J
Jullis
Sv: Okej att ha lös hund??
Ok..
Förstår vad du menar och håller med.
Känner till trakterna här runt omkring bara, och på denna inte alls stora äng ligger inte så gästvänligt till för djuren, för mycket väsen runt omkring, men man vet ju aldrig, brukar faktiskt kolla mig runt lite innan jag släpper dom.
Har inte haft min hund lös på ett tag nu eftersom jag har blivit osäker på hans beteende mot andra hundar, sen är det obehagligt att möta en lös hund ute i skogen för andra människor, vet ju hur det känns.
Men lag är ju lag..
Ni gjorde fel allihopa.
Man får inte ha hund lös i skogen den här tiden på året.
Det är ett brott mot "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter"
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm
"16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."
Varför kan hundägare inte lagen och varför tar de ingen hänsyn till de vilda djurens ungar?
Ok..
Förstår vad du menar och håller med.
Känner till trakterna här runt omkring bara, och på denna inte alls stora äng ligger inte så gästvänligt till för djuren, för mycket väsen runt omkring, men man vet ju aldrig, brukar faktiskt kolla mig runt lite innan jag släpper dom.
Har inte haft min hund lös på ett tag nu eftersom jag har blivit osäker på hans beteende mot andra hundar, sen är det obehagligt att möta en lös hund ute i skogen för andra människor, vet ju hur det känns.
Men lag är ju lag..