Okontrolerbar.... *Långt*

Sv: Okontrolerbar.... *Långt*

Imed att den är åtta så skulle jag enligt den prinsipen rida den åtta gånger i veckan 80 min.... Skämt osido.

Obs det hon har gjort är inga protester utan hon testar vad som är tillåtet likt sin mor och mormor....

Tilllägg: Hopphästar som rids in börjar man trava över hinder och så innan dom lär sig att galoppera!

gör man? :confused:
Kanske jag som är okunnig men det har jag aldrig hört. I de stall jag varit i (hopp o ft) tränas alltid grunderna in innan de börjar hoppa, dvs start, broms,svänga, alla gångarter och så lite muskler på det.

Där jag har ridit 3-åringarna så har vi börjat trava över hinder innan galoppen. Och det är en ungdästutbildare till championatet som beordrar det när jag rider dom.

Länk borttagen, enligt bukefalos regler/moderator

Senast ändrad av en moderator:

Där jag har ridit 3-åringarna så har vi börjat trava över hinder innan galoppen. Och det är en ungdästutbildare till championatet som beordrar det när jag rider dom.

Kanske är dags att ifrågasätta deras träningsmetoder? :confused: Jag kan nämligen fortfarande inte förstå syftet med att tvinga in hoppning i en unghästs utbildning (nu var den här iofs äldre men du säger dig även rida in 3-åringarna), speciellt om det samtidigt varit så mycket problem med arbetsviljan. Personligen upplever jag dig som att du gömmer dig bakom ett fint namn när du skriver att du blir beordrad av en unghästutbildare att göra si och så. Med tanke på att du söker svar på ett forum så kan h*n ju inte vara så hjälpsam som du utger h*n att vara? :confused:

Jag har själv utbildat en fyraåring, vars sinne var ett resultat av dålig avel = mamma hypernervös och pappan aggressiv mot människor. Ja du kan ju tänka dig hur hon var att rida. Och jag hade inte ens en tanke på att blanda in hoppningen förrän jag fick någolunda koll på hennes humör. Jag smög in hoppningen genom att hoppa låga naturhinder som kom i min väg i skogen. En metod jag upplevt som väldigt framgångsrik just av anledningen att det blir naturligt för hästen att ta sig förbi hinder som kommer i deras väg. Bommar däremot är inte naturligt och risken är därför större att hästen vägrar och börjar sätta sig emot både hand och skänkel. Ofta för att hästen helt enkelt inte är mogen för uppgiften Kan tillägga att idag är hästen en trevlig ridhäst, men visst tog det tid. "Tyvärr" tar vissa individer mer tid än andra och det är något man ibland måste acceptera. Då är det kanske bättre att sälja hästen till något som inte har lika högra krav att nå framgång i den hiskliga fart det verkar handla om här.

Visst har vissa hästar mer humör än andra och en del får man helt enkelt leva med, men om motivationen redan är en bristvana när hästen inte ens ridits i ett år, ja då har man förmodligen gått för hårt fram och då spelar det ingen roll om det så är kungen själv som beordrar eller ej, metoden är uppenbarligen fel för den hästen.

Länk borttagen, enligt bukefalos regler/moderator

Hästen är 8 ½ men reds in som 7 ½ så den har varit riden i 2/3 år nu snart.

Eh?

Jag tycker efter vad d skrivit här att du låter allt för oruttinerad för den här hästen. Ta hjälp av någon erfaren (i stort sett varje gång!) eller låt någon annan ta över.

"Min" unghäst som reds in i höstas har alltid varit duktigt och lyssnat bra på ryttaren men det kmr lite unghästfasoner i mellan åt till ex
1. Sparka och stegra
2. Vägra gå frammåt
3. göra skänkelvikning i traven
4. Sätta huvudet i luften så fort man tar i bettet. Så man måste proa en masssa för att få stopp på henne.

Kallar du det unghästfasoner. Skulle min fyraåring bete sig som du beskriver hade jag lastat och åkt till klinik.

Att tex en femåring ifrågasätter när man höjer kraven kan jag köpa, tex att den kan bli lite istadig istället för att ta i. Men med rätt ridning kan man naturligtvis övertyga den att göra det istället.

Eftersom ovanstående tydligen är utrett, som du beskriver, vad är det du kallar unghästfasoner då?

Då skulle jag genast sluta där. Vad är anledningen rill att lägga in ett extra moment?
Som sagt har jag aldrig hört talas om det och då har jag arbetat hos unghästutbildare tillika svårklass ryttare (landslagsryttare). I stallet där jag jobbar nu har vi några 3 och 4 åringar och de hoppas inte (löshoppas ngngång) förrän de kan ridas i alla gångarter utan problem. Ser liksom ingen poäng i det. Och det blir inga dåliga hästar av de för de inte hoppas innan de kan galoppera, de är med i unghästVM osv.

dessutom finns det forskning på att det blir ingen skillnad på hästen om man tränar hoppteknik vid tidig ålder eller inte.

Jag lyder order när jag rider där, och jag tycker mkt om deras sett att hantera hästarna....

Bara som tilllägg nu är problemet löst hon behövs bara rastas av lite innan ridpasset så hon inte är så uppstirrad (+en gramma som nödstop).

Nu är hon sitt nästan gammla vanliga jag förutom att hon går i form i alla gångarter när man har jobbat henne ett tag (tack vare skrittningen), och imorgon blir det rida ut mmm mysigt.
Ska börja med att träna in galoppskänklen igen så hon går rätt galopp. (Hon har inga problem att byta galopp bara man sa/säger sch så byter hon, dock satt inte rätt galopp på rätt ställe alltid. Men det jobbar vi på.

Det är inte jag som äger hästen och inte jag som bestämde när den skulle ridas in men jag klarar av hästen och jag har stöd av erfaren person hela tiden som kollar då och då så allt blir rätt.

Du säger att du "lyder order" och "får hjälp", du gillar deras metoder...
Men du måste rasta av hästen innan du rider och ha en gramman för att klara av hästen. :angel:

Ja det låter ju onekerligen vääääääldigt bra. :grin:

Du bör kanske tänka på att hästen inte är riden så länge. Även om den till åldern är äldre så måste du ju låta den få viloperioder, och låta det ta den tid som krävs.
Man börjar ju inte med hårdträning på en nyindiden treåring, och din häst är ju som en tre åring eftersom den nyligen är inriden.
Skulle era metoder fungera skulle du ju inte få -alla- dessa problem.

Sen tycker jag det är lite lustigt. Du säger att ni hoppar in hästarna innan de lär sig galoppera. Hur förbereder ni dem inför treårs?
I min värld förbereder man dem i skritt-trav-galopp och sen sommarbete för att sen återuppta ridnignen till hösten och DÅ kan man hoppa lite. Inte börjar man med något svårare innan grunderna sitter. :crazy:

Tycker ändå du borde ta hjälp av en (ANNAN) tränare, som kan visa dig hur du ska göra utan att få massa problem.

Nu är hon sitt nästan gammla vanliga jag förutom att hon går i form i alla gångarter när man har jobbat henne ett tag (tack vare skrittningen), och imorgon blir det rida ut mmm mysigt.
Ska börja med att träna in galoppskänklen igen så hon går rätt galopp. (Hon har inga problem att byta galopp bara man sa/säger sch så byter hon, dock satt inte rätt galopp på rätt ställe alltid. Men det jobbar vi på.

i rest my case:crazy:

Jasså.

Men om man måste longera innan och dessutom använda gramman för att klara hästen, då anser iaf JAG att man har tagit sig an en alldeles för svår häst.
Det är en sak om man måste göra det vid enstaka tillfällen (Om hästen av någon anledning fått stå inne el dyl) men inte om det är en vana. Då tycker jag man har ett stort problem.

Jasså.

Men om man måste longera innan och dessutom använda gramman för att klara hästen, då anser iaf JAG att man har tagit sig an en alldeles för svår häst.
Det är en sak om man måste göra det vid enstaka tillfällen (Om hästen av någon anledning fått stå inne el dyl) men inte om det är en vana. Då tycker jag man har ett stort problem.

Det kan tyckas så ja. Men att vissa hästar måste longeras eller på annat sätt låtas bralla av sig innan ridning ser jag inte som något konstigt i sig. (gramman uttalar jag mig inte om, för en sån har jag aldrig använt) Snarare tycker jag att det är ett väldigt moget beslut att man kan inse att man inte kommer kunna hantera hästen om man inte gör det. (övriga detaljer om utbildningsmetoden håller jag mig tyst om just nu).

Jag hade själv hand om en krånglig unghäst (5 år, foderhäst) för några år sen som jag utbildade och det hände periodvis att jag longerade henne innan jag satt upp. Jag vet inte vad du menar med vana, men ofta kan det behövas under nån vecka/månad för att en beteendeförändring ska ses hos hästen. Tror faktiskt att få håller på och ältar detta år ut och år in, för ja då kan jag medge att hästen förmodligen är för svår för ryttaren. Att jag longerade innan ridning berodde på att hon testade mycket och ibland försökte bocka av sadeln (eller ryttaren om en sådan fanns på ryggen), men även hon lugnade ner sig, ofta handlar det ju bara om 5-15 min longering för att få en uppstissad häst att lugna ner sig och bli redo för ett samarbete.

Vissa hästar har mer humör än andra, men med rätt handlag brukar de kunna bli trevliga ridhästar i alla fall.. Trots att man longerat dem innan ridning, och jag kan inte minnas att jag läst att TS häst longerats innan varje ridpass sen hon reds in...

De gjorde hon själv första gången jag galopperade henne hon har jätte lätt för det och kan nästan göra det på komando.

Men hallå om hästen är i full kondition (klarade av en halvtimmes trav och galopp utan problem) och bara blivit skrittad i några veckor och dessutom är en Welsh så är det INTE något ovanligt.

Senast ändrad:

Ang gramanen så har jag den som nödstopp om hon skulle få för sig att springa väg! Den hänger lös för det mesta och spännena dinglar mellan frambenen.

T ex när jag red ut igår så behövde jag den den först kilometern för hon var så glad att få rida ut, och sedan vid en ko hage med kor (läskigt hon har aldrig sett dom för). Sen använde inte jag den mer utan den bara var där för säkerhetsskull.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur