Sv: Okej beteende?
Det är svårt att förklara skillnaden när man inte ser vad som händer. Det finns olika sätt att reagera och skälla på saker enligt mig. Hur min text tolkas beror ju så mycket på ens tidigare erfarenheter!
För mig är det stor skillnad på en hund som skäller av osäkerhet, eller en hund som snarare verkar "gå på".
Jag har haft två hundar som varit som dag och natt. Min ena har "larmat". Hennes mun har blivit som ett litet "o". Voovvvoovv. Hela hennes kropp har utstrålat något annat, mycket mjukare, än min andra hund. Den andra vinklade fram öronen, kortade sina mungipor och stampade i backen medans svansen piskade hårt. Visst båda reagerade och skällde, men på helt olika sätt och med helt olika avsikter.
Ibland är det så svårt att förklara vad man reagerar på! Ibland är det ju bara en känsla som kommer över en. MEN! Med raser som har högre potential för att skälla så kommer man ju i ett annat läge! Det behöver ju inte alls vara mycket som utlöser beteendet och det var nog lite som jag tänkte att jag kanske överreagerar eftersom valpen jag skrev om har en familj med häftigaste största bilen, hunden heter typ Rambo och karln i familjen är "skitcool". Det spär liksom på mina fördomar...