OKUNNIGHET borde förbjudas

B

BeastieBabe

i tråd efter tråd bannas hjälptyglar och andra allehanda utrustningsprylar och verktyg.. men är det inte bättre att ogilla okunskap? för det är inte det döda tinget i sig som förstör en häst, utan det är den okunskapen som människan besitter..

Sv: OKUNNIGHET borde förbjudas

Bra sagt:bow: :bow: äntligen någon som klagar på rätt grej, jag är så jääääävla trött på alla som klagar på bett,hjälptyglar och allt vad olika hjälpmedel heter det har ju inte med hjälpmedlen att göra utan personen som använder dom fel.
Alla såna människor borde börja lära sig bli lite mjukare mot hästarna eller rida inför instruktör om dom är okunniga.

precis, jag hörde häromdan en som frågade om gramantygeln gör att hästen får kotledsinflammation.. ja menar hur ska en gramantygel kunna göra det? :confused: det är juh bara en lång läderrem?
för att den ska kunna göra skada måste en människa sitta å hålla i den och rida hästen fel..

samma sak det här med hävstångsbett med kedja och kombinationsbett som inverkar på nosrygg, i mun, under hästens haka och i nacken.. kommer den att ge nån inverkan om ingen håller i tyglarna? om man har mjuk hand kommer inte hästen att skadas, utan det är ryttarens hårda hand som gör bettet starkt och skarpt.. har man en hård hand ska man ha ett mjukt bett och helst med soft-corrections (1 dm långt gummiband mellan bett & tygel) för att skona hästens mun iallafall..

Jaha, och själva var ni då alltså fulllärda och kunniga redan från födseln eller? ;)

Det var väl egentligen bra att "hon" undrade lite kring kopplingen mellan en typ av skada och en hjälptygel, det tyder ju på att man är villig att lära sig något eller? :idea:

// M (Föralltid okunnig i den bemärkelsen att ingen blir fullärd)

det fanns en koppling mellan just kotledsinflammation "pga graman" och tjejen som frågade.. hon frågade alltså helt allvarligt om det var gramanens fel.. men man bör egentligen självklart se att det är ryttarens fel..

kunskap kan man ta in utan att praktisera och förstöra hästar genom att göra fel och praktiskt utesluta metoder som inte är rätt..
man ska lära sig rätt genom teori och när man kan ska man lära sig det i praktiken..

BeastieBabe skrev:
det fanns en koppling mellan just kotledsinflammation "pga graman" och tjejen som frågade.. hon frågade alltså helt allvarligt om det var gramanens fel.. men man bör egentligen självklart se att det är ryttarens fel..

kunskap kan man ta in utan att praktisera och förstöra hästar genom att göra fel och praktiskt utesluta metoder som inte är rätt..
man ska lära sig rätt genom teori och när man kan ska man lära sig det i praktiken..

He he he, låter lätt! :banana:

Men är det inte just på grund av sin okunnighet man tillgriper dessa "tekniska hjälpmedel" ( som f ö är en styggelse!) ?

BeastieBabe skrev:
Du menar alltså helt seriöst att man kan läsa sig till hur man skall rida och hantera en häst. Synd att inte fler klarar av det i sådana fall :crazy:

Allt för många tror att det räcker att läsa sig till kunskapen.Sen bryr dom sig inte om hur hästarna egentligen tar deras "kunskap" när dom ska börja exprimentera på de stackars djuren...

Det är faktiskt inte vad BB skriver.

1 Man ska lära sig teorin.
2 Man ska lära sig praktiskt med teorin som grund.

Åtminstone uppfattar jag det så. Och det är något jag håller med om och tycker borde vara självklart.
Tycker du annorlunda?

LIA

:rofl: :rofl: :rofl:

ALLA är okunniga i början, oavsett område, hur ska du stävja det :devil:

Det är klart att alla är okunniga i början, men för att ta graman som ett ex är det ju inget man slänger på en nybörjare! Första gångerna bör man ju ta hjälp av ngn annan som vet varför den ska användas och hur! Och så tycker man att det alltid skulle fungera, vilket det tyvärr inte gör. Helt för många med för lite erfarenhet har köpt häst och satt sig i mindre stall eller rent av hemma på gården och låter sin oerfarenhet gå ut över hästen i form av olika expriment att lyckas med sin ridning! Nä lyft luren och ring dit en instruktör... och BLI kunnig!!

På tal om okunskap, nybörjare och ridredskap.
Det finns ju dom som klarar att rida med samling i olika rörelser utan något mer än ett rep runt hästens hals.

Vore det inte bättre att ta den vägen?
Lära sig rida alltså. Utan "hjälpmedel".

LIA

Inflikaren skrev:
Det är klart att alla är okunniga i början, men för att ta graman som ett ex är det ju inget man slänger på en nybörjare! Första gångerna bör man ju ta hjälp av ngn annan som vet varför den ska användas och hur! Och så tycker man att det alltid skulle fungera, vilket det tyvärr inte gör. Helt för många med för lite erfarenhet har köpt häst och satt sig i mindre stall eller rent av hemma på gården och låter sin oerfarenhet gå ut över hästen i form av olika expriment att lyckas med sin ridning! Nä lyft luren och ring dit en instruktör... och BLI kunnig!!

Det som fick mig att skratta var faktiskt själva uttrycket....

Faktum är att jag tycker att det är mycket värre med de som tror sig veta, eller tror sig sitta inne med alla svar, de är sju resor värre än de okunniga...Alla sk intruktörer är inte spec kunniga, vissa är tom oengagerade.
En viss del av experimenterande krävs faktiskt, för att komma underfund med vad som funkar och vad som inte funkar med en speciell häst, därmed inte sagt att allt experimenterande är av godo.
Okunnighet kan också innebära att man ser något med fräscha ögon, provar andra vägar och inte bara stelt rättar in sig i ledet...
Gramanen får ta mycket skäll och används som exempel på något av ondo, men ärligt talat ALL utrustning kan åstakomma skada.

Ja men det finns ju hu många som helst så kallat kunniga som pratar emot varandra, så vad är kunskap då, jo det är en uppfattning och vi har alla en egen uppfattning för vad som är bra eller dåligt för hästen. Det finns ingen som är fullärd och det kan man inte bli och man ändrar sina uppfattningar allt eftersom. En del hade kanske tittat på er och tänkt asså ni kan ju ingenting likväl som ni kanske hade tyckt likadant om dem. Vem ska avgöra vem som är kunnig då? Utrustning kan vara bra beroende på ryttaren ovh hästen. Det finns inget rätt eller fel inom hästsporten om man tar bort vanvård mm. Och alla är okunniga från början! Man måste få chans till att lära sig. Man får kunskap genom erfarenheter och till en viss del genom att läsa. En så kallat kunnig ryttare kan likväl som en nybörjare förstöra en häst!:angel:

Jag tycker så här:
Man måste pröva sig fram för att lära sig något nytt. Tänk om alla alltid gjorde sådant som redan var prövat då skulle mani nte komma vidare. "Kanske funkar det här med graman just på min häst."

Trots att jag personligen gör allt vad jag kan eller fungerar för mig för att få hästarna att må bra. Så är de ju bara hästar. Varför ska hästar just leva ett liv "inlindat i bomull" och med en miljö som är så tillrättalagd att den är helt perfekt. Nej jag tycker att man ska prova ex.hjälptyglar om man vill det.So what om hästen går i fel form.. ok, den kanske får kotledsinflamation eller what ever, men den kan ändå ramla i hagen och bryta benet. Även "dåliga" ryttare får lov att rida och ha hästar tycker jag. Visst är det inte bra ifall hästen får ryck i munnen men vaddå i bland ramlar jag när jag är ute eller blir orättvist behandlad. Sånt är livet.

"Var och en blir salig på sin tro"

Det finns många olika sätt att hantera hästar på. Och man måste inte kunna allt vare sig i teorin eller praktiken från början. Och vem kan avgöra vad som egentligen är rätt eller fel och vad som är allt????

Okunniga har jag alla varit och är man fortfarande inom många ämnen som man lär sig efterhand.
Tyvärr är det ju svårt att veta vilka/vem man kan lita på i hästvärlden och inte för alla har olika sätt att se och göra saker på.
Jag tror och kan säga nästan att jag vet att alla har gjort misstag, någon kanske har gjort något värre än en annan men om man har som huvudsak att försöka göra sitt bästa och tänker på hästen i första hand - då är det en annan sak!
Därmed inte sagt att det är okej att göra vad som helst.
Det borde följa med utbildade vettiga hästhandledare till varje hästköp som talade om vad som var "rätt" och "fel"

Kanske är det bristen på ödmjukhet inför hästen och dom som verkligen kan som är den största faran:angel:

*aldente igen som fattat ju mer man lär sig, ju mindre kan man*

pernilla_s skrev:
Ja men det finns ju hu många som helst så kallat kunniga som pratar emot varandra, så vad är kunskap då, jo det är en uppfattning och vi har alla en egen uppfattning för vad som är bra eller dåligt för hästen. Det finns ingen som är fullärd och det kan man inte bli och man ändrar sina uppfattningar allt eftersom. En del hade kanske tittat på er och tänkt asså ni kan ju ingenting likväl som ni kanske hade tyckt likadant om dem. Vem ska avgöra vem som är kunnig då? Utrustning kan vara bra beroende på ryttaren ovh hästen. Det finns inget rätt eller fel inom hästsporten om man tar bort vanvård mm. Och alla är okunniga från början! Man måste få chans till att lära sig. Man får kunskap genom erfarenheter och till en viss del genom att läsa. En så kallat kunnig ryttare kan likväl som en nybörjare förstöra en häst!:angel:

Jag förmodar att det egenligen inte var mitt inlägg du svarade på?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Träning En nyfiken fundering... Jag läste nyss i en tråd om att man inte ska träna så mycket med unga hästar, utan att det räcker att man är...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 202
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur