Sv: Ögongodis.Fina saker-tråd.
Ah, sådär, nu har jag äntligen tänkt igenom detta.
Jag har en ridklänning som jag skissat och min mor sytt i julklapp till mej - som jag är mycket, mycket förtjust i... Jag har bara ridit i den en gång och då bara en liten liten stund i skritt på lång tygel typ då den var ett halvår gammal (detta var för 3 år sedan nu), men den är vacker där den hänger i garderoben också
Här är en bild som dock inte ALLS visar färgerna rättvist, den är skannad och blev väldigt rosa-aktig när jag behövde ljusa upp bilderna (tyvärr);
(notera förresten att tyglar och huvudlag har olika färg, kapsonen är rödbrun med svarta spännen och tyglarna är enkelt svarta med silverspännen - en SYND i mina dressyrridande kompisars ögon...
)
Men det är ju ingen hästgrej egentligen, bara en klänning som är gjord så man KAN rida i den också.
Har ett huvudlag som jag tycker om, men det är inte så märkvärdigt egentligen och har tyvärr inga bilder uppe på nätet, på det. Det är ett nackstycke med sidostycken i enkelt smalt svart läder, med crown buckle-spännen och ett pannband som är specialbeställt enligt mina anvisningar för att passa min gamling (som inte finns länge) - smalt svart läder som går ner i ett svagt V, är en droppe mässingnit i mitten ovanpå brunt läder. Ingen nosgrimma, men det är mest för att jag aldrig hann få råd innan karln som gjorde dem la av med läder-syandet
Fast nu har jag bara hårfagra hästar så då syns ju inte det där pannbandet hursomhelst.
I övrigt är jag ganska löjligt petig med tyglar och jag har alltid ett par favoriter - tunna, smala, släta lädertyglar som är ihopsydda på mitten som helst ska vara sådär mjukt inridna så de bara ligger följsamt och mjukt i handen "som fisken i vattnet" eller "handen i handsken". Har inte tålamod att börja "rida in" helt nya tyglar medan jag har kvar mina favvo-tyglar så det brukar betyda att jag alltså flyttar samma favorittyglar mellan huvudlagen/betten...
(fast jag är tapphänt så flera gånger har mina favvo-tyglar -som ju alltså har oftast några år bakom sej av flitigt användande för att just få den där perfekta känslan, gått en grym död till mötes - jag leder hästen med tyglarna i ena handen och lyckas tappa dem på något osannolikt sätt för att jag typ tittar på något annat och hästen trampar på dem och "snärt" så går de av... *gråta*)
Alltså, låter jag knäpp eller låter jag knäpp
men jag kan bara inte med "tjocka" och klumpiga tyglar och har jag äntligen arbetat in ett par tyglar så duger ju liksom inget annat.
Just nu siktar jag på att fixa något så o-synligt som möjligt till min nattsvarte prins
. Vill alltså ha ett helsvart träns/huvudlag, svarta spännen och så tunnt och fint som möjligt - han har rätt fina subtila toner i sin svarta färg som inte skulle synas ifall man hade för mycket prål eller störande spännen och grejer på honom...
Men bäst ögongodis för min del är garanterat de här
<------ (användbarbilden)