Ökad tölt!

Sv: Ökad tölt!

Om hästen inte blir passaktig kan man ofta nästan "lägga" hästen i ökad tölt med lite jämnt stöd på bettet och trycka på.

Men för många femgångare blir det för lika signaler mot passen då, så man måste liksom fortsätta att rida bort grisepassen även upp i tempo.

Några tips kan vara att inte rida på helt rakt spår utan tex hålla hästen lite böjd i öppna så den inte kan räta ut sig mot bettet,

att hela tiden ha en massa rörliga hjälper och flytta omkring hästen pyttelite för vikt och skänkel

eller att försöka rida på fri tygel och avslappnad sits med enstaka förhållningar och sakta sakta öka tempot för rösthjälper så hästen inte spänner sig.

Och rid inte fortare eller längre än att hästen kan hålla tempot, det tar låååång tid att hitta ökningar på en del hästar.

Tack för tipsen :)

Känns som att jag är inne på rätt spår i alla fall ;)

Har inte börjat träna pass ännu på hästen min men den kommer ofta när jag töltar och driver på och inte klarar högre tempo eller så ska jag fatta galopp och hon bara springer.Ni vet 5-gångare med stark pass.....

vilket bra tips....jag har samma problem med min häst att han går över i pass/grisepass när jag försöker öka men jag tolkar det som att han inte orkar och när han precis tar passen det är endast så snabbt (precis innan då) som han för tillfället orkar tölta.

han har ökat sin "medel" hastighet som han trivs bäst med väldigt mycket iaf och det måste väl vara ett gott tecken.
nu börjar det lika arbetstölt i tempot iaf.
innan gick det väl i skrittfart.

men när jag tävlar får jag för att få en skillnad ju försöka få till den där skrittfarten och sen "öka" med hjälp av hans bästa tempo vilket troligen går i arbets fart....tycker ni det låter dumt att göra så lr ska man låta hästen gå i arbetstempo där de ska va det och sen försöka pressa honom lite lite mer i de ökade med risk för att de knappt blir nån skillnad och/eller han tar pass/rollar?!

I temposkillnaderna ska du rida REN TAKT till varje pris.

Dvs du gör tydlig och MARKERAD ökning och minskning på bara några meter i början och slutet på långsidorna.

På långsidan håller du sedan det maximala tempot hästen håller takten i UTAN att rolla eller gå passtakt. På kortsidan rider du snigelsuperduperlångsamt du bara kan utan att skritta.

Jag lovar att domarna blir överlyckliga om de i lättklass kan se någon form av temposkillnad på rätt ställe över huvudtaget :angel: :idea:

men det dumma är ju att då får jag ju inte visa det tempot han är bäst i dvs arbetetempot utan då får ja ju bara visa, snigeltempot som inte e snyggt och det ökade som e på gräsen till för fort och kanske riskerar att gå åt skogen.
ioförstej e kanske det "ökade" rätt likt hans arbetstölt men då pressar ja han ju lite för mkt.

Jo.

Du rider i det bästa tempot i jämnt fint tempo hela det första varvet.

Sedan rider du i det också på det andra varvet på långsidorna och snigelsnigeltempo på kortsidorna.

Poängen är att det måste vara en tydlig SKILLNAD där man kan se att du gasar och bromsar :idea:

Du vinner inget på att gasa FÖR mycket så du tappar takt. Du ska gå på max tempo i REN takt.

okej tack för hjälpen:)

nästa tävling är ungdoms 4 gång på lag sm i slutet av augusti och då rider man ju arbetstempo(då tar jag det tempot han gillar då) och på slutet ökad tölt efter galoppen då gasar man på lite och hoppas på att det går snabbare än arbetstölten man red in i då?!

ajajaj är det ökad tölt är det kört, då funkar inga knep. Jag tänkte på tempoväxlingarna i lätt tölt.

Din häst är inte klar för de öppna klasserna, du tjänar inget på att försöka rida snabbare än han är SÄKER på att klara på ovalbanan.

Det enda du kan göra då är att vikta med 10mm skor och bootsa max fram och ha lätta bakskor och hoppas på att få någon poäng öht i ditt lite lätt forcerade arbetstempo på platsen för ökad tölt :angel:

haha jaså du...alltså det är inte öppna klasser jag tävlar ännu utan det är lag sm....då ingår ungdoms 4 gång där ökad tölt ingår...jag vet itne men det ska väl föreställa lättklass men det är väl nåt mitt emellan.

kan de öka bättre om man har boots? har märkt att han blir renare men i galoppen blir han oxå framtungare för att det blir lite jobbigt.

haha jaså du...alltså det är inte öppna klasser jag tävlar ännu utan det är lag sm....då ingår ungdoms 4 gång där ökad tölt ingår...jag vet itne men det ska väl föreställa lättklass men det är väl nåt mitt emellan.

kan de öka bättre om man har boots? har märkt att han blir renare men i galoppen blir han oxå framtungare för att det blir lite jobbigt.

Ja ökad tölt är bara med i öppen klass.

Med tunga skor och boots får du driva järnet för att inte få honom på framdelen, men vinner lite takt och tempo om du lyckas :D

om jag har tunga boots och driver järnet så tar han antingen pass eller rollar?! vad gör jag då för fel?

men i ungdomsfyrgång får du väl välja om du skall rida ökad tölt eller ökad trav i sista momentet. Är det inte bättre att satsa på trav då om ökade tölten inte är någon höjdare?

När är Lag SM?

/Malin

jo men ökade traven är ju inte vrålbra heller och det känns inte så jättekul att rusa fram i slängtrav, eller får man bra poäng på det?

då måste han ju verkligen ha vilkan och vilja öka i traven, i tölten känns det lättare då det precis varit galopp innan och jag kan ta ner han från galopp vilket han är väldigt bra på och verkar få en skjuts av lixom.
men ja vet inte...har inte testat med trav så vet inte om ja skulle få mer poäng men är tveksam.

lag sm är i örebro 24-26 augusti:) kom och titta vettja.

Du får utvärdera för dig själv om den "ökade" traven ändå är bättre än den (obefintliga?) ökade tölten.
Jag tror du får mera poängi slängtrav än i medeltempo tölt med rollningar.

Tyvärr ligger Riddarhyttan lite för långt ifrån för att åka och titta.
Men Lycka till!

/Malin

om jag har tunga boots och driver järnet så tar han antingen pass eller rollar?! vad gör jag då för fel?

Du samlar för lite och/eller rider fortare än han lärt sig tölta.

Håller absolut på Freyrs linje att kan du välja två olika tempo i trav är det mycket smartare än att nolla den ökade tölten.

okej tack för all hjälp..

jag har ju bara tävlat en gång och då var det inte ökat...sen tävlade jag på uttagningen till lag sm då det var ökad, tog då tölt för att jag bara ville testa för skojs skull.

här är skillnaden.

kort tölt/arbetstempo
9407881.jpg

9586666.jpg

ökad tölt
9586662.jpg

och jag tycker vi känns mycket mycket bättre...nu, och "obifintlig" ökad tölt tycker jag inte vi har lite skillnad är det ju :banana:

på dessa bilder/tävlingen med ökad tölt nollade jag inte.
fick jag trots allt 4, 0 av båda dommarna men med kommentarerna:
ojämn tempotakt rollar, svag ök
lågt tempo.

men fråga är ju vad man då gämför med....den tölten jag kom in i(arbetstempo) eller med den verkliga riktiga standtarden ÖKAD tölt.

om man sen kollar på vad jag fick på tölten så är den 4,5 av den ena dommaren och 5,0 av den andra.

traven fick jag 5,5 och 5,0...:angel:men jag vet inte...har endå en känsla av att ökad tölt skulle kännas roligare...men jag har kanske fel...
dock går han mycket mycket bättre nu än på den tävlingen men endå det är mycket jobb kvar...

arbetstölt nu
13201156.jpg

ökad trav
13198570.jpg

dock tror jag det är försent att ändra nu för vi har skickat in anmälan.

alltså det jag tycker är svårt med ökad trav är att man vet inte lixom hur man ska rida det..
om jag först rider vanlig trav då vill jag ju gasa på lite så han visat fint steg och då går det ju undan rätt bra och jag kommer nog försöka visa max då.
och sen om jag ska försöka få ner han från galopp till trav(tar oftare tölt efter) så blir det lite konstigt,...känns som att jag har att välha mellan att låta han springa i slängtrav med huvudet i vädret för att det ska vara nåt mer ökat än det jag red innan eller att jag samlar lite och det troligen blir samma fart som vanliga traven och då har jag ju samma problem i ökade trav som i ökad tölt eller?
han kan ju dessutom rolla/tölta m.m när jag försöker öka traven:(:crazy:

när jag tävlade ungd.fyrgång behövde jag inte bestämma förrän på plats vilket jag skulle rida efter galoppen. Du fyller inte i det i anmälan eller hur?

Du gör ju precis som du tycker är bäst! Snacka med lagledaren/tränaren om det.

/Malin

jaså men detta är kanske lite annorlunda, eftersom det är lag sm...när jag fyllde i anmälan så fyllde jag i ökad tölt med...

vilket tycker du ser/verkar bäst?

tycker du att han ser ut att ha förbättrat sig nåt?

Jag tävlade också Lag-SM då (1999) (och vann Ungd.Fyrg!)

Jag tycker tu skall satsa på "snabb trav" istället för mellantempo tölt med rollningar, men jag har ju aldrig sett Thengill live ens, så kör du på vad u tycker funkar bäst!

Jag var lagledare på Lag-SM -05 noch då behövde vi inte fylla in vilket som skulle ridas i sista momentet i ungd.fyrg. Men de har säkert ändrat det nu då.

Kör på och se hur det går! :)

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024