Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Sv: Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Haha den färjan är en KORT tur. Har åkt den i mer eller mindre snöstorm med släp tom.

Jag bara känner att jag har så dålig koll. :o
Vad är det för klädsel som rekommenderas?
Ska manen knoppas?

Hur förbereder ni er inför visning?

lil-sis - jo jag vet,d els har Welsh sagt det, och så har jag läst turlistan. Men det är inte att ÅKA färja med släp som är problemet, utan det där att köra på färja med släp. Vet inte varför jag nojar över det dock..

Din klassas ju som welsh partbreed eller rp så antar att fölet ska knoppas men inte mamman. Men det gör man nog som man vill.

Mitt rp föl undan welsh mor ska knoppas(om han står still) men inte mamma.

Om nu ändå "pucko frågor " är på tapeten.... får man visa en mycket hingstig hingstunge med kedja??? För säkerheten...han går gärna på bakbenen o sparkas...

Färjorna är inte svåra att köra på, de är stabila och rampen mellan land och färjan är väl anpassad och mjuk att köra över.
Har du sällskap som kommer i egen bil kan du alltid se till att de ställer sig bakom transporten på färjan. Min egen noja när jag åkt färja med min häst har vart att hon skulle få spel i transporten och att det stod bilar så nära att det inte gick att få ut henne. Därför har jag sett till att ställa min egen bil bakom transporten med tillräckligt långt avstånd för att fälla ner lemmen om det skulle behövts.

Om nu ändå "pucko frågor " är på tapeten.... får man visa en mycket hingstig hingstunge med kedja??? För säkerheten...han går gärna på bakbenen o sparkas...
Sådär spontant tycker jag inte att han inte platsar på en utställning så länge han uppför sig på det viset .

Färjorna är inte svåra att köra på, de är stabila och rampen mellan land och färjan är väl anpassad och mjuk att köra över.
Har du sällskap som kommer i egen bil kan du alltid se till att de ställer sig bakom transporten på färjan. Min egen noja när jag åkt färja med min häst har vart att hon skulle få spel i transporten och att det stod bilar så nära att det inte gick att få ut henne. Därför har jag sett till att ställa min egen bil bakom transporten med tillräckligt långt avstånd för att fälla ner lemmen om det skulle behövts.

Lilleman är jag inte så orolig för, han är ju den rutinerade färjeåkaren i sammanhanget ;) Inget sällskap i egen bil, men det är just köra på och av färjan jag är nojig över, men får väl lita på dig & Marie då, att det är en snäääll färja och kommer att gå så braaa så ;)

Klart det går bra! Jag har åkt över där med flera olika hästar bla med min bebis som är uppfödd tillsammans med din och det är inga som helst problem. När man kommer med trailer brukar man få köra på i mitten av färjan så det är bara raka vägen på och av.

Klart det går bra! Jag har åkt över där med flera olika hästar bla med min bebis som är uppfödd tillsammans med din och det är inga som helst problem. När man kommer med trailer brukar man få köra på i mitten av färjan så det är bara raka vägen på och av.

Om lite fler människor säger samma sak kommer jag snart tro på det med =) Marie sa ju exakt samma sak, de har trailers i mitten, så de kan köra rakt på och rakt av.

Japp!

Har alltid fått stå "lätt" till.

När jag åkte i snöstormen var jag mer orolig för att jag inte skulle hinna stanna INNAN färjan, det är nedförsbacke på vägen hem. Så jag började bromsa TIDIGT (trodde jag hade missat den) och körde jättelångsamt och hade en skitirriterad förare bakom mig. Men färjan väntade snällt på oss båda ;)

Har åkt Slagstafärjan med transport också, även de anpassar så att man får stå bra.

Rent spontant så håller jag med dig...men när ska jag då börja social träna honom om vi inte ens kan åka på en föl premiering???
Han håller på att testa gränser härhemma men det kanske han inte alls gör när han kommer bort.
Men frågan kvarstår...får man ha kedja på en fölunge???
Inte för att jag siktar på det men ifall han lever rövare...

Nu kan jag svara eer alla tillsmman. Ni vågar komma oavsett skick på fölen. Vår domare är jättetrevlig. Ni kommer att gå in först en o en och få möjlighet att släppa fölet löst för gångartsbedömningen. Sen när alla fölen i samma ras o kön är klara får ni gå in och rangeras. Sist rangeras alla de fölen som får en blå el rosa rosett mot varandra. Efter lunchen går ungponnier och när deras BIS resp reserv BIS valts ut så kommer bästa sto och hingstföl att tävla mot BIS o reservBIS om dagens totalt bästa som får ta emot vandringspokalen som är ett minne av Madams Peledryn, den ponnyn som indirekt anledningen till att Nattens stuteri startades.:D

Sen kan jag säja apropå föl. En del föl som är hur snälla som helst på hemma plan blir små monster borta och de föl som är hemska hemme blir små blyga violer på borta plan. Hur man än tränar så kan man aldrig veta hur det ska gå borta. Det kommer finnas folk på plats som kan hjälpa till i ridhuset ifall man har svårt att fånga ett föl. Fölen får dessutom mer tid på sig än normalt. Vi har valt att INTE ta emot efteranmälningar för att få en liten utställning så domaren hinner i lugn o ro bedömma de små liven ( sen anser jag iof att man ska lära sig att anmäla sig i tid dessutom, jag får fortfarande anmälningar trots att det snart är 2 v sedan anmäl tiden gick ut:mad:)

vad kul att du ska visa din lilla , tycker inte alls han ser förskräcklig ut, utan som en fin liten åring!

Vad gäller färja är det ett hjärnspöke i mångas huvud inkl mitt , och jag hade magknip när jag skulle åka slagstafärjan med inlånad amma och mitt lilla föl då amman skulle ombetäckas.
Jag tycker att det är obehagligt att transportera egna hästar, jag tycker det är väldigt obehagligt att transportera andras hästar jag inte känner och jag tycker att det var extremt obehagligt att transportera en för mig okänd inlånad häst med mitt föl där jag dessutom var tvungen att sitta fast på en färja om något hände.

Jag är inte själv orolig för att köra släp (sitter i ryggmärgen) men just den där känslan av att vad fan gör jag om hon går bärsakargång väl på färjan. Första planen var som någon sa att se till att bilen bakom lämnade en lucka men vid närmare eftertanke hur kul är det att ta ut en galen häst och ett litet föl ombord på en trång färja där bilarna står packat, det skulle väl knappast heller ha lugnat en upprörd häst!:eek:
Så till slut var det bara att bestämma sig för att gilla läget och förutsätta att det skulle gå bra .. vilket det självfallet gjorde!

Så släpp den där känslan, din kille är ju dessutom en liten plutt som du känner väl , det kommer gå galant! Är faktiskt lite sugen på att komma och titta men är livrädd för att jag kommer vilja ta någon ponny med mig hem då .. vilket inte skulle vara bra i nuläget! :mad:

Är domaren mutbar? ;) För att bortse med smällfeta ligister med bortskavda manar? Annars får jag köra på bortkollringsmetoden ;)

Förresten ang föl till den som frågade - jag tror knappast någon kommer se snett på dig om fölet är ostyrigt. Jag minns än idag när vi premierade ett mara-sto. Fölet, en hingst, hade varit snäll som en ängel både hemma och på premieringsplatsen, ända tills stoets ridprov. Där i ridhuset gick det upp för det lilla livet att 'jag är HINGST' och 'Det finns BRUDAR här!'. Under hela stoets ridprov stod kräket på bakbenen och hamrade sina små hovar i bröstet på mig, och skrek som en besatt. Ingen ens höjde ögonen, ridprovsdomaren log lite och gav stoet en guldstjärna att hon inte distraherades av det, men i övrigt var det som sagt ingen som ens kollade snett.

Boys will be boys, och småpojkar är småpojkar. Jag kan ju inte ens garantera att HÅRT drillade lillkillen här (åring som sagt) INTE kommer få stora spelet och gå på bakbenen och vråla. Det vet man aldrig, man kan bara se till att det fungerar så bra som möjligt hemma =)

vad kul att du ska visa din lilla , tycker inte alls han ser förskräcklig ut, utan som en fin liten åring!

Kameran ljuger, och matte selekterar hårt :devil:

Jag är inte själv orolig för att köra släp (sitter i ryggmärgen) men just den där känslan av att vad fan gör jag om hon går bärsakargång väl på färjan.

Det ironiska är att jag är inte ett dugg rädd för att han ska få spelet i släpet på färjan eller något (nu hör murphy det och så kommer han få det dock..). Jag är inte orolig för att ÅKA färjan heller. Jag är orolig för att köra PÅ och AV den. Och jag vet fasiken inte varför, men det är det jag har noja för. (Förutom att jag ska köra fel, bli försenad, missa färjan och stå där med lång näsa då.. *S*)

Så släpp den där känslan, din kille är ju dessutom en liten plutt som du känner väl , det kommer gå galant! Är faktiskt lite sugen på att komma och titta men är livrädd för att jag kommer vilja ta någon ponny med mig hem då .. vilket inte skulle vara bra i nuläget! :mad:

Vi kan sääkert ordna ett bra pris åt dig för Lillkillen om han inte sköter sig :devil: bara att ta med hem direkt vetdu ;)

!

Är faktiskt lite sugen på att komma och titta men är livrädd för att jag kommer vilja ta någon ponny med mig hem då .. vilket inte skulle vara bra i nuläget! :mad:

Så synd då:angel: det finns säkert någon liten pojk som vill ha nya jaktmarker:rofl:

Hur som helst, att åka färja med häst är inte värre än att åka på landsväg. Det gungar och vibrera lite, har inte träffat på någon häst hitills som fått panik. Vi kör en hel del unghästar, föl och tokiga halvblod på färjan. Öppna inte framdörren, många hästar blir lite oroliga när de ser alla bilar som står så pass nära. De kan dessurom bli lite mer oroliga när de ser vattnet. Sitt kvar i bilen och strunta i hästen är mitt bästa tips. SÅ gör vi som bor på ön. Är det riktigt varmt så brukar vi öppna dörrar men våra hästar åker ju ofta färjan så de bryr sig inte alls. De hästar som transporteras vidare till mindre öar lastas om till mindre cointenerfärjor.........ingen av dessa har hitills dött av skräck.

hingstsugen;9128587 Det är ju just det !:smirk: Så lätt att tycka när man står där " visst har väl jag plats för en sådan här liten till" :idea:[/QUOTE skrev:
Men de tar så liten plats och äter så lite att man gott kan stoppa in ett par st i varje box. Förra året så delade Touchcookis, Alexandra Ws, Welsh4ever och Görels småpojkar box tills de åkte ifårn oss. Årets lillpojk kommer antingen att stå med pappa eller med stokompisen tills jag orkar annonsera honom. Behändiga i storlek och lätt hanterliga:) Tröttnar jag på denna lilla grabb så skickar jag nog ner honom till KUng Tulle :angel::idea: H*n missade ju förra årets lillplutt när det blev näthinneavlossning istället:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka