Okänslig för skänklar

Fritidsryttare

Trådstartare
Min häst är extremt okänslig för mina skänklar, han lyssnar nästan inte alls vare sig för pådrivande skänklar, eller för ytterskänkeln när man går på volt.... Detta är ett stort problem då jag inte kan "rama in" honom och han passar gärna på och sticker, vill ju inte lägga till spöet och dra i innertygeln varje gång vi kör på volten! Finns det något sätt man kan öva för att han ska bli känsligare för mina skänklar? Tycker det är mycket frustrerande att jag behöver "banka" in skänklarna för att han ska förstå.. Kan detta bero på att han är så stor och tung eller för att han ridits fel av sina tidigare ägare?
 
Sv: Okänslig för skänklar

Använd skänkeln bara när det behövs o sitt sen stilla.

Om hästen inte lyssnar så måste du förtydliga vad du vill- framåt!

Skotta på o beröm. Var sen inte långsint o sur, utan rid med lätta hjälper.

Om den sen blir seg igen, på´n igen o klappa.
 
Sv: Okänslig för skänklar

ett alternativ, men han blir alldeles tossig av sporrar... kanske kan bero på att jag har ridit honom mkt barbacka, och på det sättet har skänklarna omedvetet legat emot...
 
Sv: Okänslig för skänklar

Börja med att tömköra/longera och få han framåt med röstkommandon.
När du sedan ska börja rida igen, använd två dressyrspön,ett i varje hand, och fös fram honom,inte piska hårt...

detta har fungerat i 20 år hos oss. Visserligen r´tar det några veckor men det är väl värt arbetet!
 
Sv: Okänslig för skänklar

det tycker jag låter som en bra ide. problemet med röstkommandon när jag sitter på honom är att min ridlärare vill knappt att jag använder rösten när jag driver på honom, utan att jag enbart ska använda skänklarna, har märkt att han svarar mycket långsammare då.
 
Sv: Okänslig för skänklar

Fritidsryttare skrev:
Min häst är extremt okänslig för mina skänklar, han lyssnar nästan inte alls vare sig för pådrivande skänklar, eller för ytterskänkeln när man går på volt.... Detta är ett stort problem då jag inte kan "rama in" honom och han passar gärna på och sticker, vill ju inte lägga till spöet och dra i innertygeln varje gång vi kör på volten! Finns det något sätt man kan öva för att han ska bli känsligare för mina skänklar? Tycker det är mycket frustrerande att jag behöver "banka" in skänklarna för att han ska förstå.. Kan detta bero på att han är så stor och tung eller för att han ridits fel av sina tidigare ägare?


Tryck bara när det beyhövs, envisas inte med att hålla kvar skänkeln, rama int in honom utan använd skänkeln bara när det absoult behövs och när han gör som du vill, släpp efter. Rid slalom med LÅNGA avstånd och träna så din häst blir känsligare. Annars kanske enda alternativet är sporrar vilket jag ogillar lite övermycket. Jag har dock alltid lyckats rida buffliga hästar väldigt bra och har aldrig i hela mitt liv använt sporrar, så det går om man vill, sen beror det väl på vilken benstyrka man har också kanske. Men gör övningar som gör din häst känsligare. Så gjorde iallafall jag med en bufflig fjording och visst blev det bättre.
 
Sv: Okänslig för skänklar

Fritidsryttare skrev:
det tycker jag låter som en bra ide. problemet med röstkommandon när jag sitter på honom är att min ridlärare vill knappt att jag använder rösten när jag driver på honom, utan att jag enbart ska använda skänklarna, har märkt att han svarar mycket långsammare då.


vad är det för ridlärare? rösten är ju ett utav de bästa verktygen man har!?
 
Sv: Okänslig för skänklar

Man kan använda rösten på ett mjukt och behagligt sätt,inte högt och argt...

mysko lärare du har, är hon en "dressyrnörd"...man bör ju inte prata med sin häst på en dressyrtävling:devil:
 
Sv: Okänslig för skänklar

känner igen det från min fjording.. har tyvärr inget tips..:crazy:
 
Sv: Okänslig för skänklar

Har själv en stor,tung och ofta seg häst.Jag har kört mycket tempoväxlingar med honom, det har gett resultat.I början så fick han två försök på sig att komma igång i trav annars så använde jag spöt nu så får han ett försök.Jag är lite mjäkig med honom har liksom inte velat tvinga fram honom.Men ibland är det nog så att man måste vara lite hård för att få fram budskapet ordentligt.Vi växlar tempo konstant för att han ska hålla sig mer vaken.Det är ju bättre för hästen att man är övertydlig än att man tjatar och tjatar.Sen så är det ju inga fullblod man har även om i vissa lägen önskat sig det:rofl: Men de kan om de bara vill, och det gäller ju att försöka få dom att vakna till och tycka det är kul.Men sen så är det ju tyvärr så att allt är inte alltid roligt jämt;)Kompisens häst också fjording som din har hon haft samma problem som med din och tempoväxlingar har gett stort resultat även för henne
 
Sv: Okänslig för skänklar

Öva ute i skogen. De flesta hästar blir lite piggare och gladare av att komma ut i naturen. Gör också som axel sa, skänkla bara när du måste. När du skänklar så gör inte en succesiv tryckökning med hälen utan picka till kvickt med hälen helst när hästen precis lyfter motsvarande bakben. Det ska kännas ungefär som att du knäpper till hästen med fingrarna. Observera att det inte är frågan om nån spark, så gör man inte, utan snarare ett effektivt sätt att göra hästen uppmärksam på din existens. Det ska alltså inte göra mer ont på hästen än det gör vanligtvis när du skänklar (vilket egentligen inte heller ska göra ont).
 
Sv: Okänslig för skänklar

Lyrazel skrev:
Öva ute i skogen. De flesta hästar blir lite piggare och gladare av att komma ut i naturen. Gör också som axel sa, skänkla bara när du måste. När du skänklar så gör inte en succesiv tryckökning med hälen utan picka till kvickt med hälen helst när hästen precis lyfter motsvarande bakben. Det ska kännas ungefär som att du knäpper till hästen med fingrarna. Observera att det inte är frågan om nån spark, så gör man inte, utan snarare ett effektivt sätt att göra hästen uppmärksam på din existens. Det ska alltså inte göra mer ont på hästen än det gör vanligtvis när du skänklar (vilket egentligen inte heller ska göra ont).

*kl*

min fjording tycker att dte är så roligt i skogen att han inte lyssnar alls:idea: :crazy:
 
Sv: Okänslig för skänklar

jo, men min ridlärare säger nästan tvärtom, att jag ska banka med skänklarna så att han förstår att han inte ska springa ut, då han är väldigt stel i sidorna... när han lärt sig det kan man börja använda mindre hjälper, idag rev vi nästan hela paddocken, han sprang genom staket och allting... så hon påstår att jag ska använda skänklarna nästan hela tiden, men han verkar helt enkelt inte bry sig ändå?! jag blir frustrerad för jag har alltid använt min röst för att smacka på honom och lugna ner honom... då fungerar det bättre!
 
Sv: Okänslig för skänklar

Jaa, min fjording är också helt underbar i skogen, (förutom att han inte vill fatta höger galopp, vilket är det problemet min lärare försöker hjälpa mig med) och då behöver jag knappt använda skänklarna alls och han går superfint... Tror kanske att han helt enkelt inte förstår vad han har i ett ridhus att göra? :P

Blir förvirrad när min ridlärare säger att jag ska vara snabb i skänklarna (vilket i praktiken innebär att jag MÅSTE banka med ytterskänkeln framförallt, för att han öht ska lyssna) för att sedan kunna minska hjälperna... om han lär sig lyssna på sparkar, hur ska han då kunna lyssna på minimala hjälper sedan?
 
Sv: Okänslig för skänklar

Fritidsryttare skrev:
jo, men min ridlärare säger nästan tvärtom, att jag ska banka med skänklarna så att han förstår att han inte ska springa ut, då han är väldigt stel i sidorna... när han lärt sig det kan man börja använda mindre hjälper, idag rev vi nästan hela paddocken, han sprang genom staket och allting... så hon påstår att jag ska använda skänklarna nästan hela tiden, men han verkar helt enkelt inte bry sig ändå?! jag blir frustrerad för jag har alltid använt min röst för att smacka på honom och lugna ner honom... då fungerar det bättre!

Har du funderat på att byta ridlärare? Det verkar som den du har inte passar er :)
Använder du skänklarna hela tiden blir ju hästen skänkeldöd?!
Om du sitter och "gnider" med skänklarna så skiter hästen i dem till slut.

Använd du rösten, sisten, vikthjälper och när du använder skänkeln så "fråga" en eller två gånger, lyssnar han inte så dunka till. Du ska se att efter ett tag lyssnar han på "frågan", det är nog det din ridlärare menar, men kanske inte förklarar tillräckligt.
 
Sv: Okänslig för skänklar

hej hej!!! har sama problem som du:smirk: jag tog ett längre spö..lät det vila lite över frambenet..små volter hela tiden.det funkar ju bättre..men inte helt bra här ännu..jag har en väldigt stor kuse med,så det är jobbigt att hålla om..hur stor är din kuse?:) har du tipps sedan så ge gärna det till mig med..tar tacksamt emot tipps av alla..min kuse är 6 år..mycket att lära.
 
Sv: Okänslig för skänklar

hehe ja, det är det dumma med att rida stora hästar, det blir sex hundra kilo att hålla om med skänklarna för min del... då han inte är liksidig utan han har en tendens att bli alldeles för ställd, och när jag då tar i yttertygeln för att räta upp honom så tar det inte lång tid förrän han ser sin chans att smita ut och springa igenom staket och in ihästar- bokstavligen! :P Du kan ju tänka dig vilka inspirerande träningspass det blir! :)
 
Sv: Okänslig för skänklar

vet inte hur jag ska göra med min ridlärare, för tillfället är jag nöjd med att hon får mig att uppmärksamma mina vanligaste fel när jag rider. Sen när jag vill "finslipa" kunskaperna lite kanske jag hittar någon som kan hitta det där lilla extra hos oss. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp