carrin

Trådstartare
Vad tycker vi om Okeanos?

Tänkte ev använda honom till det stoet som omnämns i tråden "stammen" dvs Bellini-Krevad

Hon är ca 160+ lite lågställd men ändå snygg typ inåtåad fram. Rör sig trevligt och har ett bra tävlingstemperament dvs pigg och ambitiös men väldigt arbetsvillig och positiv.

Jag är inte rädd för temperamentet men vill ha lite mer storlek, lite mer gång och lite mer modern typ.

Finns här några som har avkommor till honom? Gärna bild...;)
Har stona blivit lätt dräktiga etc?

Sv: Okeanos

Jag tycker jättemycket om Okeanos! Han är en modernare, snyggare och bättre variant av Briar. Tror att han nedärver en god typ och borde fungera bra på ston av äldre modell. Enl Jan är han dessutom coolare än Briar så temperamentet verkar bli lite mildare än Briars avkommor.

Okeanos Falsterbo-07
21388572.jpg

21388575.jpg

Jag har två -08:or efter honom och är väldigt nöjd med bägge. Mammorna har mycket gemensamt som att de har mycket fullblod i sig och i typen. Men fölen har blivit väldigt olika. Stofölet är stort och kraft kommer nog att bli en svart variant av pappa. Hingsten är ädlare men även han stor men väldigt temperamentsfull. Stoet är lugnare och rent av lite försiktig av sig.
Tyvärr ser de inte mycket i för dagen på bild, bägge är väldigt lurviga så de ser mest ut ponnys.

Funderar skrapt på att använda honom igen.

Mamma blev dräktig på första försöket, och fölungen har väldigt trevligt temperament är betydligt lugnare och beskedligare än mamman ;)

Jag tycker han är superfin, skulle gärna ha en avkomma efter honom. Jag går då inte bara på gång och temperament utan vill gärna att hingsten har en viss "uppsyn". Av vad jag har sett så ser han alltid pigg och alert ut vilket jag tycker om. Han har ett "vaket" uttryck lixom (sorry flummet, ska nog gå o lägga mig nu märker jag :angel:)

vilken sötnos..

Jo jag har med fått uppfattningen om att det är lite coolare kille.

Hur ser benställ etc ut på era föl??

Om jag tittar på mina så är de två fölen som finns här efter honom klart större än de andra två som då är efter Nobel och Black Coffee. Temperamentet är super på det ena fölet men det andra är lite mer bestämt av sig och inte att bli en häst som vem som helst hanterar som vuxen. Han vet mycket väl vad han vill och det visste han redan när han föddes. Men de här två fölen har var sin mamma också. Det snälla fölet har världens snällaste mamma och den bestämde har en mycket bestämd mamma också.

Tack, det var det jag var ute efter. Min tant har en avkomma e:Briar som är alldeles för hög och som din hingstunge i humöret... och min tant är en bestämd mamma. Då lämnar "bröderna" lite liknande storlek o temp låter det som. Då lägger jag ner den tanken! Tack för info! :bow:

Då kan jag upplysa om att Nobel och Lambourghini ger överlag väldigt lätthanterliga hästar. Nobel fölet jag har här har en riktigt pestråtta till mamma men det absolut bästa att ha och göra med av alla årets.
Jag själv haft ett antal Lambo-avkommor med olika ston och inte en ända av dem har fått mammans temperament om det varit jobbigt. Har mamman varit trevlig så kan jag inte säga om det är från mor eller/och far det kommer.

Både Lambourghini och Black Coffee har ju liknande stam som Bellita. Briar lämnar ju lite större avkommor (störst medelsize)¨men jag tror vi behöver lite storlek här så jag chansar på att det kan bli med Okeanos med.

Blir det 170cm + är det inte hela världen heller...

Hur ser storleken ut på Okeanos-Lambo resp Okeanos-Nobel??

Lambo ska ge lite mindre, fast det har jag inte märkt på mina. För här har de faktiskt blivit större än syskon efter andra hingstar.
Nobel ger ofta lite större fast inte lika stora som Briar.

jag har hört mkt att briar lämnar skarpt etc men som sagt så spelar det lite mindre roll såvida hästen inte har ett över-:devil: temperament bara.

Gillar modellen lite mer på Okeanos samt att flera avkommor sett trevliga ut. Ska bli roligt att se hur han själv utvecklas framöver...:cool:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Nougat
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka