Okej beteende?

Sv: Okej beteende?

Vissa blir exalterade bara av att se en annan människa och skäller därför. Jag vet en Schäfer som skällde på allt från 3 till 6 månaders ålder.

Det är svårt att förklara skillnaden när man inte ser vad som händer. Det finns olika sätt att reagera och skälla på saker enligt mig. Hur min text tolkas beror ju så mycket på ens tidigare erfarenheter!

För mig är det stor skillnad på en hund som skäller av osäkerhet, eller en hund som snarare verkar "gå på".

Jag har haft två hundar som varit som dag och natt. Min ena har "larmat". Hennes mun har blivit som ett litet "o". Voovvvoovv. Hela hennes kropp har utstrålat något annat, mycket mjukare, än min andra hund. Den andra vinklade fram öronen, kortade sina mungipor och stampade i backen medans svansen piskade hårt. Visst båda reagerade och skällde, men på helt olika sätt och med helt olika avsikter.

Ibland är det så svårt att förklara vad man reagerar på! Ibland är det ju bara en känsla som kommer över en. MEN! Med raser som har högre potential för att skälla så kommer man ju i ett annat läge! Det behöver ju inte alls vara mycket som utlöser beteendet och det var nog lite som jag tänkte att jag kanske överreagerar eftersom valpen jag skrev om har en familj med häftigaste största bilen, hunden heter typ Rambo och karln i familjen är "skitcool". Det spär liksom på mina fördomar...

Vi ha en svensk lapphund och en jämthund här i huset också... Det är ett jäkla skällande ;) Nåja, alla tre bor i olika trappuppgångar.

Sen längre ned i huset bor det faktiskt några dogo argentino. Verkar vara otroligt trevliga hundar. Någon av dem går t.ex. alltid lös. Han går aldrig fram till vare sig folk eller hundar om han inte får. Han litar jag riktigt på för det märks att han är jättelydig.

Ja det är vårt hus det!

Är det en schäfer på fyra månader så hade jag nog inte hetsat upp mig speciellt. Många hundar kan bli lite fjanta i den åldern och schäfrar är ökända för att skälla på allt och ingenting.
Men jag hade försökt styra upp det om jag var hundägaren. Och ibland är ignorering en bra knep - men det beror på situation och hund.

Jag tror att han är närmare halvåret, jag minns inte riktigt när de skaffade honom, men han är rätt hög. Minst ca 55 cm. Hade han varit 4 månader tror jag han hade varit ulligare och gulligare. Men jag minns som sagt inte riktigt exakt...

Men just om det är ett vanligt beteende så är det kanske inte så jättestor fara ändå även om de inte tar tag i det så allvarligt. Det vore ju värre om det var ett "onormalt" beteende som bara vissa hundar uppvisade! En bra hund är ju lite tålig för misstag :)

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 806
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 679
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 483
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka