Okej, nu behöver jag hjälp.. Vi har..

Sidekick

Trådstartare
..Bestämt oss för att vara med i stallets årliga juluppvisning, jag, min tränare och hennes man.
I stallet står det 33 hästar, varav 30 är dressyr/Hopp/fälttävlansryttare.
Såå, vad sjutton ska vi komma på för något som verkligen visar hur seriöst och ROLIGT det är med western? (De flesta i stallet tror att vi bara går under pressenningar och jagar kor)

De hästar vi har är:

Min pleasure/huntertöntiga mes-Allie (han heter det numera)
En fläckig sak som rör sig bra och går riktigt bra (stor, högbent och ngt kralligare än mitt spjälstaket)
Och en till fläckig som är den andra fläckigas mamma, en liten fyrkantig dam som kan ALLT typ. Hon går glatt i passage och byter i vartannat om det skulle vara så.

Det är två paintar och en quarter alltså.
Så.. Kom med MASSA ideér.. Show me what your made off! Western ÄR en seriös tävlingsdiciplin och det vill vi visa, likaväl hur otroligt kul det är.

Kom igen nu! Jag är otroligt taggad på det här:D:rofl:

Senast ändrad:
Sv: Okej, nu behöver jag hjälp.. Vi har..

Vad jag som ickewesternryttare blev grymt imponerad av när jag stod i ett westernstall, var hur en kvinna kunde byta galopp i varannat utan att man såg att hon rörde en fena... :)

:D
Då blev jag intresserad av western.. det var några år sedan och inte kommit mig för att prova, men nu ska vi flytta hästen till ett stall där det förekommer så då ska jag bannemig prova.

Om hästen går med på det vill säga. :)

Det var ju menat som ett litet tips... fast det är klart. Det kanske inte biter på inbitna dressyr/hoppryttare.

Ni skulle ju kunna göra parodi också...
gå under presenningar och jaga kor... men överdriv det.. eller gör allt med snygga rörelser... med så liten inverkan från ryttaren som möjligt.

:)

Ni skulle ju kunna göra parodi också...
gå under presenningar och jaga kor... men överdriv det.. eller gör allt med snygga rörelser... med så liten inverkan från ryttaren som möjligt.

:)

Haha ja, fast vi vill mer visa westerhästen som seriös tävlingshäst, så folk får en annan syn av vad western är.

Hmm...ja Mulam antar jag är den som kan "allt"?
Då tycker jag ni ska visa en verkligt allsidig westernhäst, med ett program där hon verkligen visar upp allt från högre skolor och dressyr program (och detta GÄRNA i spegelritt med en av stallets dressyrhästar!) till en kortare trailbana med de mest spektakulära hindrena.

-en BRA speaker talar under tiden för dressyrprogrammet om vad en paint och quarter är och hur allsidga dessa raser är!

Sedan kommer du in och visar en kort stund pleasure medans speakern berättar vad det är och vad det går ut på... i den glittrigaste mundering du kan åstadkomma! Detta moment får inte vara fööör långt :angel:

Om den andra painten är lugn och stabil låter ni en duktig ropingryttare "fånga in" en bandit och släpa honom/henne genom arenan...detta kräver att man som "släpobjekt" ligger på något som glider lätt tex en sopsäck, och att man kan släppa taget när man vill...(en erfarenhet:smirk:) Det sista momentet ska som du säkert förstår ackompanjeras av en bra speaker som kan återge dramatiken när den coola sheriffen fångar in den ökände banditen! :D

Kör hårt! :banana:

Ett western riding (?) mönster, något av dem med flest byten...
Riktig välridet och gärna lite "skrytigt".
Alltså, samma saker som dressyrhästarna gör, fast på lång tygel...

Woho! Ni kan ju det här! In med meer förslag!
Har börjat skissa upp en riktigt bra uppvisning!

Eller varför inte ta ett versitile horse mönster? då klämmer ni in många grenar på kort tid samtidigt som ni ju faktiskt visar allsidig western;)
Eller hitta på ett eget versitile mönster om ni vill?

Om någon av er kan hantera lasso är det alltid uppskattat att svinga lite och visa träffsäkerhet, det kan man göra kring koner, stolar etc om ni nu inte råkar ha en dummy att tillgå?

har själv visat western på flera julshower, och jag brukar alltid visa lite kort NH i en rundcorall ( uppbyggd av hinderstöd och bommar)innan jag börjar rida, iofs inte "western" men många blir impade av detta.

Jag brukar avsluta min "show" med att rida ett enkelt reiningmönster och sedan när det är slut gå fram till läktaren och säga nåt i stil med

"Tyckte ni att det såg enkelt ut?"

Det brukar mumlas lite försiktigt instämmande som svar varvid jag säger:

"Då kanske vi ska göra det lite svårare?!":D

Varpå jag enkelt tränsar av min häst och kör samma reiningmönster fast denna gång UTAN träns....:angel:

De brukar bli DJUPT impade av detta, ffa av stop.....;)

Om ni har en välskolad westernhäst är det faktiskt inte så svårt att göra detta som man kan tro, träna lite och pröva!

Jag tycker som "Mittnyajag" att någon utav er (på den hästen som var bra på bytena?) ska rida ett westernriding mönster (det behöver inte vara ett helt)

men så att personen verkligen visar upp att westernhästar också kan "dressyr" och att det även ingår i grenar inom western. Inte bara att man rider runt på kor och skriker "yeeehaaa" och sånt som de kanske tror. :D

Sen om ni har gjort ett inslag av "finridningen" tex. westernriding och liiite inslag av pleasure (det kan lätt bli tråkigt om de inte riktigt fattar bedömningen i det helt, och eftersom att de inte är så insatta..)

så kanske någon utav er skulle visa barrelrace (nu vet inte jag vilka hästar det är eller om någon utav dom är tränade på det) men som ett förslag bara.

Jag kollade på en westernuppvisning en gång, där de flesta i publiken var engelskryttare. De tjoade och hade sig, och så hörde jag att någon sa "detta är ju typ som gymkhana" när de körde polebending/barrelrace och det brukar ju många oftast tycka är kul :)

Lite inslag av trail och reining är ju heller aldrig fel, det viktigaste tycker jag är att det ska vara intressant och kul för publiken att se på. välj gärna någon go musik också :D

/ Patricia

Jag tycker som "Mittnyajag" att någon utav er (på den hästen som var bra på bytena?) ska rida ett westernriding mönster (det behöver inte vara ett helt)

men så att personen verkligen visar upp att westernhästar också kan "dressyr" och att det även ingår i grenar inom western. Inte bara att man rider runt på kor och skriker "yeeehaaa" och sånt som de kanske tror. :D

Sen om ni har gjort ett inslag av "finridningen" tex. westernriding och liiite inslag av pleasure (det kan lätt bli tråkigt om de inte riktigt fattar bedömningen i det helt, och eftersom att de inte är så insatta..)

så kanske någon utav er skulle visa barrelrace (nu vet inte jag vilka hästar det är eller om någon utav dom är tränade på det) men som ett förslag bara.

Jag kollade på en westernuppvisning en gång, där de flesta i publiken var engelskryttare. De tjoade och hade sig, och så hörde jag att någon sa "detta är ju typ som gymkhana" när de körde polebending/barrelrace och det brukar ju många oftast tycka är kul :)

Lite inslag av trail och reining är ju heller aldrig fel, det viktigaste tycker jag är att det ska vara intressant och kul för publiken att se på. välj gärna någon go musik också :D

/ Patricia

Dock vill vi inte styrka deras fördomar med att western bara är fart och fläkt.

Det skulle vara ascoolt om du red ett dressyrprogram med alla rörelser som brukar imponera på dressyrfolk, fast på lös tygel i westernutrustning. Det skulle imponera på dressyrfolket.

Jag tycker också att ni ska göra något där Mulan får visa hur allsidig hon är. Ett dressyrprogram t.ex tycker jag var en bra idé. Eller ett dressyrprogram mixat med trailhinder och lite annat :D

Det första och enda galoppombytena jag har gjort i mitt liv var på Mulan :D

Spegelritt
Visa hur trail fungerar
Rid ett reiningprogram
Barrelrace

Ja, fast fortfarande vill vi visa de grenar där fart och fläkt inte ingår. Det vet redan de flesta icke westernfolk om eftersom "det är så hemskt hur vi sliter på hästens bakben i stoppen":smirk:

Snor/lånar lite av tråd. min klubb ska också anordna en "westernshow" på julshowen, runt 10min lång. Vi är inte så jätteduktiga, blandade raser osv. gärna något "spex" men ändå seriöst då vi vill locka med fler till våra träningar på tex jullovet!
förra året hade vi Barrelrace men det är bara 1häst som är kvar från förra året (de andra är pensionerade, eller halta), och själv vill jag inte rida barrelrace med min häst..
min häst kan vara lite töntig ibland (:angel: ) fast jag kanske kan låna kompisens quarter men han är inte så utbildad än.. så vi kanske kör lite trail-inspirerat...
hrrrm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka