Ökad tölt!

Sv: Ökad tölt!

Intressant tråd.

Hästen som jag rider har numera ganska lätt för takten, så i den samlade tölten gäller det för mej mest att vara försiktig med att driva fram henne för mycket för då blir det bara spring. Jag använder mycket sitshjälper men försöker också forma henne lite med hjälp av stadig tygelkontakt, halvhalter och drivning. Sedan brukar jag göra "puss-ljud" eller vad man ska kalla det. Svårt att beskriva hur det låter, men det är ett ljud som brukar göra henne skärpt och hon får då lite mer resning och bensprattel.
I den ökade tölten gör jag först en halvhalt för att förbereda och sedan ger jag efter på tygeln och driver fram henne, samt ev. smackar lite. Om hon är på bra humör så ökar hon då riktigt fint. Men hon har ganska nära till galoppen och börjar då rolla. Jag är ganska säker på att det oftast är en vänster-roll så jag tar då lite i vänster tygel och gör en halvhalt för att hon ska korta av steget med vänster ben lite och komma in i en taktren tölt. Det handlar inte om att hennes vänstra ben ska lyftas lägre, utan bara att dom ska bli jämna och takten ska bli ren. När hon sedan har kommit in i takten igen driver jag fram henne som förut och är uppmärksam på att hon kan börja rolla igen så jag tar en lite stadigare tygelkontakt, men utan att dra i henne. Då brukar hon öka riktigt fint.
Men ibland när hon spänner sig, så blir det pass, trots att hon är fyrgångare. Så jag undrar bara, hur jobbar man med en häst som är passtaktig? jag har enbart ridit rena eller travtaktiga fyrgångare, så när hon börjar gå i pass vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Som tur är händer det väldigt sällan, men om någon har något tips är jag tacksam för svar ! :)

Eftersom denna tråden handlar om ökad tölt, så måste jag bara få berätta en sak :D

De två senaste dagarna när jag ridit Gauti har han varit pigg och explosiv i galoppen :) Han brukar inte vara så alltid annars, men i alla fall så efter galoppen när jag tagit ner han till tölt, så har han töltat helt rent i ökad tölt och fort fick det :bump: Är så glad över det, då jag inte trodde detta fanns i min häst :rofl: Och det var hur underbart som helst :love:

Grattis! Vad roligt! Har tänkt mycket på er o undrat hur det går, skoj att det går så bra!:):)

Vad för slags kommandon och hjälper jag använder är helt olika från häst till häst. Samma sak gäller ju också träningen i ökad tölt.
Det jag brukar ha som grund tanke just för att man ska få fram explosiviteten är att hästen ska tycka att det är roligt. Den ska vilja själv.
Men lite latare hästar handlar det mycket om beröm och uppmuntran. På alla hästar brukar jag börja med att succesivt öka mitt "normal-tempo" och sedan försöka göra små ökningar därifrån och när det går för fort för hästen saktar man ner lite grann igen. För att lura fram lite mer framåtvilja kan man göra det på hemväg eller på en sträcka där hästen själv brukar be om att få springa.
Som med allt annat gäller det också att man är försiktig med att inte göra för mycket. Speciellt i början när hästen tycker att det är lite jobbigt är det lätt att man dödar hästens arbetslust för att man själv är för ivrig.
Med piggare hästar eller hästar som kommit lite längre kan man lära dem lätta röstkommandon som betyder ungefär "varsågod och spring". Men det är först då kvaliteten på tölten sitter.

Grattis! Vad roligt! Har tänkt mycket på er o undrat hur det går, skoj att det går så bra!:):)

Ja, det är roligt när det går bra :) men man fastnar ju i olika saker hela tiden, men Gauti och jag kämpar vidare och ger inte upp i första taget

Vad kul att det gick så bra! Just övergången galopp - tölt brukar funka super på Snudda med. Då kutar hon som bara den, och det bästa av allt är att då får hon verkligen med sej bakdelen ifrån galoppen vilket leder till att bensprattlet och hela frampartiet kommer upp, så jag tränar massor på den övergången.
Därför är det ju så praktiskt att det är just efter galoppen som den ökade tölten kommer i T3 ; )

Intressant tråd.

. Men hon har ganska nära till galoppen och börjar då rolla. Jag är ganska säker på att det oftast är en vänster-roll så jag tar då lite i vänster tygel och gör en halvhalt för att hon ska korta av steget med vänster ben lite och komma in i en taktren tölt. Det handlar inte om att hennes vänstra ben ska lyftas lägre, utan bara att dom ska bli jämna och takten ska bli ren.

Det är det "säkra" sättet.

Men det betyder att du korrigerar hästen NER i tempo. Du kan också testa att istället driva henne UPP i tempo fast rolla henne åt HÖGER GALOPP för att kompensera vänster-rollningen. Det kan man öva på liten bana i höger varv genom att galoppera höger galopp på kortsidorna och rida tölt på långsidorna. Eftersom du har en smart häst kommer hon att tänka höger galopp mot slutet på långsidan och då kan du trycka på av bara f*n utan att tappa takten :idea:

På så sätt får du upp det högra benet lika högt som vänster istället för att korrigera neråt.

Jättekul :)

Sedan är jag inte lika säker som du på att hon är fyrgångare. De Askurbarn som är femgångare överraskar med passen väldigt sent när de blivit starka nog för det. Hennes mamma har ungefär så mkt laterala anlag man kan ha :D

Undvik att spänna upp henne rakt mot båda tyglarna så hon blir passtaktig är mitt tips. Rid alltid en sida i taget liksom och håll henne så hon inte ligger tygeln.

jag har en liten fråga nu när det börja bli aktuellt:)

vad använder ni för kommando/hjälper när ni rider hästen i kort tölt VS Ökad tölt.
även arbetstölt och ni har några speciella skilnader där emellan.
använder ni tex något ljud eller annat tecken så hästen vet att den ska öka eller korta sig?.

vad använder ni för kommando i passen?

hur har ni även tränat fram er ökade tölt och en bättre bärighet?
hur gjorde ni när ni böjade träna hästen i ökad tölt och hur många "år" tar det att få fram en bra ökad tölt med mkt explosivitet?

:banana:

Vad tänker du ha din häst som? 4 eller 5 gångare?
Bestäm dig för det, för vill du ha den som femgångare, träna passen inte den ökade tölten.
Blir den för stark i den ökade tölten kmr den bli 4-taktig i passen

Tycker det är en ganska konstig fråga
"vad använder ni för kommando/hjälper när ni rider hästen i kort tölt VS Ökad tölt."

Det är ju som att rida kort trav och snabbare trav, eller kort galopp och ökad galopp?

Driv ihop i korta, bibehål samling men mer framåt och snabbare benförflyttning i ökade?
Ser inte riktigt problemet;)

Träna ökade tölten genom att göra MYCKE tempoväxlingar, det stärker bakbenen och gör hästen alert.

Intressant tråd, mycket intressant. Hur gör ni om era hästar skulle rolla som min häst tyvärr brukar göra när vi ökar?

Intressant tråd, mycket intressant. Hur gör ni om era hästar skulle rolla som min häst tyvärr brukar göra när vi ökar?

Kan hästen gå ökad tölt? har den tempot och styrkan?
Kan du rida ren ökad på raksträckor?

Är den inte tillräckligt stark skulle jag ta ner tempot till där den är stabil och skynda långsamt med tempot;):)

Tack så mycket för ditt svar!

Vilken smart grej, det hade inte jag tänkt på :) För min del får hon gärna tänka mer höger galopp, då hon lätt tar vänster även om jag inte är tillräckligt tydlig. Nu har jag lite bråttom iväg, men som sagt. Tack för tipset!
Det blir till att träna vidare under hösten så får vi se vad vi kan åsdakomma under våren. Sen så undrar jag bara en grej.
Snudda har gått med boots ett par dagar nu, och igår red jag utan dom. Då var hon ganska passig. Är det vanligt att det blir så när vikten bara försvinner helt plötsligt och det blir ovant för hästen? Eftersom hon har gått med boots dom senaste tre gångerna jag ridit (jag har precis tävlat :) ) så kanske det känns konstigt för henne när det inte finns någon vikt kvar? Jag bara undrar om det är normalt eller om jag helt enkelt inte red henne tillräckligt bra.
Tacksam för svar :)

Det är normalt :) Var glad att hon är så känslig för balansering, det är ju superanvändbart att kunna mixtra med inför tävlingar :idea:

Det var skönt att höra :)
Jag blev lite orolig när hon var så passig igår. Men idag har hon fått vila sej lite och så ska jag ta nya friska tag imorn. Så fort jag får tag i en paddock att rida i så ska jag pröva din galopp-tölt-idé för det verkar som något jag borde prova :)
Nu när du nämner tävlingar så blir jag så himla tävlingssugen! Jag har aldrig tävlat en roligare häst, för oavsett hur det går och hur mycket jag klantar mej så tycker hon alltid att det är lika kul att gå in på banan, så man kan inte bli annat än glad (säger jag som blev diskad i helgen och inte blev så glad, men det var inte Snuddas fel. Det var jag som red övergångarna på fel ställe).

Hej, jag är en sån bokmal så långt innan vi fått till ökad tölt så läste jag om rollar. Har för mig att det stod att man trycker lite mer med vänster ben/skänkel om det är vänster roll o vise versa så när vi fick ökad tölt (lite tack vare den här tråden tror jag:)) så klämde jag åt lite med benet, tror att jag stöttade lite med tyglarna oxå, o då kom takten. Hääärlig känsla!:love::love::love:

Måste bara skriva att häste njag rider har nu börjat gå i ett högre tempo i ren takt :D har inte kunnat det förut, har till och med gått några steg i ökad ren tölt! Problemet är det att hon blir så passtaktig, någon som har förslag på hur man tränar bort det, så de blir mindre passtaktiga? (Nu har hon bara skor där fram så då blir det lättare för henne att tölta rent.)

(Har inte läst hela tråden, förlåt om det här inte riktigt tillhör ämnet, då kan ni bara ignorera inlägget :crazy:)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024