Ogillar att hoppa

F

fraaida

Hej!
Jag köpte en nordsvensk (aldrig startad) för att bli
ridhäst.
Nu är det så att jag har haft henne ett tag och jag
märker att hon inte tycker om att hoppa :cry:
Kan man få en häst som tycker det är tråkigt (jobbigt) att
hoppa eller kanske iaf få henne att anstränga sig?
Finns det sätt att få henne att tycka det är kul?
För det är ju så att jag tycker det är SUPERKUL att hoppa :(
Jag skänklar på henne mkt innan hindren osv men det funkar inte speciellt bra :/
Hon är ju 7 år inte utbildad så mkt när jag fick henne men endå!
Och om hon får mkt "sats" innan hindret då springer hon åt sidan :eek: Snälla lite tips...

Sv: Ogillar att hoppa

Börjar med bommar och små hinder. Gör roliga banor med svängar. Lek! :D

Är hon inhoppad? Jag tvivlar på att hon tycker att det är tråkigt, hon förstår nog snarare inte så bra. Som någon ovan skrev är en bra början, och att hoppa låga hinder i skogen brukar de flesta hästar gilla.

Hur utbildad är hästen och hur länge är den riden?
Du kanske kräver för mkt av den om du redan hoppar (och har gjort det mkt )med den.

Det viktigaste med en unghäst (ja, den är ju som en) är att inte göra något för ofta, för mycket eller för svårt.
Om du som ryttare även är lite orutinerad så är det viktigt att du inte hoppar utan hjälp av tränare.

Börja med att löshoppa hästen några gånger bara lite småsprång. När den väl lär sig hur den ska göra själv så brukar de tycka att det är kul. Beröm Mycket!!
Får den ett par månader på sig så kanske den även hinner bli tillräckligt musklad och stark så den känner att det är okej att hoppa.

När hästen känner sig trygg och förhoppningsvis även har kul i löshoppningen så åk iväg till en tränare som kan hjälpa er att komma igång igen.
Det är viktigt att ni gör det Lätt för hästen och att du gör rätt, så du inte på något sätt stör hästen varken i anridningen, upphoppet, språnget, eller landningen.
En känslig häst kan tappa suget direkt om du som ryttare inte vägleder den och är följsam.

Lycka till :)

Här kommer glädjedödaren!
Nej, alla hästar gillar inte att hoppa. De gör det, men de gillar det inte. Kan man gå brevid hindret gör man hellre det. Om matte trugar och ber kan man överväga saken. Och får man äta efteråt kan man kanske tänka sig att hoppa en gång till. Kanske.

Nordsvensk är kanske inte det ultimata att skaffa om man vill syssla med hoppning, de har kroppen emot sig. De kan onekligen hoppa, och rätt hyggligt också, men hopphästar blir de aldrig.

Off topic, vad menar du med att nordsvensken är aldrig startad? Du menar inte kallblodstravare (en helt annan häst)? Rätt väsentligt för oss nordsvenskfreaks.

Fast enl min erfarenhet så kan man få de allra flesta hästar att tycka det är kul att hoppa.
Min var skeptisk till allt som har med ridning att göra nmär jag fick henne - och var typ som du beskrev i hoppningen, hon gjorde det men det var lixom "måste jag verkligen.. okej då.. suck."..
(plus att hon mer än gärna slängde av ryttaren efter hindren)

Numera så älskar hon faktiskt att hoppa. ;)

Har även varit med o fler hästar som varit likadana, varav den ena var en stor hoppbegåvning :D

Jag håller till stor del med. En del gillar helt enkelt inte att hoppa, andra tycker inte att det är kul att jobba på dressyrbanan osv. Hästar är ju individer precis som oss människor, alla gillar ju inte samma grejer.
Sen tror jag att man som ryttare/kusk kan påverka hästen relativt mycket bla med rätt träning och sin egen inställning.

Jag tycker att TS ska ta hjälp av en tränare, tycker att det verkar som att de skulle behöva hjälp med grundutbildningen.

Jag tror att jag ska börja göra lite "terräng" hinder i skogen osv
Jag tror hon aldrig var hoppad då hon kom till mig...
Men jag är inte säker.
Jag har ridit i 8-9 år...

Senast ändrad av en moderator:

Yes det är noga :D

Nä, men allvarligt talat, om hästen är van vid bommar och hinder, van vid ridning och allt sånt, så att det inte finns någonting som talar för att hästen skulle vara rädd eller inte förstå vad som förväntas, så kan det fakiskt vara så att du fått tag i en av de individerna som inte är speciellt förtjusta i hoppning.
I början är det inte så konstigt att hon tycker det är konstigt eller onödigt, hon förstår inte varför hon ska hoppa. Fasta (givetvis små i början) hinder brukar vara bra för hästar som gärna plöjer igenom vanliga bomhinder.

Men jag står fortfarande fast vid att det finns hästar som inte gillar att hoppa, trots bra träning och mycket beröm och motivation. Man kan säkert få de flesta att gilla det, inte älska kanske, men att göra det utan knorr, men man får ändå inte glömma bort den där lilla klicken som verkligen inte vill. Inte mer än två gånger om året :p

Jaa, det finns faktsikt hästar som HATAR att hoppa. Du kanske har en dressyrkung som foderhäst ;) :D

Som du säger, lite hinder i skogen (låga sådana!) bäckar och likande är bra hinder...!
Men var beredd på att hon kanske hatar att hoppas och det är dressyr/mysridning som gäller för er :)

Man kan få alla hästar att hoppa men jag tror inte man kan få alla att gilla det.

Min travare (varmblod) som jag hade avskydde att hoppa men han gjorde det för att jag bad honom. Jag är ju hoppryttare själv men jag insåg att glädjen förtogs iom att han inte tyckte det var lika kul som jag.

Så efter massa tappra försök att få honom att gilla det så lade jga av att försöka. Han gillade egentligen inte att hoppa i skogen heller om det inte var absolut tvuget så strunta han i det.

Hon lyssnar ganska mkt i dressyren så jag får väl försöka vänja mig vid dressyren då :) Vi har ju ett varmblod som älskar att hoppa (dock blir hon lite halvgalen) så jag får väl hoppa henne mest då :/

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 858
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024