Ögongodis!

Sv: Ögongodis!

Såg ett program på tv om kupering på två små hund valpar.
Och som den ena valpen skrek efter uppvaktning,till och med sköterska tyckte att det var obehagligt.Sköterskans kommentar var "undra om ägarna skulle kupera om dom visste vad valparna får gå igenom".
Nej,för mig är kupering rent ut sagt djurplågeri,och jag är glad att det är förbjudet i Sverige!För vem skull sker kuperingen?Inte är det för hundens skull!

Så vad anser du om hundar som avlas för att lida hela livet då? bulldoggar som har svårt att andas och kan inte födas på normalt sätt? hundar som har svårt att gå? räkryggade schäfrar som har ont i ryggen och baken men är perfekta för utställning och show.. taxar som har för korta ben? basset som har så tung kropp och mycket hud och kortben så att magen släpar i marken.. listan kan göras lång och veterinärerna HATAR denna avel pga av alla problem!! kupering sker en kort period i hunden liv och hellre skaffar jag en sådan hund en sönderavlad jycke som skk tycker är den perfekta extriören för att vinna priser! :)

Sen ska du veta hur djurhållningen i sverige är :) du hade nog tagit livet av dig.. se bara på kastering av smågrisar eller avlivningar i form av att klubba ihjäl sjuka ungdjur.. Har själv gått naturbruk och fick se en himmla massa "naturliga" bondegöra på olika praktikplatser och slakterier.. det vanliga var att döda smågrisar slängde man in till slaktsvinen.. dom käkade allt.. även på sina kompisar, deras box var 10 kvm med 7 grisar i (utan dagsljus).. dom käkade upp kompisarnas svansar.. de fick 1 dl hackad halv varje dag för att inte äta .. mjölkdjuren fick stå på betong och ligga på betong med liggsår då man inte kan strö tillräckligt mycket eftersom det gör att det blir stopp i rännan.. osv osv..

äh för mig känns det endå som att det finns värre saker att tänka på än en kuperad hund.. kupering försör inte hunden naturliga språk och hunden lider inte under sitt liv. hade själv har boxer med kuperade svansar och dom hade aldrig några problem med andra hundar..

För att inte förstöra TS tråd så vill jag be om ursäkt för att jag inte höll mig till tråden men jag orkar inte höra allt daltande om hur hemskt och djurplågeri kuperingar är..

Fast jakttaxen är emellertid en ganska sund hund, nog hade benen kunnat vara något längre-men mig veterligen är hundar som är avlade för arbete sällan osunda.

Du har gått på helt fel person och prata extrem avel med,för jag är helt emot den.Jag vet att djur hållning i detta land inte är så bra som många vill ha det till.Det jag reagerar emot i denna tråd är att "alla"är emot
kupering,med nu är det gjort så hurra vad fin hunden är.Dubbel moral??

Skrattretande resonemang. "Jag skaffar hellre en kuperad dobermann än en Bulldogg." Inte direkt bra resonemang då man faktiskt kan välja att köpa en okuperad dobermann som inte lidit av skärande i öron, ställningar, miljarder öroninflammationer osv.

Delvis KL

Man kasnke importerar för att få in nytt blod och i spanien tex är väl de flesta kuperade? Behöver ju inte vara så att man "går kring lagen" för att få dessa öron och svansar.

Personligen tycker jag de är snyggast med kuperade dobberman, kanske för man växte upp med det...men börjar tycka att de okuperade tar ifatt mer och mer...att man tycker det är snyggt betyder ju itne heller att man själv måste ha en sån...

denna hund har iaf inte lidit, hon är kuperad under bedövning av en mkt bra vet, har full rörlighet i sin öron, tycker om när man gosar med öronen mm
Jag tycker det är snyggt, men jag skulle inte själv köpa en kuperad hund, ser ingen anledning till det.

denna hund har iaf inte lidit, hon är kuperad under bedövning av en mkt bra vet, har full rörlighet i sin öron, tycker om när man gosar med öronen mm
Jag tycker det är snyggt, men jag skulle inte själv köpa en kuperad hund, ser ingen anledning till det.

Alla hundar kuperas under bedövning (hoppas jag)men det är när bedövningen släpper som smärtan kommer.Sen spelar det ingen som helst roll hur duktig vet är.

Kopierat:
tjaffs om kupering undanbedes vänligen men bestämt.

:grin:
Ni som inte vill ha mina och andras åsikter om kupering kan lägga era bilder någon annanstans. Som redan påpekat. Det här är ett diskussionsforum, jag kan inte se skönheten i något levande väsen där man tagit bort delar av kroppen. För mig vore det som att med beundrande ögon betrakta en med ett amputerat ben.

Ni som inte vill ha mina och andras åsikter om kupering kan lägga era bilder någon annanstans. Som redan påpekat. Det här är ett diskussionsforum, jag kan inte se skönheten i något levande väsen där man tagit bort delar av kroppen. För mig vore det som att med beundrande ögon betrakta en med ett amputerat ben.

:bow::bow::bow::bow::bow:

det är inte min hund, lägg ner. Ser hon ut att må dåligt?
Kan man inte säga ngrt sällt kan man vara tyst, hur mkt du än gnäller kommer hon inte få svansen tillbaka, det hjälper inte att vara otrevlig.

jmb > uppfödaren har aldrig varit med om skrikande valpar, de är pigga o oberörda. Pappa har även varit nere o ingen valp han träffade hade obehag.

Sen är inte kupering ngt jag uppmuntrar.

Ser hon ut att må dåligt?
Hon har fint hull, bra byggd, fin i pälsen. Men tror du hon tyckte det var roligt att bli av med öron och svans som valp?

Bara pga det kan jag inte se skönheten hos henne. Och det är ff ett diskussionsforum där vi får framföra våra åsikter om vi bara håller oss till reglerna.

det är inte min hund, lägg ner. Ser hon ut att må dåligt?
Kan man inte säga ngrt sällt kan man vara tyst, hur mkt du än gnäller kommer hon inte få svansen tillbaka, det hjälper inte att vara otrevlig.

jmb > uppfödaren har aldrig varit med om skrikande valpar, de är pigga o oberörda. Pappa har även varit nere o ingen valp han träffade hade obehag.

Sen är inte kupering ngt jag uppmuntrar.

Vad är det du vill höra om hunden?
Lägger du in en bild,så kan du räkna med att få kritik oxå!
Dobbisar har aldrig varit min favorit hund,ska jag villigt erkänna men hunden är fin i kroppen blank i pälsen.Men har stympade öron och svans.

Hon har fint hull, bra byggd, fin i pälsen. Men tror du hon tyckte det var roligt att bli av med öron och svans som valp?

Bara pga det kan jag inte se skönheten hos henne. Och det är ff ett diskussionsforum där vi får framföra våra åsikter om vi bara håller oss till reglerna.

Jag är förvisso helt mot kupering-just för att det är ett fullkomligt onödigt ingrepp. Jag ser det som värre att kupera svans än öron dock.

Sen om man ska se det från hundens perspektiv-märker den skillnad på ett sådant här ingrepp och en annan form av operation? Om man bortser från svanskuperingen.

som sagt, har man inget snällt att säga kan man vara tyst, svårare än så är det inte.
Vistt kan man få kritik, o jag tar gärna kritik när jag bett om åsikter vad folk tycker om mitt ridsätt eller exteriör på en häst osv.
Men igen, hunden är inte min. Du behöver inte oroa dig över att pappa skaffar en till eftersom han är döende i cancer.

Vilket underligt resonemang, man har väl fler alternativ när man ska köpa hund än att välja mellan kuperat/sönderavlat?
Visst finns det många saker som är värre än kupering, men det gör väl inte att man ska låta det bero? Med det resonemangen skulle det
vara väldigt få problem som ens skulle vara "värda" att ta upp.

jag tror inte hon led av det nej.

Nej det är så man dämpar sin ångest genom o säga så "att hon led inte"

Bara dåligt o tro att när man skär öronen av nån så gör det inte ont för slutet är ju snyggt.

Samma vore det ju då med tjejer som ligger o ska göra större bröst det gör inte ont för slutet är ju grant med jätte tuttar.

Men en blindtarms operation är inte lika glamorös det gör ont som fan det o vakna upp för.

Klar som fan alla ingrep som kräver kirurgi gör ont när man vaknar upp både på människa o hund.

Nej det är så man dämpar sin ångest genom o säga så "att hon led inte"

Bara dåligt o tro att när man skär öronen av nån så gör det inte ont för slutet är ju snyggt.

Samma vore det ju då med tjejer som ligger o ska göra större bröst det gör inte ont för slutet är ju grant med jätte tuttar.

Men en blindtarms operation är inte lika glamorös det gör ont som fan det o vakna upp för.

Klar som fan alla ingrep som kräver kirurgi gör ont när man vaknar upp både på människa o hund.

haha den va bra:bow:

Liknande trådar

Utrustning Fler som upplevt dålig kvalité? Stallägaren köpte ett brunt WC med dekorsöm i vintras. Bara efter några veckor började det släppa färg...
Svar
17
· Visningar
2 273
Senast: palle
·
Övr. Hund Äntligen har vi hittat ett ny vän till oss. Ruben är tokglad o vi oxå :) Nu känns livet fullkomligt igen med två underbara hundar...
2
Svar
32
· Visningar
5 500
Senast: JG
·
Kropp & Själ September 2011 far jag av hästen och blir trampad på höger fot, fotknölen går av. Operation med stift, gips sex veckor. Först två veckor...
Svar
0
· Visningar
2 673
Senast: Bison
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 844
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka