Jag förstår nog inte alls hur du menar. Ett femårigt barn brukar inte ha brinnande intressen rakt av ur luften utan oftast så är det en förälder som startar upp en aktivitet och sedan uppstår ett intresse. Fotboll, ridning osv. Så redan från början påverkas barnet av att föräldrarna inte provar alla aktiviteter.
Vårt barn är tex förfördelat för vi har inte tvingat honom prova fotboll, handboll, tennis, golf, basket, segling, parcour, väldigt lång lista på alla sporter i Sverige utom tre osv osv.
Att hoppa ett ridpass för ett litet barn istället för att åka med en hästnervös förälder känns ganska självklart för mig.
Hemskheten för en femåring att missa ett ridpass varannan vecka om hen kan galoppera runt på sin egen ponny varje dag varannan + rida en gång på ridskola, torde vara extremt begränsad. Möjligheten till utveckling som ges om den andra föräldern istället släpar barnet till fotboll eller klättring är ju enorm. Min femåring red kanske tre gånger per termin på hästis med ledare för 3-6 åringar
nedre gränsen för att få rida lektion är 7 där.