Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Sv: Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Fast god kvalitet är alltid god kvalitet.

Hann ju visa P två gånger på premiering (två olika domare) och då fick hon 39 resp 40 (samma år 33 på utställning).

Visade för "dagens" domare (EL) på treårs och då fick hon gångartsdiplom.

På premiering så ska det av vad jag har hört även tas hänsyn till stam etc iom att det är rent avelsvärde man premierar där, inte bara show och utseende.

Tycker det är konstigt jag...
Samma domare dömer på premiering o utställning efter samma bedömningssystem o ska då alltså "döma olika"?
Titta efter olika saker...fastän det finns punkter man dömer efter.
Det är säkert som ni säger... men jag tycker det är konstigt...
Tycker ju att 40p o 40 p är samma sak...men då kan det alltså vara så att en 38poängare på premiering anses bättre än en 40p på utställning???
Fast av erfarenhet från min arabhingst så vet jag att vissa hästar gillar inte att "showa" utan gör det dom ska o inge mer... vilket inte betyder att de är dåliga hästar för det...
Men å andra sidan bedömmer de också efter 2 olika system vid exteriörbedömning(avelsvärdering) o utställning...

Jag har lärt mig precis tvärtom!

På UTSTÄLLNING bedöms dagsform!
Är hästen i överhull/underhull kan det påverka typ. Muskling kan påverka överlinjen (HHB) och en dålig verkning benstället.

På PREMIERING ser man till individen i stort; hur skulle den se ut om den hade visats i ett perfekt skick?
Man försöker "se igenom" eventuella saker som påverkar dagens utseende (hull, muskling, verkning, hovömhet osv).

Med andra ord kan poängen bli högre på premieringen när man bortser från faktorer som för dagen drar ned totalhetsintrycket, medan det på utställning "bara bedöms som det visats".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka