Okontrolerbar.... *Långt*

Sv: Okontrolerbar.... *Långt*

Jag har redan fått den hjälp jag kan få av ägaren och har fått tillbaka min underbara ponney.

Hon har tillochmed börjat komma fram till mig när jag kmr in hagen för att istället springa till hörnan för att vänta där tills jag kommer och kopplar fast grimskaftet.

Ang lyda prder så är det inte med den hästen utan deras hästar denna gör jag som jag vill med!

ja, det är ju seriöst och bra.:grin:
Även små ponnyer förtjänar bra grundutbildning..

Ang lyda prder så är det inte med den hästen utan deras hästar denna gör jag som jag vill med!

Men du har ju tidigare sagt att du lyder order när du rider där, nu förvirrar du mig :confused:.

Ang. att redan tränar galoppombyten när fokus borde ligga på att skapa ett förtroende till hästen kan jag inte riktigt förstå. Jag sa det i mitt första inlägg, men det är värt att upprepas. Nyckeln med utbildning av hästar är motivation. Att lägga in nya moment för att det "fallit sig naturligt för hästen", skulle jag akta mig för. Ge hästen en chans att skapa självförtroende i skog och mark, och framförallt till dig som ryttare. Att kraven ständigt ökar kan riskera att hästen återigen sätter sig på tvären, och tro mig, andra gången den gör det så kommer det bli svårare att arbeta den tillbaka till en trevlig individ.

Jag kan erkänna att jag själv började, erfarenhetsmässigt, rida in/till hästar alldeles för tidigt. Och jag kan säga idag att även jag i början hade lite väl stora krav. Jag ville snabbt kunna visa ägarna vilken duktig häst det har blivit. Men tyvärr finns det inga genvägar, Jag Vet för jag har försökt!

Det tog mig inte lång tid att förstå att det inte tjänar sig att stressa. Hästar är individer och vissa utvecklas snabbare än andra och andra behöver lite extra tid på sig. Min erfarenhet säger att de hästar jag haft hand om som visat bångstyrighet redan tidigt i deras utbildning behöver extra tid på sig att mogna för sin uppgift. Detta görs enligt mig lättast genom att lägga träningen på en sådan nivå att hästen får en ärlig chans att känna sig duktig, att skapa självförtroende för sig själv OCH för ryttaren.

Jag tror fortfarande att du kan tjäna på att sänka dina krav, både på dig och på hästen, just för att ge den en chans att skapa förtroende för dig som ryttare. När den väl fått ökat förtroende för dig, kommer du inte ens behöva använda gramman som nödbroms. gå ut och promenera med hästen och softa lite....

Låter som du går alldeles för snabbt framåt. Kanske dax att backa några steg, ta det lugnt och verkligen öva in bla. bromsen innan du börja med hoppning, galoppombyten och allt va det nu är. Hästen måste ha en stabil grund, och är det nu så att hon har en stamtavla med "jobbiga hästar" är det väl ändå extra viktigt att ta det lugnt? Grundgångarterna måste ju även sitta stabilt också, och bromsen lika så i alla gångarterna. Jag själv gick alldeles för snabbt framåt med min häst, resulterade att både jag och häst blev ovänner, då jag blev spänd = fördes över till häst för varken hon eller jag var redo för det. Vi backade, och nu går allt betydligt lättare.

Men hallå om hästen är i full kondition (klarade av en halvtimmes trav och galopp utan problem) och bara blivit skrittad i några veckor och dessutom är en Welsh så är det INTE något ovanligt.

Jag vill bara inflika en sak.
Det är inte bara musklerna som ska hänga med, detta gäller även skelettet.

Jag tycker att den här hästen ansträngs alldeles för mycket, det kvittar hur gammal den är - den är bara riden ett halvår.

Ta hjälp av tränare.

Håller med. Det är det bästa.

Men som nödbroms är det jättebra att använda westernryttarnas "one-reining-stop"
Man lär hästen att den ska stå stilla när man tar i ena tygeln så mycket att hästens huvud kommer mot ryttarens ben/knä. I det läget kan inte hästen ta sig någonstans mer än på en minimal volt. Det ogillar hästen garanterat och stannar självmant ganska snabbt. Då står man stilla och låter hästen slappna av.
Detta kan man göra i alla gångarter. Bra nödbroms. (har själv använt det på "vild" unghäst)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt