• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pezon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 746
P

pezon

Är det någon som känner till stamtavlan på hingsten Oj-Oj
samt hans son Oj-Då.
Tacksam för svar

Undrar om det är samma "odjur" som jag hade hand om en del i början slutet 80tal/början på 90-talet.. :confused:

En jätteläcker skäck?! Jag träffade honom på Flyinge när jag praoade där 1988 (har jag för mig, kanske 1989) då hans ägare gick på kurs där.

Ja en skäck, var ägaren lång och blond (tjej), träffade bara den förra ägaren till honom en gång och minns inte vad hon hette (om det nu är samma häst).

Det är nog samma, han användes i avel, vet inte ens om han var avelsvärderad men det tror jag knappast, godkänd var han i vilket fall inte.

Nej, Oj-Oj har nog aldrig varit avelsvärderad, men han har (tyvärr) betäckt en hel del ändå... Han har, enligt uppgift, tävlats i Msv hoppning iaf.

Jag såg honom hemma hos hans ägare (NI måste nog ha träffat nån dotter eller nåt...) i mitten av åttiotalet, då jag var där och tittade på en shetlandsponny som jag funderade på att köpa. Och ägaren, en ngt äldre dam, var ganska orörlig/handikappad...

Jag undra iof om det inte finns två skäckhingstar om heter ojoj, men det är något jag kan ha inbillat mig iofs..

Var bodde ägaren när du kollade på shettisarna?

Ägaren bodde i Småland.
Och jag vill bestämt minnas att hon nämnde att han varit utlånad till någon i Skåne för att tävlas.

Har MYCKET svårt att tänka mig att det skulle finnas TVÅ skäckhingstar som använts i aveln som båda heter Oj-Oj... Det är ju inte direkt det vanligaste namnet man ger hästar...

Hade för mig att han kom från Skaraborgstrakten men jag kan ha helt fel, det var liksom ett bra tag sedan och jag forskade inte i hans bakgrund direkt, däremot känner jag ogen att de skulle haft massa shettisar också..

Äscha.. det är nog samma häst.. ;)

Sv: OJ-OJ

Lånar knapp....

Hur kan man få använda en sån hingst i aveln till så pass många??
Är det inte så att man måste äga stona man betäcker med sin egen hingst?
(Om den inte är avelsgodkänd eller godkänd menar jag..)

Har en unghingst hemma som är efter Moondancer som i sin tur är efter Oj-Oj.
Hans papper står det okänd i och det är ju så trist när man vet stammen långt bak...

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer att man inte får använda en hingst som inte är godkänd eller avelsvärderad till annat än sina egna ston.

Tyvärr finns det ju många som inte bryr sig om det :smirk:

Många hästar efter ej godkänd hingst får papper som det står okänd stam i för att det är billigare att registrera dom så...

...Har också haft en Ojoj valack och framgångsrikt tävlat dressyr på den!
När han registrerades var det ett himla kludd eftersom han ju var "olagligt" tillverkad . Oj oj var aldrig avels värderad och ägaren hade trots det tagit betalt för sina "tjänter" ...efter mkt krångel fick jag då registrera hos ASVh med okänd stam ...trots att sådan ju finns i flera led!
Som tur är rider man ju inte på härstamningen i alla fall...
//Tina

Vad heter denna häst, vad är det mer för stam?? Jag är jättenyfiken för de jag har sett efter ojoj har varit så gräsliga att det är rent skammligt att ens kalla dem för hästar, det vore ju kul om han har lämna något vettigt :)

*lånar knapp*

Vill bara tillägga att en kompis har kollat upp att Oj-Oj inte haft någon tävlingslicens, så han kan inte ha tävlats i någon större utsträckning.

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 568
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka