Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Sv: Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Hehe, ja det eller att herrn inte tänker åka låda, men det har jag svårt se inträffa, är ju MAT i lådan ;)

Sen ska jag försöka övertala honom om att plocka fram embryona av den trav han visade idag (dvs ett steg mot hans normala) imorgon med. Överbyggdheten har ju mildrats lite, hullet är som det är, men kan han lägga på lite trav på det så blir det rätt okej i slutänden med.

Å andra sidan, han kan för min del få 5:or rakt igenom bara han sköter sig =)

Min pojke visade jättebra trav för cirka en vecka sedan.
När vi tränade i förrgår hade han växtverk och vi fick inte se ett endaste travsteg.

Han står inne inatt och är förhoppningsvis utvilad och glad Imorgon!

Min pojke visade jättebra trav för cirka en vecka sedan.
När vi tränade i förrgår hade han växtverk och vi fick inte se ett endaste travsteg.

Han står inne inatt och är förhoppningsvis utvilad och glad Imorgon!

Är ju sådär med de små, det går upp och ner snabbare än man hinner hänga med. När anmälningsdagen går ut kan de se ut som en miljon, och på tävlingsdagen två veckor senare kan de se ut som..en betydligt lägre summa ;)

Och tvärtom, se ser hopplösa ut och visar ingen gång på anmälningsdagen, när 'det är dags' så är det den där miljonen. (Och man sliter små tussar ur sitt hår när man valde att inte anmäla och sen ångrar sig).

Sen, miljön kan göra sitt till, när de blir lite uppspelta och ska imponera lite på alla andra hästar, och vips finns där gång igen. (Eller så blir de trötta och spända och den försvinner).

Men jag är jättesäker på att det kommer gå utmärkt för din lilla imorgon =)

Färjan var inga problem..
Jag bangade ur så klart så när Kattis (som rider mamman) frågade, vem är det nu som ska visa så sa jag direkt. Det är du och David.

Det gick jätte bra, jag är jätteglad. :banana::bump::banana::bump:

Min lilla blev så kär i två ston där, undrar hur han kommer vara nästa år ;P

Hur gick det nu då??

Visst överlevde ni färjan ;)

Jag överlevde färjan, men hade typ 200 i puls när jag körde på den.

Lilleman har skött sig.. okej. Han är självlastande (gick rakt på själv), och han åkte jättebra och stod på släpet jättebra (även när det stod still).

Började försöka muppa det första han gjorde när han kom ur släpet, men sansade sig efter en tillsägning.

Tyvärr blev han bara mer och mer odräglig ju längre tiden gick, och blev väl berusad av alla hormoner i luften eller något, för han vrålade och skrek mest på visningen, och larvade runt en hel del.

Poängen som förväntat, dvs okej siffror men inget exceptionellt. Jag flinade dock lite åt domarens prisande över att bakpartiet var så väl musklad, även låren (och inte bara korset). Kuperade hagar är fina grejer.

Domaren var samma som dömt honom en g¨ång som föl, och hon gillade honom då och även nu (han är bedömd som föl av en annan domare med, som inte gillade honom - alls)

+1 poäng sen sist, trots att han helt larvade bort gångarterna, så det är ju bra.

38 poäng, silver och BIR. Det sista är dock inget att 'skryta' med då det var blott två stycken sekt B, och det andra var ett sto med 37 poäng. Fast rosetten är ju snygg :devil:

Han gick vidare till BIS, men jag visade inte där. Han hade inget där att göra/där att hämta så kändes onödigt att vänta på det. (Vi åkte halvnio imorse, hemma halvsex..)

Typ: Välutvecklad av mycket god rastyp - 8
HHB: Vackert huvud, välansatt hals, bra överlinje, väl musklat bakparti - 8
Extr: Nöjaktigt korrekt - 8
Skritt: Energisk men spänd - 7
Trav: Lätt men med svagt påskjut - 7

Vad gäller skritt och trav så som domaren sa: Lätta gångarter med god energi, men han har lite annat 'att tänka på' idag än att visa det. I översättning betyder det att han ömsom fladdade omkring, ömsom stod på bakbenen och ömsom brallade iväg i gallop.. *S*

Jag tror dock inte han höjt sina gångartsbetyg för dagen om han så varit något mindre.. kaxig.. Han har som sagt ganska tråkiga gångarter nu, han är ju överbyggd (om än jämnare nu än för tre veckor sen) och är i växtryck.

Så poängen är ganska precis vad jag väntade mig, med tanke på att jag visste att domaren gillar typen.

Jag trodde herrn skulle sova gott när han kom hem. Haha, han studsade ut i hagen och började härja med fbldamen och tyckte 'LEKA!'. Mycket energi i den, blir utmärkt för framtiden =)

Har lite bilder, de kommer senare.

Och så blev jag KÄR i ett litet svart föl med. Den kunde jag tagit med hem på en gång, en sån trav.. :love:

Jag tycker att han blivit jättefin!

Det var kul att få se honom igen.

Menar du det svarta hingstfölet av cobtyp?
Jag tyckte att han var underbar:love:

Din lillpojk var jättefin, och han hade väldigt fina knoppar i manen;)

Ska bli intressant att få höra om hur han utvecklas!

Jag tycker att han blivit jättefin!

Det var kul att få se honom igen.

Menar du det svarta hingstfölet av cobtyp?
Jag tyckte att han var underbar:love:

MM, den med höga poäng och nia på traven. Svart med fyra vita strumpor. Jag såg den ju inte visas, men såg den på parkeringen, och vilken trav..geeee mig.. :love:

Här kommer Exan´s Revansch bedömning.
Min lillskrutt så att säga :love::love::love:

Typ (9p)
Ädel, med naturlig resning och utstrålning

Huvud, hals och bål (8p)
Uttrycksfullt huvud. Lång välansatt hals. Bra bogläge, djup och kors.

Extremiteter (8p)
Välbenad

Skritt (8p)
Naturlig, avspänd.

Trav (7p)
Lätt, taktmässig men kort.

Totalt 40p

(Jag blev också förälskad i den lilla svarta)

Här kommer Exan´s Revansch bedömning.
Min lillskrutt så att säga :love::love::love:

Typ (9p)
Ädel, med naturlig resning och utstrålning

Huvud, hals och bål (8p)
Uttrycksfullt huvud. Lång välansatt hals. Bra bogläge, djup och kors.

Extremiteter (8p)
Välbenad

Skritt (8p)
Naturlig, avspänd.

Trav (7p)
Lätt, taktmässig men kort.

Totalt 40p

(Jag blev också förälskad i den lilla svarta)

Jag sa ju det skulle gå kanonbra!! Grattis!

Puh, nu är JAG hemma från stallet och utställningen. Det är en del att plocka undan och alla utóm 1 i stallet (från misnta barnet till äldsta vuxna) hjälpte till att plocka undan. Vi startade i morse vid 07.30 och plockade fram allt. Kvar för mig är att skriva av alla protokoll och lägga ut resutltat samt rapportera in till SH.

Det var kul att se så många fina ponnier. Mina hingstars avkommor visades alla med klass I:banana: Även kul med Saharas 9a på skritt och Exans Revansh 9 a på typ.:banana: Mina egna småttingar fick 39 resp 38p och vi kammade hem de söta pastellrosetterna åt dem bägge. Undrar vad vi skulle fått för påäng på Rosenröd om hon inte var på äventyr i går kväll :mad:, nåja hon är visad med 40 p i somras iallafall.
Däremot så får ni behålla den svarta fölisen. Jag blev mer förtjust i Dartmoor stona:love: Även den lilla shettisfölis vars mamma jag fick springa med var ljuvlig:love:

Alex, det andra welshen fick 38p Inte 37.

Senast ändrad:

Ja nu har jag träffat några bukisar...o fått se lite ponnier...o Görels häst(en kopia på min märr härhemma).
Mina solklara favoriter var BIS stoet som bara solklart bäst i mitt tycke.
Pride´s Super Nova 43-05-1058 sto fux född 2005 hos ägaren
e Leuns Veld´s Elegant RP 135 u Coelenhage´s Pride RP 1173 H
ue Coelenhage´s Let`s Be the Best - Ijsselvliedt´s Primeur H11742
äg Maria Fernström, Svärdsjö

Sen var ju det svarta fölet helt bedårande. Så perfekt tecknad också.
Men en favorit till var ju Aenglahs Hingstunge.
Ska bli spännande att se vad det blir av den.
Precis som domaren sa så kom han verkligen in o ägde scenen.
Kommer han sen ur växtfas o kan röra sig obehindrat så blir den farlig...:love:
Trist om hans pappa blir kastrerad med så fina avkommor.
Hoppas att det inte blir så..
Kanske ska lägga in stam på den också så ni vet vad jag
pratar om...
Exan´s Revanch hingst fux född 29/5 hos ägaren
e Gribsvads Rosehal 42-0010 u Exelencja ox FA93/98
ue Festiwal PL ox - Exelsjor PL
äg AnnCharlotte Kaukonen , Åkersberga

Grattis till guld Aenglah.

Alex, det andra welshen fick 38p Inte 37.

Okej, då hörde jag fel, tack för att du rättade. Lilleman tyckte den var väldigt söt iaf ;)

Tack för hästvisningen, och sorry jag inte sa hejdå, men du satt i telefon, och resesällskapet fick migrän. Vi mötte maken (din alltså) med 'mormor' i släpet när vi körde av färjan btw.

Grattis till er alla:banana:, åh vad sugen jag blir på att ställa ut ponny, skulle kunna ha ett helt stall fullt med de små liven:love:

Vad duktiga ni var som arrangerade det hela.
Tjejerna i kiosken inte att förglömma.

Ros till tjejen i den knallgula fleecetröjan som lånade mig ett par vantar när händerna höll på att frysa sönder.

Mycket trevlig o jordnära tillställning. Inte så stram som många andra. Bra att visa fölen först ledda o sen lösa tycker jag.
Önskar vi hade fått gjort det på Jälla förra helgen också...
Plus till domaren för att hon förklarade sina poängsättningar o för att hon peppade alla. O lät alla få den tid som behövdes för att få visa någon gång...
Det var ett minus på Jälla...vi fick springa fram o tillbaks 2 ggr(vilket han inte ville då) o sen ut. Kändes lite stressat.
Tycker dock att det är lite konstigt när alla hästar utom 4(eller blev det fler?) blev klass I eller kom över guld nivå...
Höll de verkligen så hög klass genomgående???
Nu får jag väl på moppo för att jag sticker ut hakan men jag bara funderar högt...
Verkar dock betydligt lättare att plocka poäng på ponny än på häst...där min erfarenhet ligger.

De flesta som visade sina föl/unghästar idag visste vad de hade i snöret när de kom in. De kom alltså inte med några små brons hästar inte. Elisabeth Ljungstorp är känd för att alltid hitta positivt på hästarna men inte ge bort några glädje poäng. Sträck på er alla som fick bra poäng idag.! Hon har många gånger gett ett poäng lägre än andra domare på mina egna hästar. Att det kan synas vara lättare att få bra poäng på en ponny än en stor häst kan bero på vårt avelsmaterial. Av 12 föl så fick 3 guld och 8 38-39p. Endast en fick 37p. Tittar man på deras föräldrar så har tex cobstona mammor som är flerfaldigt belönade med 42p samt pappan till halvsyskonen samt Aenglas föl fått 42p. 14 visade ungponnier. Här var det 5 guld 4 st med 36/37p och resterande klass I. Även här kan man gå tillbaka ett snäpp i stammen och se flerfaldigt guldbelönade ston o hingstar.

Detta ser du sällan på halvblod, tyvärr så avlas det allt för mkt på prestation på halvblod och för lite på exteriör. Det finns många som har ston med 36p exteriör som anser att deras ston kan föra aveln vidare......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka