Ögongodis!

Sv: Ögongodis!

Jag är förvisso helt mot kupering-just för att det är ett fullkomligt onödigt ingrepp. Jag ser det som värre att kupera svans än öron dock.

Sen om man ska se det från hundens perspektiv-märker den skillnad på ett sådant här ingrepp och en annan form av operation? Om man bortser från svanskuperingen.

Jag svarar på detta!
Nej,tror inte att hunden märker skillnad kupering och annan form av operation.Men,det finns en viss skillnad på operation och kupering!
En operation gör men när hunden har skadat sig eller är sjuk.
En kupering gör man för att ändra hundens utseende,det är enbart människans på fund.

Jag svarar på detta!
Nej,tror inte att hunden märker skillnad kupering och annan form av operation.Men,det finns en viss skillnad på operation och kupering!
En operation gör men när hunden har skadat sig eller är sjuk.
En kupering gör man för att ändra hundens utseende,det är enbart människans på fund.

Precis som det står i min text som du svarade på.

Snygga poseringar hunden gjorde, la märke till den korta svansen.
Man får väl inte kupera svansarna på hundar. Eller har jag som är ute och cyklar?:confused:

Du får varken kupera svansen eller öronen på hundar i sverige. Hunden är antagligen importerad.
Hunden är mycket vacker och elegant i kroppen och ansiktet om man bortser från öronen och den korta stumpen där bak. Jag tycker personligen precis som många sagt att det är helt fel att kupera en hund och mycket plåpsamt. De är ju redan så otroligt vackra och eleganta naturligt utan allt detta, vackrare än med kuperinbgt HELT KLART

Snygga poseringar hunden gjorde, la märke till den korta svansen.
Man får väl inte kupera svansarna på hundar. Eller har jag som är ute och cyklar?:confused:

Spansk import tror jag att det var!Där av kuperad svans och öron.
Helt rätt,kupering är förbjudet i Sverige som tur är!

även i ursprungslandet!(Tyskland):bow: så det är bara en tidsfråga hoppas jag.

Det kommer nog aldrig att bli förbjudet i alla länder, men om sisådär 10 år kommer det att vara helt borta från dom svenska tävlingsbanorna i alla fall. Ingen hund född efter 2008-01-01 får ställas ut eller tävlas på arrangemang hållna av SKK om den är kuperad, oavsett vilket land den kommer ifrån eller varför.

Jag är positiv till detta beslut, men mestadels för att det ska bli jämnare på utställningarna. Som det är nu så vinner dom kuperade oftast, oavsett om dom faktiskt är mest rastypiska/vackrast eller ej. Dom vinner pga sina öron/svansar.

För mig vore det som att med beundrande ögon betrakta en med ett amputerat ben.

Kan inte amputerade människor vara vackra, eller vad menar du?

Diskussionforum eller ej, djurplågeri eller ej, så kan man visa respekt och ta diskussionen i en annan tråd.

Senast ändrad:

Du ställer en fråga i första meningen och i andra meningen tycker du att vi ska visa respekt och ta diskussionen i en annan tråd!!??
Jag får inte det att gå ihop!

Diskussionforum eller ej, djurplågeri eller ej, så kan man visa respekt och ta diskussionen i en annan tråd.

(Tillräckligt tydligt?)

Kan inte amputerade människor vara vackra, eller vad menar du?

Det är väll klart att amputerade människor kan(ÄR) vara vackra!
Vad jag menar är att du ställer en fråga men det ska inte var någon diskussion i denna tråd!

Var har jag skrivit att det inte ska vara en diskussion? Jag svarade en som skrev att hon inte kan beundra en amputerad människa, vad har det med att visa respekt för TS att göra?

Var har jag skrivit att det inte ska vara en diskussion? Jag svarade en som skrev att hon inte kan beundra en amputerad människa, vad har det med att visa respekt för TS att göra?

Nu,missuppfattade jag dig!sorry!
Du menar diskussionen om amputering?

Om kupering ja. TS ber att inte diskutera det och då tycker jag att man kan man visa respekt och ta det i en annan tråd om man nu nödvändigtvis ska diskutera det (igen), speciellt när TS blir uppenbart ledsen när person efter person skriver att hennes hund är ful etc. (jag vet att inte alla skrev att hennes hund är ful). Då kan man lika gärna hålla tyst. Det är ingen som skriver i t.ex. Gnists trådar att hennes hundar är fula.

Även i ett diskussionsforum kan man visa respekt och kanske tänka en gång till innan man skickar iväg en kommentar som kan såra TS.

Ja,jag förstår vad du menar!Vissa blir upphöjda till skyarna bara dom visar sig i dom här trådarna.Jag är ingen älskare av dobbisar vare sig dom har öron eller inte.Men,som jag skrev förut hunden är snygg i kroppen,fin i pälsen men jag gillar inte kuperingen av svans och öron.
Och sen vet väll du lika väl som jag att det alltid blir diskussioner i sån här trådar.Skulle jag sätta ut bild på min hund så skulle jag få lika mycket ris som ros,mera ris tror jag efter som jag har en blandras.

I de allra flesta bildtrådar är det bra stämning tycker jag :) Jag har nog aldrig fått en negativ kommentar. Tror inte din blandis skulle få det heller. De trådar folk skriver "ful hund" etc. är vanligtvis när en rynkig eller plattnosad hund visas.

Liknande trådar

Utrustning Fler som upplevt dålig kvalité? Stallägaren köpte ett brunt WC med dekorsöm i vintras. Bara efter några veckor började det släppa färg...
Svar
17
· Visningar
2 273
Senast: palle
·
Övr. Hund Äntligen har vi hittat ett ny vän till oss. Ruben är tokglad o vi oxå :) Nu känns livet fullkomligt igen med två underbara hundar...
2
Svar
32
· Visningar
5 500
Senast: JG
·
Kropp & Själ September 2011 far jag av hästen och blir trampad på höger fot, fotknölen går av. Operation med stift, gips sex veckor. Först två veckor...
Svar
0
· Visningar
2 673
Senast: Bison
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 844
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka