Ökad dos vid mycket arbete?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 407
Q

qrumelur

Jag jobbade i ett stall för några år sedan där man fodrade hästarna med kraftfoder endast de dagar då de arbetade. När det var "ledigt" fick de inget kraftfoder.

Hur fungerar det egentligen? blir inte det som blixtsnabba foderbyten nu och då? :confused:

Jag funderar på om man ska stå och mata hästen tex. med full kraftfodergiva de dagar man arbetar men om det tex. blir en paus pga. extremt väder (förra vintern var ju inte nådig) så drar man in på givan?

Sv: Ökad dos vid mycket arbete?

Jag jobbade i ett stall för några år sedan där man fodrade hästarna med kraftfoder endast de dagar då de arbetade. När det var "ledigt" fick de inget kraftfoder.

Hur fungerar det egentligen? blir inte det som blixtsnabba foderbyten nu och då? :confused:

Snabba, ständiga foderbyten är visserligen inte bra men visst kan och bör man anpassa kraftfodergivan efter hur mycket hästen arbetar.

Hästen lagrar energi i form av glykogen som sedan kan användas när hästen arbetar. Du kan jämföra glykogen hos en häst med bensin hos en bil. Du bör ”tanka upp” hästen med glykogen före den ska arbeta så att glykogenförrådet är fyllt. Efter arbetet kan glykogenförrådet vara tömt och då behöver det fyllas på. Ge därför kraftfoder (om hästen behöver kraftfoder) efter arbetspasset.

Arbetar hästen inte så töms glykogenförrådet inte så fort och det finns då ingen anledning att stoppa hästen full med kraftfoder. Glykogenförrådet är begränsat och när förrådet är fullt och hästen ändå tillförs energi lagras överskottsenergin i hästens fettvävnader i form av triglycerider. Det är så hästar blir feta.

Det var inte det svar jag fick när jag frågade. Utan tvärtom, tarmen mår bäst av ungefär samma varje dag. Man ger ju inte mer än att det inte blir nåt överskott som inte används. Ska hästen vila kan man dra ner naturligtvis men till mindre giva varje dag.

"Utfodringsgurun" här i Finland har uttalat sig mycket bestämt om den här saken:

Hästar skall ha jämn mängd kraftfoder alla dagar, alltså samma mängd också de dagar de vilar. Då handlar det givetvis om enstaka dagar utan jobb.

Lite annan blir ju situationen om hästarna står många dagar o jobbar bara ibland.
Fortfarande borde fodergivan då hållas så jämn som möjligt, men då måste man ju se till genomsnittsbehovet och inte hela tiden mata enligt "jobb-behov". Överfodrade hästar som rör på sig bara sporadiskt löper risk för att drabbas av korsförlamning.

Under längre viloperioder är det givetvis ok att dra ner på (kraft)fodermängden. Överlag anses det ok att minska mängden kraftfoder snabbt, men varje gång givan ökas skall det göras stegvis.

Detta alltså enligt "gurun". :cool:
Visst verkar många hästar leva o må bra på mycket ojämna fodergivor, men ovanstående är väl idealet.

O andra hästar klarar sig inte trots att man försöker sitt bästa. :cry:

H. från en vars ena häst igår kväll avlivades på operationsbordet (med sprucken tarm) trots jämna fodergivor :cry:

Det var inte det svar jag fick när jag frågade. Utan tvärtom, tarmen mår bäst av ungefär samma varje dag. Man ger ju inte mer än att det inte blir nåt överskott som inte används. Ska hästen vila kan man dra ner naturligtvis men till mindre giva varje dag.

Så har jag också förstått det dvs att man ska ge lika mkt och samma sak varje dag.
Det är viktigt för att matspjälkningsorganens spjälkande enzymer och mikroorganismer ska få möjlighet att ta hand om fodret på rätt sätt på rätt plats i systemet. Om det inte fungerar kan hästen bli allvarligt sjuk.

Det är inte farligt att minska fodergivan men att öka den,

Jag ger ingen lunch när hästarna inte arbetear, morgon o kväll håller jag lika....när det är lunch är hästarna i hagen om dom är lediga

Kraftfodergivor utan arbete är i min värld som upplagt för korsförlamning. För fullblodet blir det halv giva när han inte arbetar (stort behov) för övriga blir det inget kraftfoder vid uppehåll i ridning. Ett par vilodagar är inlagda i schemat, men vid t ex veckovis vila dras kraftfodret in helt, eller minskas kraftigt.

Hästens matsmältningsapparat tar lång tid (veckor) för att anpassa sig när den ska lära sig hantera nya fodermedel/givor (ändrad tarmflora mm), men det medför ju också att hästen inte kommer vänja sig av från kraftfodergivan för att den uteblir en eller ett par dagar. Enda risken ser jag som om totala fodergivan blir för liten, så är det en väldigt stor kraftfodergiva kanske man behöver öka grovfodergivan något.

Risken med att bibehålla kraftfodergivan är som nämnts ovan korsförlamning. Kallades förr måndagssjuka eftersom det drabbade arbetshästar som fått stå hela söndagen utan ändring i foderstaten. Detta gällde dock skillnaden mellan 8 timmars hårt arbete i skogen och nästan hela dagen tillbringad i en spilta (ev. en tur till kyrkan och tillbaka).

*KL*

Mycket intressant läsning. :bow:
Jag kommer att dra ned på givan vid lättare arbete och ge "full" vid tuffare arbete.
Högivan är densamma.

Tack för att ni svarar. Det är värdefull läsning för mig! :laugh:

Men så får man väll väga in vad kraftfodergivan består av också.

Är det 6kg havre och mer därtill eller är det två nävar betfor och ett par dl havre?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 821
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 048
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 764
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pendelparkering Stockholm
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn

Hund, Katt, Andra Djur