Ofrivilliga pappor?

Sv: Ofrivilliga pappor?

Och på vilket sätt kunde han inte bestämma det? Blev han våldtagen? Förståndshandikappad?

Skulle du säga samma sak om en kvinna som blir gravid mot sina intentioner, i länder där man inte får göra abort? Ta konsekvenserna, idiot, eller sterilisera dig! Hm?

Håller med om detta

Man ska väl i ett långt etablerat förhållande kunna lita på varann utan att mannen ska känna sig tvungen att dra på gummidräkten vid varje sexakt.

Naturligtvis, men eftersom p-piller inte är 100% säkra så är det ju en väldigt bra åtgärd att hoppa i dykaroverallen om man inte vill bli pappa oavsett.

Som då upprepats 15-20 gånger i tråden redan btw..

En kvinna ska alltid ha rätt att bestämma över sin kropp! Om killen verkligen inte vill ha barn så får han vara riktigt noga med kondom. Killar borde veta vid detta laget att p-piller inte alltid är 100% säkert. Och dom killar som absolut vill köra utan för att "kondom är inte skönt" får ju räkna med att kunna ställas inför detta.

Det kan ju faktiskt vara så att kvinnan propsar på att inte ha kondom, allergier eller liknande. Ska han dra sig ur dejten då?

Skulle du säga samma sak om en kvinna som blir gravid mot sina intentioner, i länder där man inte får göra abort? Ta konsekvenserna, idiot, eller sterilisera dig! Hm?

Fast det där är ju en OTROLIG skillnad! :mad:

Hade han proppsat på kondom så hade barnet inte funnits idag.

Att skylla på mamman hoppas jag ingen här inne tycker är rätt!
Tyvärr är det det som görs men det är så vanligt att det anses normalt.
*KL*

När jag tänker mig in i scenariot ser det ut såhär:

Jag dejtar en kille. Efter några dejter hettar det till. Jag har p-piller och han kondom. Ingen av oss vill riskera att bli gravida. När jag några veckor senare upptäcker att jag är gravid känner jag ändå lite lycka. Jag tar upp detta med dejten som då förklarar att han verkligen inte är redo att bli pappa, och ber mig göra abort. Jag känner mer och mer för barnet och vill så innerligt behålla det, samtidigt som jag vet att dejten inte klarar av ett barn i detta läget.
Jag väljer då att behålla barnet, men har förståelse för pappan om han väljer att inte finnas där hela vägen. Bara han lovar att aldrig neka att han är barnets pappa.

Så ser jag det, ifall det förklarar mina funderingar för någon :laugh:

Ok nästan som vårt scenario då. Han ville först inte ha barn och jag var tveksam till abort, egentligen går det emot mina värderingar men vi övervägde seriöst en abort. Helt ärligt så skulle jag nog aldrig klarat att göra en. Jag skulle klara ta hand om två barn annars skulle jag aldrig tvekat. I vilket fall som helst var inget lätt beslut och jag ville inte ha barn av många olika anledningar. Jag gjorde klart att jag kommer inte ta bort detta barn för att skaffa ett annat när det är ett bättre tillfälle. Så småningom blev han mer och mer positivt inställd till barnet och vi valde att chansa på att vår relation skulle fungera, vi kännde knappt varandra.

När jag frågar honom idag om han skulle kännt sig lurad om jag behöll barnet även om han inte ville så förstod han inte vad jag menade. Vad då lurad, det kan man ju inte bli, alla vet ju vad som kan hända när man ger sig in i det.
Att han skulle ta ansvar för barnet behöver jag inte ens fundera över, det är så självklart för honom att han skulle känna sig kränkt om jag ens frågade om han skulle ta ansvar för barnet om jag behöll det mot hans vilja.

Senast ändrad:

Nä jag anser inte heller att det finns någon skillnad på män och kvinnor mer än att kvinnan har färmågan att föda och amma ett barn. Varför hon tillskrivs och ansvaret för relationer är för mig en stor gåta, varför hon tillskrivs skulden i relationer är en ännu större gåta.

Ja, det är stora gåtor, men långt ifrån vad jag diskuterade om. Därför avslutar jag diskussionen om det du nyss beskrev nu. :)

Ok nästan som vårt scenario då. Han ville först inte ha barn och jag var tveksam till abort, egentligen går det emot mina värderingar men vi övervägde seriöst en abort. Helt ärligt så skulle jag nog aldrig klarat att göra en. Jag skulle klara ta hand om två barn annars skulle jag aldrig tvekat. I vilket fall som helst men det var inget lätt beslut och jag ville inte ha barn av många olika anledningar. Jag gjorde klart att jag kommer inte ta bort detta barn för att skaffa ett annat när det är ett bättre tillfälle. Så småningom blev han mer och mer positivt inställd till barnet och vi valde att chansa på att vår relation skulle fungera, vi kännde knappt varandra.

När jag frågar honom idag om han skulle kännt sig lurad om jag behöll barnet även om han inte ville så förstod han inte vad jag menade. Vad då lurad, det kan man ju inte bli, alla vet ju vad som kan hända när man ger sig in i det.
Att han skulle ta ansvar för barnet behöver jag inte ens fundera över, det är så självklart för honom att han skulle känna sig kränkt om jag ens frågade om han skulle ta ansvar för barnet om jag behöll det mot hans vilja.

Ja, men då har det ju löst sig väldigt bra för er :) Men jag diskuterar om föräldrar det inte löser sig bra för.

Fast det där är ju en OTROLIG skillnad! :mad:

Är det? Kvinnor som struntar i att skydda sig är inte idioter, medan män är det? och männen borde steriliseras, medan samhället ska bekosta den olyckliga flickans abort?

Nej - det är precis samma sak, och ett lika vidrigt resonemang!

Det kan ju faktiskt vara så att kvinnan propsar på att inte ha kondom, allergier eller liknande. Ska han dra sig ur dejten då?

Jag kan helt klart ha missuppfattat, men om dom har oskyddat sex för att kvinnan har allergier så får ju självklart båda stå för det sedan! Oskyddat sex kan ge barn :idea:

Fast du är ju galet körd om du tycker att man kan jämföra en kvinna som blir våldtagen (som blir med barn) och en man som glömmer skydd och gör sin kvinna med barn! :crazy::crazy:

Våldtagen kvinna = Blir med barn mot sin vilja.
Man som hoppar över skydd = Får skylla sig själv
Kvinna som inte vill ha skydd = Mannen borde proppsa på skydd eller inte ligga alls.

Fast du är ju galet körd om du tycker att man kan jämföra en kvinna som blir våldtagen (som blir med barn) och en man som glömmer skydd och gör sin kvinna med barn! :crazy::crazy:

Våldtagen? Vem har pratat om det? En kvinna som inte skyddar sig - eller 'bara' skyddar sig med p-piller som det heter i den här tråden - är väl precis lika korkad som en man som inte använder gummi? Eller har jag missat något?

Kvinnan har inget val, i något land. Hon måste endera ta konsekvenserna med att föda barnet, eller ta konsekvenserna att utföra en (illegal?) abort. Hon har inget val, och det finns väl ingen kvinna som inte vet om det?
En man däremot, ska alltså kunna skita i att ta ansvar?

Förstår man inte hur barn blir till, i vuxen ålder, jag då kanske man kvalar in som idiot?

Men, nej, jag anser inte att människor är idioter som får barn mot sin vilja, bara de som inte tar ansvar för sitt handlande.

Är man kvinna som absolut inte vill ha barn, i ett land där det är abortförbud, tja då får man väl se till att inte ha penetrerade sex, eller sterilisera sig, eller ta sitt ansvar för ett barn. Tillsammans med fadern, förhoppningsvis.
Det är väl inte så konstigt?

Det inlägget jag svarade på jämförde någon detta med en våldtagen kvinna.

Att använda P-piller är i högsta lag att skydda sig mot grav. Och skulle man bli med barn ändå, har vi två möjligheter.

Men om det är en smart kille som VERKLIGEN INTE vill ha barn borde han vilja ha kondom ÄVEN fast kvinnan har p-piller.

(Eftersom att varken p-piller eller kondomer egentligen är 100% skydd, p-piller är bara 99,9% och kondomen kan gå sönder)

Ursprungligen postat av No1
¨
Pelle hade kanske kunnat bli en bra pappa om han hade fått bestämma när han ville ha barn och med vilken kvinna, det vet vi ju inte.

Och på vilket sätt kunde han inte bestämma det? Blev han våldtagen? Förståndshandikappad?

Ursprungligen postat av Fashionistan
Fast det där är ju en OTROLIG skillnad!

Är det? Kvinnor som struntar i att skydda sig är inte idioter, medan män är det? och männen borde steriliseras, medan samhället ska bekosta den olyckliga flickans abort?

Nej - det är precis samma sak, och ett lika vidrigt resonemang!

Vad menar du egentligen?? :confused::confused:

Kvinnan har inget val, i något land. Hon måste endera ta konsekvenserna med att föda barnet, eller ta konsekvenserna att utföra en (illegal?) abort. Hon har inget val, och det finns väl ingen kvinna som inte vet om det?

Mannen har ju inte heller något val! Han måste ju betala underhåll och får lida alla helvetes kval - om han är någorlunda rätt funtad!

Men att tala om sterilisering - just av män - för ett misstag som är fullt mänskligt - är bara vidrigt.

Tänk vad lätt det är att döma andra när man sitter anonym på internet.

Okej! Trist för kvinnor med kondomallergi, med andra ord. De får inte knulla.

Jag fattar inte vad du menar alls?

Vill han använda kondom och skydda sig mot könisar och oönskad graviditet så bör han inte ligga med en tjej som inte vill/kan använda kondom.

Ligger han trots det utan kondom, så får han ju ta ev. konsekvenser oxå, han är ju medveten om riskerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka