Okej med högre tempo i början?

F

Fitness

Hästen jag rider har en rent ut sagt usel trav i grunden - trippigt och kort - och trampar inte in med bakbenen under magen. Så här travar han när man inte kräver nåt av honom eller aktiverar honom.

När han blir lösgjord och kommer igång tar han ut steget och trampar in mer under sig - men - det går fortare. Jag antar att han inte har styrka nog att trava långsammare och vila på steget? Försöker jag få det att gå långsammare återgår han till sin normala trav.

När han är lösgjord och får "finare" trav känns han väldigt härlig att rida. Den bättre traven brukar komma igång efter mycket övergångar t ex trav-galopp, skritt-galopp, ryggning - trav, eller skolorna. Han lägger över vikten mer på bakbenen, frambenen kommer upp och "sprattlar" mer, han känns otroligt mjuk och fin i sidor och mun (sytrådskänsla) och han lyssnar till 100 % på mig. Jag tolkar det som att han går i en bra form trots att tempot är lite för snabbt?

Nu till min fråga: Är det okej att låta honom gå i ett snabbare tempo, där han ändå trampar in mer med bakbenen, får schvung i steget, framåtbjudning (han är annars rätt seg)??

Sv: Okej med högre tempo i början?

Vad är det för ras?
Om den inte är taktmässig är det ingen hit.
annars är det bra att få igång bakbenen o även flytta sidvärts.

sitt kvar lite för länge i lättridningen o små halvhalter- för balansen.

Ett svenskt halvblod. Han har takt, men takten "går fortare" när han tar ut steget.

När han tar ut steget borde du få en långsammare takt. Om takten ökar har han troligen kortat steglängden.

Då är den inte taktmässig, eftersom den tappar takten.
du måste då hjälpa den med att klara av det- beröm när det funkar.

Det låter som ett ordinärt fullblod:angel: Kanske har det i sej?

Du måste rida fram takten som de andra skrev. Oavsett tempo så måste du genom halvhalter balansera upp oh hjälpa honom hitta balansen och då kommer takten.:idea: Övergångar är jättebra!

Såsom jag tolkar ditt inlägg får du en bibehållen takt men ett högre tempo när han sätter under sig vilket enligt mig är okej. Träna mkt tempoväxlingar i traven så att han får sätta sig ytterligare och minska tempot, till en början bara nga steg innan han får gå fram igen, såsmåning om mer. Jag tycker att det låter som att han inte riktigt orkar bära sig och "älgar iväg lite när det blir jobbigt".

Hur gammal är hästen? Hur mkt utbildad?

Lycka till iaf :)

Ja precis så!
Hästen är 10 år och är utbildad La-Msv dressyr.

Ja precis så!
Hästen är 10 år och är utbildad La-Msv dressyr.

Men då ska den väl orka? Har den varit skadad:confused:

Då kan den nog hitta takten, bara du får hjälp hur du ska rida den. Halvhalter som jag skrev innan och styr takten med din rumpa, i lättridning eller när du sitter ner.

Bäst är nog om du kan träna för någon som kan hjälpa dej.

Han har vart skadad nu och varit igång i ca två månader.

Men han orkade inte innan skadad heller. jag fick honom i somras och jobbade hela hösten med övergångar och sånt för att han skulle orka. Men det var för kort tid.

Okej, men då har du ju en ganska välutbildad häst i grund och botten:idea: Det gör det såklart också lättare för dig eftersom hästen KAN rörelserna men inte orkar just nu. I det här fallet är det nog bara att ha tålamod. MÄNGDER av tempoväxlingar, halvhalter, övergångar och galoppfattningar (som verkligen kan göra underverk). Variera träningen mkt, rid intervaller på fälten, klättra i skogen och jogga mkt dessimellan.

Variera korta intensiva pass med längre och lågintensiva. Använd dig av markbommar, cavalettis och studs i både trav och galopp. Skolor och skänkelvikningar är ju alltid bra att träna och variera mellan volt och fyrkantsspår. Se till att det händer lite hela tiden så att hästen bibehåller koncentration och uppmärksamhet trots att det blir jobbigt. Beröm mkt och glöm inte bort att vila och skrittpromenader i skogen ibland.

Hoppning är bra som omväxling tycker även jag som egentligen är dressyrnisse. Där stärker de sig mkt utan att man ens hinner tänka på det :D Jobbar du konsekvent så kommer han att orka om nga månader :)

Lycka till :banana:

Jag skulle absolut säga att det är ok att den går i ett högre tempo till att börja med. Bjudningen är ju nr 1 och utifrån det kan man samla och dra ner lite på tempo kortare stunder. Är lätt att förväxla tempo med takt. Takten ska ju helst inte vara snabbare, det är ju då den gärna blir trippig...

Tror du är på rätt väg, lycka till! :bump:

Jag tycker med att det låter som att du tänker rätt i grund och botten.

Jag undrar hur han är i skrittarbetet. För mig låter det som att han troligtvis också i skritten är slarvig med att ta ut steget. Jobba mer med skritten, se till att han skrittar genom hela kroppen, d.v.s. tar i lite med bakbenen så att rörelsen går genom hela kroppen, han ska pendla med huvudet upp och ner, din hand måste vara mycket följsam och han ska sträcka sig framåt efter bettet. Får du ordning på detta så tror jag att traven med blir bättre efter hand, utan att du behöver rida runt för mycket i övertempo, som trots allt sliter mer på hästen även om lite grann ibland inte skadar.

Frida

Jag skulle absolut säga att det är ok att den går i ett högre tempo till att börja med. Bjudningen är ju nr 1 och utifrån det kan man samla och dra ner lite på tempo kortare stunder. Är lätt att förväxla tempo med takt. Takten ska ju helst inte vara snabbare, det är ju då den gärna blir trippig...

Tror du är på rätt väg, lycka till! :bump:

Jag har börjat dra ner lite på tempot korta stunder - så mycket som han orkar. Just efter en övergång är han jätte fin och har jätte bra tempo, och nä'r han börjar rinna iväg och öka för att han inte orkar så saktar jag av och skrittar lite på lång tygel och gör sen en ny övergång.
Tror inte att takten är snabbare eftersom han tar ut steget och inte trippar trots det höga tempot!

Ja precis, han slarvar i skritten också. Jag ska jobba med den! Tack för tipset!

Jag skulle nog bara rida på framåt. På så sätt kan du successivt börja samla ihop honom då han blir starkare, om det nu är en bristande styrka du tror ligger till grund för "problemet". Jag skulle nog inte oroa mig för hur snabbt det går, det viktigaste är ändå takten, och jag kan tänka mig att det är en stor häst.

Jag skulle rida på framåt och jobba in bakbenen och försöka få fram traven så att kvalitén förbättras. Det skulle jag nog göra genom att rida på framåt, halvhalter, övergångar och jag skulle nog prova skänkelvikningar oxå.

Hoppas det går bra:bow:

Tack för tipset!
Jag rider VÄLDIGT mkt övergångar och kvaliten på traven är :love: just efter en övergång. Sen brukar han rinna iväg och öka farten, då brukar jag göra en ny övergång.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 139
Senast: WildHorse
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg