Sv: Okej att ha lös hund??
Det är ett en hel del år sen, men jag minns att jag läst ett rättsfall där någon åkte dit på att hunden jagat vilt trots att den satt fast i lina. Eftersom hunden kommit åt att störa vilt så var linan helt enkelt för lång även om det var en ordinär spårlina.
Hur man än gör så riskerar man att störa vilt om man inte håller sig mitt på asfaltsspår så jag använder linan - men med förnuft.
kl
Lagen är faktiskt så enkel att det STÄMMMER att hunden ska vara under sådan tillsyn att den inte får löpa fritt i skog och mark. MEN, detta innebär inte att man måste ha ett fysiskt koppel på hunden! Har man sådan pli på sin hund att den rör sig inom det området lös, som när den är kopplad i skog och mark under denna perioden är detta fullt godkänt, samt att den naturligtvis inte sätter efter vilt om det skulle dyka upp.
Någon skrev att ett normalt koppel är ca 2 meter. Vad gör man då med dessa hundägare som har flexi på sin hund där dom kan röra sig inom en radie på 10 meter?! Är hunden inte sansad och mycket lydig kan den mycket väl få tag i och störa vilt trots att den är försedd med snöre!
Jag har för övrigt ringt upp och kollat vad som gäller allmän lag samt vad som gäller i min kommun. Det finns ingenting som säger att hunden måste vara försedd med ett fysiskt koppel. Däremot går det inte att misstolka att hunden måste vara mycket lydig.
Det är ett en hel del år sen, men jag minns att jag läst ett rättsfall där någon åkte dit på att hunden jagat vilt trots att den satt fast i lina. Eftersom hunden kommit åt att störa vilt så var linan helt enkelt för lång även om det var en ordinär spårlina.
Hur man än gör så riskerar man att störa vilt om man inte håller sig mitt på asfaltsspår så jag använder linan - men med förnuft.