VelvetQ99

Trådstartare
Jag är nog inte ensam om att tycka att Okidoki är otrolig. Tyvärr är han ju valack.. :cry:

Men nu till min fråga, hur ser hans stam ut? Försökt att söka lite men hittar inget.

Sv: Okidoki

Intressant med Viola B två gånger i stamtavlan.
Det kan väl inte vara så vanligt att man linjeavlar på ett sto. Om man nu kan kalla det för linjeavel?

Viola tillhör Freiminkafamiljen, så det är nog ytterst medvetet att man linjeavlat på henne. Okidokis pappa har jag för mig inte var godkänd kwpn, men har nog använts just med tanke på hans familjetillhörighet.
Viola lämnade nog inte en avkomma som inte fick diplom/A-prem/ELIT/tävlade svår hoppning och dressyr.
Iowa tex, tillhör liksom Okidoki, Freiminkafamiljen. Just genom Viola. Hon ligger väl i 3e på honom har jag för mig.

Okidoki tillhör själv den gamla Koteusifamiljen som idag har få men naggande goda representanter.
Heartbreaker-Jokinal de bornival hingsten TOulon som gick GP med Bourdy är väl den mest välkända idag.

Angående ovanligheten med linjeavel på ston, så finns det många exempel på framgångsrik sådan. Och finns i många ston i svensk halvblodsavel eftersom Cortez är ett bra exempel. Han har Dorette 2 gånger i tredje.
Bugatti Hilltop har Franka 2 gånger i sin stam och jag har för mig att Flyinge hade ett sto från samma stofamilj som de betäckte med honom? Franka var ju ett kalassto och bland hennes barn och banrbarn hittar vi Pik Bube I&II, Bergamon, Donnerschlag, Ragazzo mfl.
Det är härligt med förärvningsstarka ston i stamtavlan, även om det nu inte säger allt om hästen. Men någon slump, eller ovanligt är det inte.
mvh

han har intressant stam tycker jag. Ser att han har Farn två gånger har min häst med, även Abgar har dom gemensamt.

Cortez är ett bra exempel. Han har Dorette 2 gånger i tredje.
Njae inte riktigt. Hans mamma Ohlala, hade Dorette två gånger i tredje.
Cortez hade hene alltså två gånger i fjärde på möderne sidan. ;)

Viola tillhör Freiminkafamiljen, så det är nog ytterst medvetet att man linjeavlat på henne. Okidokis pappa har jag för mig inte var godkänd kwpn, men har nog använts just med tanke på hans familjetillhörighet.
Viola lämnade nog inte en avkomma som inte fick diplom/A-prem/ELIT/tävlade svår hoppning och dressyr.
Iowa tex, tillhör liksom Okidoki, Freiminkafamiljen. Just genom Viola. Hon ligger väl i 3e på honom har jag för mig.

Okidoki tillhör själv den gamla Koteusifamiljen som idag har få men naggande goda representanter.
Heartbreaker-Jokinal de bornival hingsten TOulon som gick GP med Bourdy är väl den mest välkända idag.

Angående ovanligheten med linjeavel på ston, så finns det många exempel på framgångsrik sådan. Och finns i många ston i svensk halvblodsavel eftersom Cortez är ett bra exempel. Han har Dorette 2 gånger i tredje.
Bugatti Hilltop har Franka 2 gånger i sin stam och jag har för mig att Flyinge hade ett sto från samma stofamilj som de betäckte med honom? Franka var ju ett kalassto och bland hennes barn och banrbarn hittar vi Pik Bube I&II, Bergamon, Donnerschlag, Ragazzo mfl.
Det är härligt med förärvningsstarka ston i stamtavlan, även om det nu inte säger allt om hästen. Men någon slump, eller ovanligt är det inte.
mvh

Flikar in...

Tip Top har Elit-stoet Peso två ggr i stammen (3e led).

Han har ju blivit godkänd AES så visst har han det!
Men ett fåtal ädre eftersom han då inte blev godkänd i unga år. Han var anmäld, men så hände väl något på vägen.
Men han har ett par äldre med som har resultat.
Så det dröjer nog ett tag innan vi får se den nya kullen internationellt.

Om Jodokus säger man att han är en typisk "Minka-häst". Långbent med bra front och uttrycksfullt huvud. Brun, energisk och egensinnig. Men mycket arbetsvillig och bra i sporten.

Visst tycker jag att det stämmer! ;)

mvh

Haha, jag satt och försökte komma på ett bra "svenskt" exempel, och hade det "på tungan".
Tack.
mvh

Manhattan 2006 som anv namn, +Abgar i din häst, kändes som att du kunde ha en Manhattanavkomma. :)
mvh

Hm, jag tror att han har tävlat med bra resultat i bägge grenar, men är inte 100.
Skall se om jag kan leta upp det lite senare! =)
mvh

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
844
Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger...
2
Svar
27
· Visningar
1 967
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31