Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Sv: Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Jag måste faktiskt hålla med Welsh. Jag har tänkt i exakt samma banor som Kicket tidigare, att 'fan, jag sysslar med fel ras/er, jag borde skaffa ponnysar istället'. För det verkade ju så mkt lättare med ponny, var och varannan ponny tycktes 'lalla in och hämta guld'

Men tittar man sen på stammen, så ser man att ofta (inte alltid) har föräldrarna visats med fina poäng och/eller presterat, och då är det ju inte så konstigt om avkomman/avkommorna sedan 'levererar'.

Jag brukar ju 'hota' Lilleman här med att han har MYCKET att leva upp till. Han har en stam som förpliktar :devil:

Mamma är guldbelönad (41 p) på utställning, diplombelönad, samt bästa gångartsponny och utmärkelse på kvalitets. Tävlas.

Mormor är också guldbelönad på utställning. Tävlas.

Pappan var fölchampion, har sedan fått 41 poäng på premiering.

Farfar fick 42 p på premiering som fyraåring.

Kikar du på mödernet på t ex halvblod, så är det inte alls i samma utsträckning ens visat, än mindre meriterat, som på ponnyerna. (Fädernet brukar ju vara bra i båda fallen iom att det är krav på godkännande).

Så som sagt, Lilleman har lite att leva upp till, och en bit kvar :devil:

(och har jag glömt eller skrivit något fel om stammen ber jag redan på förhand om ursäkt ;))

Och jag gillade också skarpt den avslappnade atmosfären, att folk kom fram och pratade och så. Men jag har inget annat än halvblodssvängen att jmf med iofs..

Nu ska vi..disciplinera.. och miljöträna här i vinter, så ska vi se om vi kan plocka fram den där gången tills i vår. Och om inte annat något bättre..uppförande *s*

Jag tackar!

Förhoppningsvis så kommer vi våga oss ut på någon eller kanske 2 utställningar nästa år.
Ska försöka övertala David min älskade pojkvän/handler :angel:
Nu när han har gjort det en gång lär han våga igen. Jag tycker det är så himla roligt att sitta som åskådare.

Jättetrevlig tillställning Marie!
Jag tackar Kicket för att hon påminde mig om att det var sista anmälningsdagen.

Alexandra, din hingst var ju inte ett dugg överviktig. Kul att han gillade min Blanka!

Har jag fattat det rätt nu?
Klass I 38 poäng eller över.
Klass II under 38 poäng.
Guld 40 poäng eller över.

Senast ändrad av en moderator:

Jättekul! Leuns Velds Elegants avkommor är så otroligt framgångsrika.... Prides Super Nova var också Riks föl i Rättvik!
Hur gick det för My Lady Stardust e. Vita Nova's Hanassie? WPB.

Grattis till alla er andra som ställde ut och blev nöjda!

Alexandra, din hingst var ju inte ett dugg överviktig. Kul att han gillade min Blanka!

Valack.. även om han hade MYCKET svårt att inse det idag :devil: (Ingens om tror mig om jag säger att han aldrig varit minsta lilla hingstig hemma förutom igår.. men blev nog berusad av alla hormoner.. När han på parkeringen gick och kaxade och vrålade så svarade en fuxhingst, gissa vilken Lillkille som raskt krympte ihop och smööög förbi.. Tomma tunnor skramlar mest typ.. *s*)

Prova känn revbenen på honom så kan vi tala om överviktig eller ej sen :devil: (Enda fördelen med hans evinnerliga skrikande, han drar upp magen).

Ah, Blanka var din, jo han tyckte hon var väääldigt stilig tösen ;) Vad fick hon för rad? *nyfiken* Missade ju den eftersom jag inte stannade till BIS:en (dagen var lång nog ändå och han hade ju inget att hämta i BIS-ringen lillkillen, så jag snodde ut mitt protokoll och åkte)

Och KLART du ska ställa igen i vår med de poängen (jag missade ju tyvärr er, jag kom precis till lunchen)

Jag brukar ju 'hota' Lilleman här med att han har MYCKET att leva upp till. Han har en stam som förpliktar :devil:

Mamma är guldbelönad (41 p) på utställning, diplombelönad, samt bästa gångartsponny och utmärkelse på kvalitets. Tävlas.

Mormor är också guldbelönad på utställning. Tävlas.

Pappan var fölchampion, har sedan fått 41 poäng på premiering.

Farfar fick 42 p på premiering som fyraåring.

Du glömde morfar...;)

Grattis! Jag tycker 38p inte är något att skämmas för på en "kaxig tjockis"!:D

Det kan jag iofs hålla med om att hbl stona kanske inte har lika bra poäng över lag.
Men å andra sidan har jag sett hbl ston som Fått 37p som här kanske legat på ett par poäng till...
Görel..du som skriver både på hbl o ponny...är det lättare att få poäng på ponny än stor häst...är hbl domarna mer kritiska än ponnydomarna?
Är en 8 på trav lika bra på en ponny som på en stor häst?

Däremot måste jag säga att jag tycker helt klart att det står tydligt att welsh avlen funkar bra...önskar det gick att få samma standard på arabaveln... Men det lär ta 50 år innan man ens reparerar det oseriösa avlare ställt till med där.
När sen föreningen vägrar ändra på regler för att hingstar av kvalitet ska "belönas" med värdebokstav eller gröna papper eller dyl så tycker jag att man förstör för arabens fortsatta framtid...
biter sig själv där bak...
Men det är ju ett helt annat kapitel...

Du glömde morfar...;)

Grattis! Jag tycker 38p inte är något att skämmas för på en "kaxig tjockis"!:D

Det var morfar jag menade med farfar.. :o

Sa ju att jag säkert skulle skriva fel någonstans. Men det var ju Rimskij jag menade.

önskar det gick att få samma standard på arabaveln... Men det lär ta 50 år innan man ens reparerar det oseriösa avlare ställt till med där.
När sen föreningen vägrar ändra på regler för att hingstar av kvalitet ska "belönas" med värdebokstav eller gröna papper eller dyl så tycker jag att man förstör för arabens fortsatta framtid...
biter sig själv där bak...
Men det är ju ett helt annat kapitel...

Jag skrev lite på det kapitlet med i mitt svar, men suddade innan jag skickade...

Jag tror att My Lady Stardust e. Vita Nova's Hanassie var struken tyvärr.

Jag är uppfödare till Blanka men sålde henne redan 2 månader gammal tror jag.

Hon fick iaf 38 poäng. Kommer inte ihåg allt. Kort hals var det iaf :D

Det kan jag iofs hålla med om att hbl stona kanske inte har lika bra poäng över lag.
Men å andra sidan har jag sett hbl ston som Fått 37p som här kanske legat på ett par poäng till...
Görel..du som skriver både på hbl o ponny...är det lättare att få poäng på ponny än stor häst...är hbl domarna mer kritiska än ponnydomarna?
Är en 8 på trav lika bra på en ponny som på en stor häst?

Som här legat på ett par poäng till, hur menar du då? *nyfiken* Att de inom ridponnyavel fått några poäng till än de fått inom halvblod, eller något annat?

Ang trav, så det var iofs ett tvåårssto men sak samma. Men hon fick som tvååring 7 - 7 på gång, matt och trött och visade inte mer. Ungefär samma kritik som Lilleman, dvs lätta gångarter med god takt, men dåligt påskjut och lite kort. Och sålänge man talar föl och unghästar tycker jag det är ganska 'lika' bedömning hbl vs ponny. Möjligen att hbldomarna är kinkigare med extremiteter. Det kan dock bara vara en slump, jag är inte tillräckligt kunnig för att uttala mig närmare om det, men det är en känsla jag fått när jag läst protokoll. Att där 'nöjaktigt korrekt' ofta ger en 7a på hbl så ger det ofta en 8:a på ponny. Och där små avvikelser, som lindrigt tåvid t ex, oftare drar ner ett snäpp på hbl än det gör på ponny. Men i övrigt på 'småttingarna' tycker jag inte det är någon direkt skillnad i vad som krävs för att få resp betyg. Det kan dock vara en ren slump och inte stämma.

Jag tror att My Lady Stardust e. Vita Nova's Hanassie var struken tyvärr.

Jag är uppfödare till Blanka men sålde henne redan 2 månader gammal tror jag.

Hon fick iaf 38 poäng. Kommer inte ihåg allt. Kort hals var det iaf :D

Jag hörde bara feminin typ och något matt rygg för dagen. Nåja, då får jag väl vänta tills resultatenm kommer upp =)

Som här legat på ett par poäng till, hur menar du då? *nyfiken* Att de inom ridponnyavel fått några poäng till än de fått inom halvblod, eller något annat?

Ang trav, så det var iofs ett tvåårssto men sak samma. Men hon fick som tvååring 7 - 7 på gång, matt och trött och visade inte mer. Ungefär samma kritik som Lilleman, dvs lätta gångarter med god takt, men dåligt påskjut och lite kort. Och sålänge man talar föl och unghästar tycker jag det är ganska 'lika' bedömning hbl vs ponny. Möjligen att hbldomarna är kinkigare med extremiteter. Det kan dock bara vara en slump, jag är inte tillräckligt kunnig för att uttala mig närmare om det, men det är en känsla jag fått när jag läst protokoll. Att där 'nöjaktigt korrekt' ofta ger en 7a på hbl så ger det ofta en 8:a på ponny. Och där små avvikelser, som lindrigt tåvid t ex, oftare drar ner ett snäpp på hbl än det gör på ponny. Men i övrigt på 'småttingarna' tycker jag inte det är någon direkt skillnad i vad som krävs för att få resp betyg. Det kan dock vara en ren slump och inte stämma.

Precis som du själv skriver...ibland så anser jag att hbl blir hårdare bedömda för samma kvalitet som ponnierna idag.

Men jag förstår mycket väl vad Welsh menade med att de visste vad de kom med idag... o att de "sämre" kanske stannade hemma.
Vad gäller föl så är ju det en riktig "färskvara" ...ena dagen lysande för att nästa se ut som om de inte riktigt hänger ihop alls.
Många fina ponnier var det iaf...

*kl*
Jag har alltid blivit itutad utav domarna som jag träffat å haft diskussioner med att på en utställning så ligger man ofta 1-2 oäng högre än om det är en premiering.
på en utställning så är det dagsformen som gäller,på en premiering så är det avelsvärdet som gäller å då måste man försöka se "bortom" för högt hull/lågt hull m.m

KL
Om några sekunder så ligger hela resultat listan ute. Blä, nu är jag trött på utställnignar och mättad för lång tid framåt. Det är alltid lika tråkigt att skriva resultatlistan på kvällen när man egentligen vill knoppa. Gör man det dock inte på en gång så riskerar det att bli liggande och om 2 v ska det vara färdigrapporterat till SH /SPAF.

ALEX, Du glömmer farmor som blevpremierad med 44p

ALEX, Du glömmer farmor som blevpremierad med 44p

Hade jag ingen aning om, men jag ska genast tala om det för den lilla Ligisten, att nu vilar oket ännu tyngre :devil:

Jag tror för övrigt han går på uppåttjack, han studsade in från hagen, och tycks inte vara trött nånstans.. *obegripligt*

Kan du inte 'leja ut' resultatlisteskrivningen eller liknande till någon så du slipper dra hela lasset själv?

Nä det är bästa tt skriva rent själv. Det hade iof underlättat om jag inte varit på benen sedan i morse vid 06 och om jag inte hade fått vara med och städat undan. Men men nu är allt klart för i år så jag ska inte pipa. Natti natti.
För er andra som inte vet så ligger resultaten på www.rpaf.se
bilder läggs in i morgon.

Varning, gnällalex i farten..

Men snäääälla, kan inte Colgate få bli ett år i resultatlistan? *duckar*

Jaja, tänk inte på min sömn.....kastar en dunkudde på dig. Nu är han 1 igen. Nöjd så. Övriga ev ändringar sker i morgon.......

Jaja, tänk inte på min sömn.....kastar en dunkudde på dig. Nu är han 1 igen. Nöjd så. Övriga ev ändringar sker i morgon.......

:bow::bow::bow:

Du må ju förstå mitt gnäll, du såg ju själv hur styv i korken han blev att att plötsligt vara 'stora killen' :devil:

Sov gott!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka