Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att titta lite på det här med störande under viltets barnkammartid, så är det alldeles riktigt att en hund som "skenar över" en lega etc stör eller kan störa. Vad som är avgörande är hur hunden beter sig när den upptäckt djuret. Om den ignorerar djuret så tror jag att ingen skada sker. Av nödvändighet klarar dom vilda djuren störningar ganska bra.
Men, det är inte en bit bättre om hunden hålls i koppel. Dels skräms djuret lika mycket/lite, dels tillkommer människan som en ofta ännu värre störningsfaktor. Såvitt jag förstått, är det ingen som krävt att människor ska hålla sig från naturen nu? Eller att man inte får gå med sin hund utanför bilvägar el liknande? För att få lite perspektiv.
LIA
Därför att förarbetena är avgörande för hur vi jurister och domstolar tolkar de slutgiltigt skrivna lagarna, där får vi en vägledning i hur man tänkt samt vilka intentioner som ligger bakom lagen.Vad har förarbetena till lagändring att göra i vår tråd? Om jag inte alldeles misstar mig, så är det den skrivna, tagna lagen vi har att följa och dom diskussioner som föregått denna är irrelevanta i sammanhanget. Någon instans uttalande under processen gör alltså inte Alexandras eller I-U:s påstående ett dugg riktigare.
Förstår inte? Var står det något om att hunden måste gå? "Löpa/springa lös/löslöpande" har inte den innebörden, såvitt jag vet. Uttrycket pekar på hund som rör sig utanför ägarens kontroll. Om inte min språkkunskap rostat ihop alldeles.
På vad sätt ser du att bröt TS mot lagen i ursprungsinlägget? Hon kan ha gjort det, men jag ser inget som tyder på att det klart var så.
Givetvis, men det är faktiskt inte det jag diskuterar.Hör det inte till allmänt hyfs och emapti att man genom sitt hundägande gör sitt bästa för att inte orsaka ett otillbörligt lidande hos andra djur och deras ungar?
Vadå bokstavstolkning? Jag läser vad som står i lagen. Den är på klar svenska, lätt att förstå och rätta sig efter, förutsatt att man är hemma i språket.Med detta försökte jag visa på vad som händer om man anvnder sig av den så kallade bokstavstolkning du själv visar exempel på.
Var står det något om att hunden måste gå? "Löpa/springa lös/löslöpande" har inte den innebörden, såvitt jag vet. Uttrycket pekar på hund som rör sig utanför ägarens kontroll.
Vadå bokstavstolkning? Jag läser vad som står i lagen. Den är på klar svenska, lätt att förstå och rätta sig efter, förutsatt att man är hemma i språket.
Du undviker att svara på detta nedan. Så jag frågar rakt på sak: Vet du innebörden av uttrycket?
Var står det något om att hunden måste gå? "Löpa/springa lös/löslöpande" har inte den innebörden, såvitt jag vet. Uttrycket pekar på hund som rör sig utanför ägarens kontroll.
Jag läser vad som står i lagen. Den är på klar svenska, lätt att förstå och rätta sig efter, förutsatt att man är hemma i språket.
Men vi ska alltså inte bry oss om vad som står i lagarna? Undrar om du inser konsekvenserna om vi skulle strunta i dom och istället gå på vad vi tror att man sagt under förarbeten. Hur vi nu skulle få fram det och hålla reda på allt som under resans gång förts fram. Tycker du det vore rätt i ett rättssamhälle?
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Motsatsen till springa är gissningsvis gå, eller stå still.
Det står ju uttryckligen i lagtexten hindras från att springa lösa ..
Hur var det nu med ....
??? Men om hunden upptäcker djuret och går därifrån, är inte det avgörande?Det är INTE avgörande vad som händer när/om hunden upptäcker djuret. Utan att djuret inte störs.
Det går lika bra med trav, de flesta hundarna travar när en människa går i normal takt.
Är ju i alla fall bevisligen inte sant längre, eller hur?Fast dina lagtolkningar har ju inte varit imponerande tidigare i olika diskussioner. I dom jag deltagit i, har du inte fått dom lagkunniga med dig en enda gång.
Jag avhåller mig från att diskutera vidare med dig. Dina inlägg börjar bli otrevliga.Åter igen, det finns en anledning att man faktiskt utbildar sig till jurist !
Är det inte?Är ju i alla fall bevisligen inte sant längre, eller hur?
Har "experter" alltid rätt?
Men trava är ju att springa eller hur?
Är det ingen här som kan svenska förutom hingstsugen?
Det är verkligen intressant att du alltid vet allting bäst.
Även om den som motsäger dig är en utbildad expert i ämnet.
Vi kan ju därför lägga ner alla utbildningar - vi har ju LIA.
Det är intressant att det alltid skall hamna på det när man inte får som man vill.Jag fascineras över hur en vuxen människa inte kan uttrycka sig på svenska utan att använda sig av allmän netikett.
Jag hänvisar till mitt förra inlägg en gång till, den här gången vill jag dock påpeka att om man kan påvisa lydnad på sin hund (om polis skulle kräva liknande) har man rätt att ha sin hund utan fysiskt koppel.