Okontrolerbar.... *Långt*

Qvistis

Trådstartare
"Min" unghäst som reds in i höstas har alltid varit duktigt och lyssnat bra på ryttaren men det kmr lite unghästfasoner i mellan åt till ex
1. Sparka och stegra
2. Vägra gå frammåt
3. göra skänkelvikning i traven
4. Sätta huvudet i luften så fort man tar i bettet. Så man måste proa en masssa för att få stopp på henne.

Alla dom sakerna har vi rätt ut....

Men nu till problemet. Vi har börjat rida henne i form i skritt och skrittar mest när jag rider om jag inte promenerar elr rider ut elr något sådant.

Men häromdan tyckte jag att hon skulle få ha lite kul och göra ett riktigt rid pass med både skritt trav galopp och hopp. Har aldrig varit problem förut.

Gick bra i skritt och någerlunda i trav men så hoppade jag henne ett hinder och hon sätter galopp efteråt sticker ett helt varv med mig innan hon stannar.
Okej det är inte så mkt men en häst får inte sticka med ryttaren enligt mig.

Så jag gick in i stallet och bytte utrustning till tömkörnings gjord och tömar och gjorde rätt för henne att man stannar när någon ber en.

Jag vill och behöver rida henne ett riktigt ridpass med både trav och galopp minst en gång i veckan så jag skulle behöva en nödbroms (som man kan ha även om man rider ut och så)om någon har tips på en..... (t ex gramma elr nåt)

Kmr tömköra henen minst en gång i veckan så denna fasonen också försvinner. Men hon är en häst som lätt blir uttråkad och så.

Alla förslag välkommnas.....

Sv: Okontrolerbar.... *Långt*

Tilllägg: Hon rids på tredelat sötmalmsbett då har funkat bäst på de då hon är något känslig i munnen....

Ta hjälp av en som kan unghästar!

Jag hade också lite såna problem när min häst reds in, och jag var hela tiden medveten om att det berodde på min osäkerhet och oförmåga att guida henne rätt i alla lägen. Men det allra mesta löste sig om jag bara var snabb att rätta och guida henne vidare, de flesta "fel" gör de bara en gång om man bara håller sig lugn och stadigt meddelar vad som är rätt.

Att hon drog iväg efter hindret kanske berodde på att det var en helt ny situation som kändes ovan, och då blev reaktionen att sticka iväg? Kanske hade hon inte gjort så andra gången, när hon visste hur språnget och landningen skulle kännas?

Det där är jättesvårt att beskriva i text, det är något man måste lära sig, så ta hjälp.

Ta hjälp.
Sedan finsn det ingen som helst anledning och sitta och skritta hela tiden. Och absoulut inte skritta en så pass grön häst i form. mackla med skritten bör man vänta med ganska länge.

Rid raka spår i samtliga gångarter, få hästen att söka sig till bettet och gå i en öppen form. Börja så smått introducera vändningar under rörelse.
Påbörja inhoppning lite succesivt.

Och framför allt. UT I SKOG OCH MARK

Lycka till

"Min" unghäst som reds in i höstas har alltid varit duktigt och lyssnat bra på ryttaren men det kmr lite unghästfasoner i mellan åt till ex
1. Sparka och stegra
2. Vägra gå frammåt
3. göra skänkelvikning i traven
4. Sätta huvudet i luften så fort man tar i bettet. Så man måste proa en masssa för att få stopp på henne.

Alla dom sakerna har vi rätt ut....

Men nu till problemet. Vi har börjat rida henne i form i skritt och skrittar mest när jag rider om jag inte promenerar elr rider ut elr något sådant.

Men häromdan tyckte jag att hon skulle få ha lite kul och göra ett riktigt rid pass med både skritt trav galopp och hopp. Har aldrig varit problem förut.

Gick bra i skritt och någerlunda i trav men så hoppade jag henne ett hinder och hon sätter galopp efteråt sticker ett helt varv med mig innan hon stannar.
Okej det är inte så mkt men en häst får inte sticka med ryttaren enligt mig.

Så jag gick in i stallet och bytte utrustning till tömkörnings gjord och tömar och gjorde rätt för henne att man stannar när någon ber en.

Jag vill och behöver rida henne ett riktigt ridpass med både trav och galopp minst en gång i veckan så jag skulle behöva en nödbroms (som man kan ha även om man rider ut och så)om någon har tips på en..... (t ex gramma elr nåt)

Kmr tömköra henen minst en gång i veckan så denna fasonen också försvinner. Men hon är en häst som lätt blir uttråkad och så.

Alla förslag välkommnas.....

När det kommer till unghästar så är nyckelordet motivation. Att traggla runt i skritt och där försöka bygga upp formen tror jag är svårt att lyckas med. För att en grön häst ska orka gå i form måste kroppen tränas först, innan formarbetet påbörjas, vilket enligt mig görs bäst i skog och mark. Att hålla uppe motivationen är dessutom ofta lättare utanför ridbanan. Om du har möjlighet att någon rider före på en äldre lugnare häst så är det det bästa.

Hur gjorde du när du tömkörde henne och ville visa när hon skulle stanna? När jag hållit på med krångliga unghästar så har just tömkörning a la longering varit ett bra alternativ till ridningen där jag kunnat kontrollera hästens båda sidor och samtidigt träna in kommandon som jag sedan fört över till ridningen.

Sen tror jag att det är bäst att lägga hoppningen på hyllan tills det att du fått koll på bromsen. Börja med att löshoppa och sen gå över bommar. Men allra helst skulle jag se att du söker dig ut i skogen och går över naturhinder, dvs grenar etc. Allt för att det ska bli så naturligt som möjligt. Ha gärna med en medhjälpare så ofta du kan. Bara att någon går före brukar göra att många hästar känner sig tryggare.

För att få koll på bromsen så tycker jag att du ska backa lite i utbildningen, återgå till att rida på ett voltspår samtidigt som en medhjälpare håller i en longerlina i mitten. Om bromsen inte funkar så kan medhjälparen bromsa hästen så att ingen olycka sker. Och här kommer kommandoträningen från tömkörningen in. En häst som är mycket tränad från marken med kommandon brukar lyssna till dem, även med en ryttare på ryggen.

Ta hjälp av någon som är duktig och van vid att rida in hästar!!
Man ska aldrig låta en unghäst ta kommandot (Du har ju haft massa problem!!) utan då måste man nog svälja sin stolthet och be om hjälp - innan det är för sent.
Om man har massa problem (förutom småsaker) redan när hästen är under inridning så lär man få massa problem även senare.

Om hästen lätt blir uttråkad så är det ju bara att variera ridningen. Det har ju Ingenting att göra med hur hårt/vilka gångaret man rider, utan det har att göra med VAD man gör.

Och hoppa in tycker jag verkligen inte man ska göra förrän grunderna sitter Bra!..

aktivera hästen mer, beroende på ålder. Men eftersom du rider så kan du nog göra det mer. stimulera skallen tills den blir trött :)

Har haft samma problem som du.
Tog det som en unghästfason.

Just i hoppningen blev han stressad, kom på att jag inte visade vägen efter hindret tillräckligt. Alla hästar vill ha en ledare de kan lita på.

Annars är det träning som gäller. Jag hoppar bara enstaka hinder och min häst är ändå sju år. Regelbunden träning har fungerat bäst för oss, mycket halter, avsaktningar, svängar, volter med mera. Har du prövat att få honom att gå lugnt över cavaletti, bommar?

Har sett en del som förstör hoppningen för sina unghästar då de studsar hårt i sadeln och håller sig i tyglarna för glatta livet. Vem vill hoppa då?

Skog och mark som tidigare inlägg föreslog är kanonbra träning då du lär honom lyfta på benen och samtidigt lyssna på dig i alla lägen.

jag har ridit en massa unghästar dem senaste åren (hjälper en uppfödare). där har jag lärt mig att aldrig börja jobba dem i form i skritten för då kan dem få sämre skritt.. utan jag skrittar fram på långa tyglar sen kortar jag tyglarna och börjar trava på en gång. sen får hästen söka sig till rätt form i traven.
jag tkr du ska ta hjälp av en duktig tränare!
Lycka till! :D

Tack för alla svar!!!

Nu har jag kommit på vad som är felet....

....Innan gick hon nästan varje dag sen blev det lite mkt för mig så jag han inte med att rida mer än 3-4ggr i veckan som blev nästan enbart longering plus skrittning. Så nu ska det ridas rejält och så ska jag klocka varje ridpass så det är minst 40min varje gång.

Ang hoppning; så är hon hoppad mkt... upp till 60-70cm och är rätt säker på hoppningen förutom att hon måste lära sig att bedöma rätt.

Ang "Tränare" (elr kunnig person). Har jag haft hela tiden som hjälpt mig på traven men ibland är man blind och missar saker.

Ang alla problemen. Så är det unghästfasoner och detta sto har det i stammen och "tränaren" som äger hästen har både haft hennes mamma och mormor......

Idag red jag ett kort pass i skrit och trav sen rastade jag henne i longerlina på fyrkantspåret.

Imorgon blir det rasta först några var sen jobba med tempoväxlingar osv....

Ang någon som är van att rida in hästar..... En liten sak bara jag rider in treåringarna på tylehög där ägaren (också unghästutbildare till championatet) ger order när jag rider.

Grunderna sitter bra men har lossnat något, lyssnade jätte bra innan med detta är en av hennes unghästfasoner.

Brukar variera ridningen mkt men nu senaste veckorna har jag inte hunit att rida ut men ska ta tag i det!!!

Länk borttagen, enligt bukefalos regler/moderator

Senast ändrad av en moderator:

oj 40 min.. så mycket rider jag inte ens min tävlingshäst. kom ihåg i så fall att bygga upp det succesivt och inte pang boom varje dag prick 40 min. då kommer du att stöta på andra problem. hur gammal är hästen i fråga?

Kul att det går bättre för dig, men nu måste jag kolla av en detalj här som jag funderat ett tag på. Hästen reds in i höstas och den tränas redan på höjderna 60-70cm, samtidigt som bromsen inte funkar som den ska och ni har redan haft flera problem med att hästen inte vill gå fram, kastar upp huvudet för att undvika bettet, stegra och sparka. Hur har ni lyckats träna hoppning på 60-70 cm samtidigt som ni måste ha fokuserat på att få bukt på problemen?

Ta det inte som kritik, men jag tycker att det skulle vara intressant att veta då jag själv ridit in liknande hästar och faktiskt inte vågat blanda in hoppning på den nivån förrän problemen varit någolunda lösta. Det kan ju ha varit jag som varit för feg också, men som sagt, det skulle vara intressant att veta hur ni gått till väga...

..undrar samma som föregående talare..

Du kommer inte få en motiverad häst om du tragglar 40 min/6 dagar i veckan. Iom att du säger att det är en unghäst, nyligen inriden, så tycker jag du verkar för okunnig för att rida hästen. Förutsätter nu att det är en yngre förmåga, 3-4 år. Som regel ska man ju ha, 3 år, ridning 3 dagar/vecka 30 min. 4 år, ridning 4 dagar/vecka 40min. Att du uppenbarligen rider oftare än så och dessutom hoppar höjder grundar min " misstanke ". Släpp formen, rid inte så mycket. Motivera hästen. Oavsett ålder är den troligtvis ridmässigt omogen i skallen, ut och rid i skog och mark. Det du talar om att hästen gjort ser jag som protester. Hästen kanske är stressad pga. alla nya moment?

Varje unghästfason har hon slutat med efter ett halvt pass, alltså inget långvarit!

Hon har alltid stannat så fort man bett henne även om hon har blivit rädd för något förutom nu när hon har blivit motionerad för lite...

Inte 40min/6 dagar veckan utan typ varanan dag mkt rida ut och så.

Ang hoppningen så är hon hoppad typ 20ggr i hela sitt liv men har så mkt tilllit till mig och tycker det är tråkigt att hoppa lågt därav höjden.

Hästen är 8 ½ men reds in som 7 ½ så den har varit riden i 2/3 år nu snart.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt