Okej beteende?

Brandgul

Trådstartare
Jag undrar om mina grannars hund uppvisar ett okej beteende. Jag kanske är känslig och helt enkelt färgad av mina förutfattade meningar.

De har skaffat en schäfervalp som nu är någonstans mellan 4-6 månader. Jag har hört honom skalla tidigare också när han blivit lite osäker på något.

Idag står jag och packar ur bilen och på ca 15 meters avstånd skallar han åt oss. Drar inte nämnsvärt i kopplet.

När han är 4 meter ifrån oss skallar han på igen och har raggen rest över bogen. Husse gör ingenting för han pratar i sin mobil.

Bara rent om ni träffade denna valp. Hade ni tyckt att det var okej och normalt? Mina valpar har aldrig betett sig på detta vis. Jag har inte haft brukshundar och inte heller hundar som har lätt för att gå till skall som många schäfrar kan ha i mina ögon.

Sv: Okej beteende?

Varför skulle det inte vara normalt menar du? Så skulle min hund lätt göra också. Visserligen skulle jag be henne knipa, men hon raggar direkt hon ser nåt skumt, eller talöar gärna om med ett läte att det "är nån där". Visar personen dessutom nåt slags intresse eller vill ta ögonkontakt så säger hon till igen.

För mig är det inte bekvämt att hunden visar så mycket reaktion på något som är så vanligt. En människa utanför en bil. På det lilla avstånd de passerade (ja så brett det är mellan bakändarna på bilarna på en parkering, hur stort avstånd kan det vara?) tycker jag att hunden verkligen borde ha sett att det var en vanlig människa. Inte ens min uppenbarligen knäppa hund skulle som valp reagerat så mycket. Mina andra valpar har varit väldigt lugna och trygga och inte varit rädd för något. Därför tycker jag att det är konstigt. Men jag tänker att det kanske varit mina hundar som varit mer orädda än genomsnittet?

Varför jag också reagerar är för att husse verkade tycka att det var lite roligt att hans valp gick på som den gick. Jag skulle inte tyckt att det var ett dugg roligt.

Många Schäfrar är gapiga redan i unga år och kan fjanta ganska mycket. Däremot brukar de som gapar värst inte vara några hjältar eller sociala hundar.

Många av gaphalsarna är inte direkt rädda trots att de raggar och skäller. Hos en rottis hade jag direkt klassat det som rädsla, men hos schäfer är jag mer tveksam för de kan även gapa av frustration.

För mig är det inte bekvämt att hunden visar så mycket reaktion på något som är så vanligt. En människa utanför en bil. På det lilla avstånd de passerade (ja så brett det är mellan bakändarna på bilarna på en parkering, hur stort avstånd kan det vara?) tycker jag att hunden verkligen borde ha sett att det var en vanlig människa.

Att du var en människa såg den säkert, men det är inte säkert att du blev "godkänd" för det. Dessutom tror jag inte att du betedde dig helt korrekt mot en sån hund heller, eftersom du uppenbarligen höll god koll på den. Jag hade hellre ignorerat, men du säger ju själv att du inte har erfarenhet av den typen så..

Inte ens min uppenbarligen knäppa hund skulle som valp reagerat så mycket. Mina andra valpar har varit väldigt lugna och trygga och inte varit rädd för något. Därför tycker jag att det är konstigt. Men jag tänker att det kanske varit mina hundar som varit mer orädda än genomsnittet?

Eller så var de inte schäfrar? Det är svårt att jämföra över raserna. Min säger som sagt gärna till om nån tex kliver ur en bil, men gick ett MH med perfekta avreaktioner och ingen särskild rädsla. Som Jadzia säger så är vissa lite tjatigare bara, och det stämmer att hon inte är den översociala typen heller mot kreti och pleti.

Varför jag också reagerar är för att husse verkade tycka att det var lite roligt att hans valp gick på som den gick. Jag skulle inte tyckt att det var ett dugg roligt.

Det är ju svårare att säga något om. Antingen tycker han det är ballt, eller så har han valt att inte reagera för att inte förstärka.

Många av gaphalsarna är inte direkt rädda trots att de raggar och skäller. Hos en rottis hade jag direkt klassat det som rädsla, men hos schäfer är jag mer tveksam för de kan även gapa av frustration.

Ja där i ligger min undran... Jag uppfattar det ju rent allmänt som hundar som kan låta en del...

Att du var en människa såg den säkert, men det är inte säkert att du blev "godkänd" för det. Dessutom tror jag inte att du betedde dig helt korrekt mot en sån hund heller, eftersom du uppenbarligen höll god koll på den. Jag hade hellre ignorerat, men du säger ju själv att du inte har erfarenhet av den typen så..

Jag såg inte ens att den kom innan den började skälla. Efter att ha levt nästan 10 år med en hund med mycket rädsla och skärpa och som nästan aldrig tyckte att någon betedde sig korrekt mot henne är det inte så konstigt att jag blir eftertänksam. Jag tycker inte att en hund ska reagera på minsta fel vinkel. På minsta avvikande rörelse. Min hund reagerade på folk som tittade i skyltfönster. Om jag satt helt still och läste en bok kunde hon explodera. osv.

Jag hoppas så klart att det är som J säger och inte ett begynnande problem. Att leva med en sådan hund önskar jag ingen.

Eller så var de inte schäfrar? Det är svårt att jämföra över raserna.
Eh ja... Läs min fråga från början... Annars skulle jag inte frågat...

Eh ja... Läs min fråga från början... Annars skulle jag inte frågat...

Ja, jag har läst så det finns ingen anledning att bli spydig. Skilj på en fråga och ett konstaterande. Jag störde mig på att du deklarerade att dina hundar var mer örädda än genomsnittet, baserat på att en 20 veckors schäfervalp skällde på dig?

Dessutom tror jag inte att du betedde dig helt korrekt mot en sån hund heller, eftersom du uppenbarligen höll god koll på den

Jag måste erkänna (nu när jag har två händer att skriva med och inte ett barn i famnen) att jag är lite allergiskt mot sådant... Efter att själv i många många år kommit med 200 ursäkter för allting så insåg jag att det bara är löjligt att skylla hundens beteende på någon annan.

Det har varit allt från att komma in för snabbt, för långsamt, för stelt för bla bla bla. Testledaren har varit felplacerad på lydnadsplanen vilket gjort att hon inte hoppat, inte gått fot jättenyggt MOT TL med väl snyggt och spänstigt FRÅN TL. osv osv.

De har hanterat henne fel, kommit snett bakifrån, gjort alla enligt mig och hunden uppenbara fel.

Tills jag fick en normal hund. Puh. Det spelade helt plötsligt ingen roll att någon sa hej från fel håll och med fel röst eller att vi träffades i hissen eller runt ett gathörn eller... Ja hur som...

Det var ett frågetecken efter.

Jag tänker att eftersom jag inte gillade beteendet, men att det verkade vara helt okej enligt andra, var kanske mina hundar ovanliga?

Jag måste erkänna (nu när jag har två händer att skriva med och inte ett barn i famnen) att jag är lite allergiskt mot sådant... Efter att själv i många många år kommit med 200 ursäkter för allting så insåg jag att det bara är löjligt att skylla hundens beteende på någon annan.

Jag tycker det är skillnad på att SKYLLA beteendet på någon annan, och att INSE att vissa beteenden blir extra jobbiga för ens hund. Det första är en undanflykt, det andra är ett konstaterande. Eftersom du nu har tio års erfarenhet av en skrämsig hund borde du ju kunna agera ganska fint mot en gapig bebis, eller hur?

Jag tror inte att det är någon direkt fara. Lille Fjant, som en rädd tönthund, skäller sällan medan kompisars fullt normala och kompetenta Schäfrar skällde sig genom valptiden. De skällde på folk, fåglar, träd, andra hundar och vad som nu råkade röra sig. De var inte rädda utan saker skulle helt enkelt bara skällas ut.

En rottis som skulle bete sig så skulle jag påstå var helt störd.

Har en liten vorstehvalp här hemma på 4 månader och just nu har hon kommit in i en period där hon vill skälla på det mesta, en bil, en person som går ur en bil, grannen, cyklar, skyltar, statyer, ja, jag tänker inte räkna upp allt för hon skäller i stort sett på allt just nu. Men inte är det ett onormalt beteende, nu är detta min första valp så ska inte berätta vad som anses rätt och fel, men den uppfattningen jag har fått är att många valpar under denna period av sin uppväxt "ser spöken" och ska skälla på allt och alla. Nu säger jag inte att alla valpar gör detta, men vår valp är inte den första jag träffat. På valpkursen häromkvällen så skällde nog iaf hälften av valparna på lite allt möjligt.

Hon har nu gjort detta i kanske två veckor och det börjar bli bättre, men hon måste ju få veta från oss att det inte är något att vara rädd för eller att det inte finns behov att skälla. Självklart testar hon det. Vi tränar och hon blir bättre.

Sen får du tänka på att något kan ha gjort så att valpen reagerade så, Loka (vår valp) är väldigt reserverad när det gäller barn, efter en promenad då hon kanske var tio veckor och ca 4-6 barn skrämde henne. Detta var dessutom på kvällstid och hon såg dem inte riktigt, vilket gjorde det hela värre. Så nu får hon umgås mcyket med barn och det går bra, men träffar vi barn på promenad börjar hon skälla på en gång och backar. Okända barn för henne är otäcka, kan tänkas vara liknande med den hunden du berättar om. Eller så är den som Loka som skäller på allt.

Jaja jag bara svammlar, men jag hoppas du fick ut något vettigt av det jag skrev.

Jag har en schäfer som skällde på allt och alla när han var valp (och även som unghund måste ju erkännas)
Ansåg inte att detta var ett beteende jag ville att min hund skulle fortsätta med, då jag inte tyckte det var normalt.

Men det finns många schäfrar här i trakterna och dom flesta skäller mycket mera än vad min har nånsin har gjort, och jag även hört på senare dagar att schäfrar har väldigt lätt att ta till skall i tid och otid.

Jag vill tillägga att min schäfer inte skäller så lätt nu förtiden och av den enkla anledningen att jag inte tillåter det.

Så man måste alltså inte leva med detta beteende resten av hundens liv så länge man tar tag i det.

Det är schyrre att höra!

Det som gör mig tveksam är att de kanske skaffat hund för att det är lite coolt. Klart jag funderar över deras kompetens. Men det är alltså inte helt kört att den utvecklas till en helt normalt och trevlig hund för det ;) Jag tänkte väl att det fanns någon bukis med lite mer insikt i rasen.

Som sagt, mina vänners mycket kompetenta Schäfrar skällde hejvilt som små så det är långt ifrån kört. Men skällandet måste ju styras upp såklart.

Ja det skulle ju så klart underlätta om han styrde upp. Men mina tankar går direkt till att det är någon skruv lös eftersom han går på lite vad som helst och skäller. Jag är inte van vid det... Det ska bli intressant att se honom om ½ år.

Har en valp på 4mån som skäller ganska mycket, speciellt ute. Men hon skäller inte av rädsla eller osäkerhet utan för att markera att nu är det någon som kommer. Visserligen brukar hon inte skälla på människor på nära håll, men på avstånd skäller hon lite för gärna för min smak. Jag uppmuntrar inte hennes skällande utan ignorerar oftast när hon skäller men belönar när hon är tyst.

Att den markerar med skall på något den tycker verkar konstigt är i mina ögon inget udda. Skillnad om den skäller på allt den ser.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 805
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 679
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 483
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Falsterbo horse show byter namn