Oh hail the holy skötväska...

Sv: Oh hail the holy skötväska...

Jag körde med en vanlig liten ryggsäck med första barnet, den hade bara ett fack och det fick precis plats fyra blöjor, ett paket våtservetter och en liten handduk, tyckte att det funkade jätte bra.

Med andra barnet fick vi med en väska när vi köpte vagnen på något erbjudande. Den var inte alls bra, några få fack och sen ett stort kaosfack, ingen stabilitet alls utan den bara hängde. Den var från Emmaljunga.

Den här gången funkar ju inte den lilla ryggsäcken med tvillingarna och Emmaljungan har jag inte kvar. Hittade en på IKEA och tycker att den funkar bra, man kan vika ut den till skötbädd och det mesta får plats. Skulle dock vilja ha lite mer plats för mina saker och sen är den kanske inte supersnygg men den kostade iaf inte skjortan :)

Inte så mycket alls om du frågar mig. Kanske brist på många fack, vilket är praktiskt, och brist på isolerat fack för värme/kyla.

Vi har dock aldrig känt behov av det där isolerade facket, så vi har kört på "vanliga väskor".

Först en väska jag hade i skolan loooong time ago men som fortfarande var snygg och matchade vagnen. Den hade dock bara ett enda stort fack + ett litet och var lite för liten, så varefter lillen växt ökade behovet av en annan väska.

Det blev en sådan här, Everest Urban Bikebag;

091495_001.jpg

Den har 2 stora, och 3 små fack + lite annat inuti, och så ett stort och 2 små ytterfack, enkelt justerbar rem för olika vagnshandtag och enkel att bära själv. Vattentät.

Vi är supernöjda och den kostade inte ens hälften av vad en vanlig skötväska kostar. Vi tittade på flera olika "riktiga" skötväskor, men vår slår faktiskt dem med hästlängder, ur både praktiskt och rymligt hänseende, förutom priset.

Jag fattade aldrig det, så jag använde en rymlig gammal laptopväska istället. Sydde en hopvikbar skötbädd utifrån väskmåtten och så var allt färdigt. Väskan passade perfekt i korgen undertill liggvagnen istället för dehär stora klunsiga väskorna som folk hade hängande över styret. Jag tyckte mest att skötväskorna var så hysteriskt prissatta också så jag blev trött av att bara läsa all reklam. Med barn nummer två rationaliserade jag bort väskan helt och hade ett blöjkit i en påse i min vanliga ryggsäck. Lättare att hålla reda på värdesaker etc då.

Det beror på hur man ser det tror jag och vad man behöver.. :cool: Jag hittade en på utförsäljning för 300kr (Babyhome) som kostat 1000kr innan :eek: och det hade jag aldrig betalat även om den är väldigt bra.. Den har ett stort fack med många små i, ett fack med skötbädd man kan ta loss och ett bra ytterfack till mobil, nycklar och andra småsaker som behövs vara nära till hands.. Sedan har den en termosväska med som man kan stoppa i.

Nu är det väll så att den är väldigt rymlig för jag tycker mest jag trycker ner allt möjligt annat i den, men det är himla praktiskt för jag undrar när man kommer undan med att ha en så stor "handväska" igen :angel: Jag är helt övertygad om att det fungerar lika bra med en vanlig väska, det var planen här ifrån början innan jag råkade snubbla på den skötväska vi har. Sedan är det väldigt praktiskt när man bär bebis i sjal eller sele o lägga ner vad man nu behöver i en ryggsäck i stället för o gå o bära på en skötväska som axelremsväska... :)

Jag hade en Babybjörn, urtjusig och av flygvärdinnemodell. Kände mig jättemallig med den. Tyvärr var den totalt opraktisk, alldeles för stor och klumpig, men med massor av bra fack. Efter ett tag kasserade jag den och började köra med min Kånken-ryggsäck som jag har till allting eftersom jag inte använder handväska. Funkade lika bra dessvärre, tyvärr. Om jag får fler barn (inte troligt) då ska jag ska frossa loss i en ursnygg skötväska igen...Alltså, till och med för mig som är anti-konsumist så ÄR det skitkul att handla babyprylar, som man aldrig använder sen...Jag älskar dessa varuhus.

Fack, massor av fack. Stabilitet, skötbädd, isolerad ficka för nappflaskor, återigen, fack, både stora, små, innerfack, ytterfack, med och utan dragkedja. Oftast smidiga axelremmar eller snabbfästen för att fästa väskan på vagnen på ett smidigt sätt, men ändå lätta och smidiga att ta över axeln.

Jag har haft Skip*Hop Dash Deluxe och just nu har jag en OiOi Hobo Slouch, bägge är super, OiOin snäppet vassare, men snäppet dyrare också (jag vann den, den kostar 1300 ny och det är lite för mycket tycker jag att lägga på en skötväska, Skip*Hopen kostade runt en 500-lapp i direktimport från USA).

Och så får man ju en ursäkt att shoppa ;)

oioi-hobo-slouch-olive-accessories_xl.jpg

OiOi

dashdl_chocolate_hres.jpg

Skip*Hop

Senast ändrad:

Med andra barnet fick vi med en väska när vi köpte vagnen på något erbjudande. Den var inte alls bra, några få fack och sen ett stort kaosfack, ingen stabilitet alls utan den bara hängde. Den var från Emmaljunga.

En sådan har vi också, helt värdelös, också Emmaljunga.
Nu använder vi inte den alls (är ju inte samma behov av att ha massa med sig nu heller) till nästa barn blir det en betydligt stabilare väska med mer fack.

Inte ett skvatt om du frågar mig.
Jag köpte en väska på Stadium som hade ett par fack och var liten och smidig. Den kostade 150 kronor tror jag.
Jag har inte haft så mycket behov av en skötväska faktiskt, det har mest varit mycket saker i den ;) Ganska snart vill man ju resa så "lätt" som möjligt och ha mindre saker att släpa på...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 393
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama