Okunnig ridlärare?

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Var för ca en vecka sedan på min kompis ridskola och kikade på när hon red. Tycker att hon rider jättebra, så fort jag är hemma på "mitt" stall och hon får pröva att rida min ponny och jag hjälper till att lära henne lite nya saker så lyssnar min ponny super bra på alla hennes hjälper, i stort sätt lika bra som på mina. Men när jag var på lektionen så hörde jag hur hennes ridlärare skulle förklara bakdelsvändning och skänkelvikning som helt fel! Vid bakdelsvändningen sa ridläraren i stort sett, luta er tillbaka och gör en volt, men tänkt på att putta lite på hästens rumpa. Enligt mina tidigare kunskaper gör man ingen bakdelsväning så. Tjejerna på ponnyerna gör som ridläraren säger och ridläraren berömmer dom, när dom enligt mig gör helt fel! På skänkelvikningen sa läraren inte så mycket, hon sa mest ta bak skänkeln och putta på hästarna! Tycker att ridläraren var riktigt dålig på att förklara och att hon till och med sa övningarna fel! Hästarna gick inte i form heller när ridläraren förklarade, men ändå berömde hon tjejerna på ponnysarna och sa att det såg rätt ut, är det jag eller ridläraren som är ute på fel spår eller övereagerar jag? Och om jag isåfall har rätt ska jag säga till ridklubben som min kompis rider på att ridläraren inte har en bra utbildning? Skulle behöva lite hjälp! :crazy:
 
Sv: Okunnig ridlärare?

jag kan bara utgå ifrån min egen "ridskolekarriär" men vi fick börja göra skänkelvikningar innan någon av oss red på tygeln, ochfick beröm om att detsåg bra och rätt ut. Man måste som ridlärare berömma eleverna när de "vinglar åt rätt håll" för att de ska växa i sig själva och känna sig duktiga och våga prova igen. Man kan ju inte låta barn rida flera år och vänta med berömmet tills hästarna går på tygeln. hur hon förklarade: Ibland säger man saker på olika sätt för att man tror att budskapet når fram bättre då. Jag kan hålla med dig i kritiken på bakdelsvändningen, men som sagt, att jobba som tränare är väldigt mycket "behålla-elever"-tänk, man måste ha en bra balans mellan utbildning, krav och beröm. Ingen vill rida på ridskola och aldrig känna sig duktiga.
 
Sv: Okunnig ridlärare?

jag ber om hjälp inte sarkasm, trodde man hade bukefalos för att få hjälp om sina problem, men nej där ser man :meh:

Fast det är väl ändå inte du som har problem? Du tycker att ridläraren lär ut på ett annat sätt än vad du hade gjort. Måste det vara fel? Vad tycker eleverna om sin ridlärare? Det är ju ändå dom som ska framföra sina åsikter om de inte är nöjda.
 
Sv: Okunnig ridlärare?

Men början till bakdelsvändning är just som ridläraren förklarat, en volt med "tagen" bakdel. Sen centrerar man den tills det är en bakdelsvändning.
 
Sv: Okunnig ridlärare?

Men början till bakdelsvändning är just som ridläraren förklarat, en volt med "tagen" bakdel. Sen centrerar man den tills det är en bakdelsvändning.

:bow:


*Knapplån*

Många nya ryttare har ofta väldigt svårt att ta en teoretisk förklaring enligt hur det står på papperet. Och på en ridskola, rider man ju sällan ensam, utan har 10-12 ryttare till häst i olika stora/små ridhus, där man förutom att lyssna på instruktören, hålla ordning på var de andra ekipagen är, samt få hjälperna rätt och hästen att gå eller stanna där ryttaren vill. Och då är det bättre att förklara "bildlikt".

Jag gjorde lite bakvänt, när jag försökte lära en stallpysslare som hjälpte mig med Tima ibland. Jag sa att gör en volt, ungefär som en "rund ring" runt mig. Då red ryttaren två cm från tårna på mig. Jag hade tänkt mig att ryttaren skulle rida en volt som var ungefär 10-15 meter i diameter, det hade jag nämligen sagt strax innan. Men de gånger jag bad ryttaren lägga volt, gjorde ryttaren volter som var ungefär 2 m i diameter, så jag slutade med det. Och ställde ut konor att rida runt och första gånger blev det fyrkanter, men med tiden rundare och rundare. Slutligen hade jag bara koner i mitten av volterna, för att ryttaren skulle ha något i ögonvrån att centrera volten ifrån.

Och likadant när jag försökte lära ryttaren att göra tanke framdelsvändning. Ryttaren fick rida fram och strax förbi en kon och sen bara göra ett par steg vändning, för att byta riktning och sen rida rakt fram, då Tima var väldigt lydig för de hjälperna och gärna krumeluttade ihop sig för mkt.

Jag provade att förklara rygga, men det tog ett par år, med två års uppehåll pga stallflytt för ryttaren att koordinera ihop det. Första gångerna blev det bara hugg i och dra, så att Tima höjde huvudet och sänkte ryggen som en gammal damcykel. Men när vi sen provade igen, så hade helt plötsligt instruktionerna blivit till en helhet och ryttaren fick Tima att rygga uppsuttet, något som Tima var väldigt ovillig till i vanliga fall.

Och när man lär in nya övningar, så är det bättre att rosa varje steg som är i "rätt riktning" än att säga FEL FEL FEL, du förstör ridskolans hästar gå genast av och åk hem och skäms - du är en värdelös ryttare, så kan det vara ett mer konstruktivt sätt att ge kritik att säga, RÄTT där och nästa gång, kan du försöka att göra så här, så blir det ännu bättre.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Okunnig ridlärare?

*Knapplån*

Och "trollsvar" från kunniga bukeexpertisen som jag numera vanligtvis har stort förtroende för :bow:, har som vanligt städats bort och nästa gång, som "trollsvar" dyker upp igen kommer jag sätta ner foten.

/Moderator
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp