Sv: Ofrivilliga pappor?
KL
Här på buke precis som i övriga samhället håller alla med om att det är självklart att kvinnan har rätt att bestämma om abort ska ske eller inte. Jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop, det känns verkligen inte så självklart som alla andra verkar uppfatta det.
Självklart kan man inte tvinga en kvinna att göra abort. Mannen vet vad han ger sig in på och hur kan vi som samhälle tillåta att våra läkare sliter ut foster ur folk som inte vill det? Jag tror de flesta håller med om att det vore moraliskt förkastligt att ett önskat barn nekas livet trots att mamman vill behålla barnet.
Vad jag tycker, eller tror snarare, är fel idag som jag sällan hörs diskuteras, är när mannen vill behålla barnet men kvinnan vill göra abort. Jag håller med om att kvinnan har rätt över sin egen kropp, men jag anser att det stannar vid att samhället aldrig kommer ingripa på något sätt mot hennes vilja. Idag förlängs den här rätten till att alla kvinnor får en garanti från samhället att det alltid finns någon som städar upp efter kvinnor när de har gjort bort sig. Jag förstår inte varför samhället automatiskt är skyldig till detta? För precis som med männen så vet även kvinnorna vad de ger sig in på. Preventivmedel är ett delat ansvar, osv.
Ni som gått igenom den där fasen av enorm längtan efter barn, med allt vad det innebär, känner ni ingen empati för alla män som känt exakt som er men som sen fått sitt barn borttaget? Det känns så fel när jag tänker på alla barn som blivit aborterade som hade kunnat få en bra uppväxt med sin pappa istället.
Förstår helt enkelt inte varför vi säger "otur grabben, när man gökar kan det bli barn, det visste du" till männen men "glöm inte att vi självklart alltid kommer hjälpa dig ur knipan om du råkar bli på smällen, varför ska du behöva föda bara för att du gått och blivit gravid?" till kvinnorna.
Abort borde enligt mig bara utföras efter båda föräldrars godkännande. Jag verkar ganska ensam i det här perspektivet, så jag kanske missar något uppenbart? Upplys mig gärna.