Sv: Okej att ha lös hund??
Måste fråga om jag har förstått det hela rätt, frågar dig eftersom du är jurist.
Man får ha hunden lös jämte sig och bakom framför bara man har uppsikt , men på koppel avstånd.?har jag uppfattadet det rätt.?
Det är det här jag försöker få fram, men uppenbarligen inte lyckas riktigt med.
Om du skall följa lagen skall hunden hindras från att springa löst, för att detta skall vara möjligt måste hunden vara i direkt anslutning till föraren, gåendes.
Men om föraren har sin hund någon meter framför, bakom sig etc och INGET händer så kommer förmodligen ingen lägga sig i det, det är dock inte i enlighet med lagen.
Man har medvetet valt att skriva lagen som man har gjort för att tydliggöra att det inte är ok att hunden springer lös flera meter framför och runt föraren oavsett hur bra pli föraren anser att han har på sin hund och oavsett om hunden är intresserad av vilt eller ej, den stör viltet ändå, även om det inte är hunden eller förarens avsikt.
Som lagen är skriven har man getts möjlighet att ingripa om folk missköter sitt hundhavande och så ser man helt enkelt mellan fingrarna med de hundägare som inte utgör ett problem trots att de kanske har hunden lite för långt från sig.
Hunden skall om den är lös inte ha någon större rörelsefrihet, i själva verket tillåter man mer rörelsefrihet för hunden om den är kopplad.
Anledningen till det är att, är hunden lös (om än brevid sin förare) och det dyker upp ett rådjurskid/fågelunge eller en harpalt framför näsan på hunden så finns garanterat risken att den sticker efter viltet, innan föraren hinner reagera.
När samma sak händer men hunden är i koppel så finns det förhoppningsvis ett stopp på hundens framfart.
Med en lös hund så bedömmer man situationen lite från gång till gång, en hundägare som har sin hund någon meter ifrån sig och där hunden lufsar på låter man bero, medan en hundägare som har sin hund på samma avstånd men där förare och hund går igenom en äng och hunden driver upp fåglar och däggdjursungar, där har man möjlighet att ingripa och bötfälla, trots att de både tekniskt sett hade sina hundar på samma sätt och avstånd.
Så nu kommer andra frågan, om jag skulle anmäla första händelsen både för att hans schäfer var lös eftersom han inte hade någon koll på hunden och sedan att han högg min hund.
Vad händer då med mig, jag hade ju mina tre lösa också men de var ju inom synhåll , bara några få meter ifrån mig medan han knappt såg sin hund och han kallade inte på hunden när han såg oss.
Vi gjorde fel att vi hade våra hundar lösa men hur skulle man hantera situationen i fråga om man anmälde det menar jag?
Som du själv redan konstaterat bröt du mot 16§ genom att ha dina hundar lösa på det sätt du hade och kan således riskera böter enligt 24§ samma lag, något som så här i efterhand inte är så troligt.
Den andra hundägaren bröt mot samma paragraf men som hundägare har man även ett strikt ansvar för de skador ens hund orsakar
Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller
innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller
innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka
av den som vållat skadan.
Så uppstod några skador på din hund skall ägaren ersätta dem.
Som jag förstått det har hunden tidigare bitit eller angripit andra hundar utan att ägaren vidtagit några åtgärder. Detta är viktigt att anmäla till polisen som kan vidta åtgärder för att det inte skall upprepas.
Polisen kan besluta att hunden skall vara kopplad eller bära munkorg ute, de kan även besluta att hunden skall omhändertas.
Omhändertagande av hundar m.m.
11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får
polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses
tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.
Tredje frågan, andra gången var min hund bunden och de andra två lösa , direkt vi såg hans hundar gick vi iväg med hundarna och då var de kopplade , först då började hans ena hund springa emot oss.hur är det där?
Hans hundar var på en öppen äng när vi såg dom vid skogen, den ängen ägde han, vi var aldrig inne på denna äng, får han ha de lösa på sin mark när dessa tider kommer?
Tackar för svar
Nej , 16 § gäller oavsett om marken är privat eller allmän.
Åter igen vill jag poängetera att 16 § är utformad av hänsyn till viltet och dess ungar, respektera det !