Ofrivillig hästpappa

Om inte mamman kan ta ridlektionerna och det inte finns någon hjälp att få i stallet skulle jag avstå ridlektionerna. Mina barn har haft olika aktiviteter från 3 års ålder och de måste inte vara med exakt varje gång. Funkar det inte att vara med så funkar det inte.

Seriöst, 5,5 år. Låt ungen rida när mamma är med. Hon behöver inte rida varje vecka. Vem vet, hon kanske hellre vill gå till badhuset. Låt din lilla familj, dvs du och barnet slippa denna påfrestning.

Pappa, varför får jag inte rida på dina veckor?
- Jag är rädd för hästarna så du får avstå ditt intresse för min skull.

Han kan gott be om hjälp eller lära sig. Det gjorde min mamma. Livrädd för hästar men började rida lektioner ändå för att vara delaktig. Hade två hästar hemma med. Skulle jag fått avstå dom för hennes rädsla?

Pappa, varför får jag inte rida på dina veckor?
- Jag är rädd för hästarna så du får avstå ditt intresse för min skull.

Han kan gott be om hjälp eller lära sig. Det gjorde min mamma. Livrädd för hästar men började rida lektioner ändå för att vara delaktig. Hade två hästar hemma med. Skulle jag fått avstå dom för hennes rädsla?
Vadå "avstå" ? Var du minderårig när du "hade" hästarna så var det inte dina hästar utan dina föräldrars. Du hade "dina" hästar för att dina föräldrar ville ha hästar, alltså föräldrarnas hästar. Hade dina föräldrar inte velat äga hästar hade du inte haft häst när du var minderårig.

Det är frågan om ett barn på 5 år. Det är vinter, det är djklgt kallt att äga häst på vintern. Barnen sitter dessutom ganska stilla på en relativt kall sadel. Barnet kan faktiskt förfrysa sig på vintern för att de är så stilla när de rider. De har så bra balans när de är så små, de behöver inte jobba på balansen, dvs de håller inte värmen på samma sätt som äldre klumpedunser.

Vadå "avstå" ? Var du minderårig när du "hade" hästarna så var det inte dina hästar utan dina föräldrars. Du hade "dina" hästar för att dina föräldrar ville ha hästar, alltså föräldrarnas hästar. Hade dina föräldrar inte velat äga hästar hade du inte haft häst när du var minderårig.

Det är frågan om ett barn på 5 år. Det är vinter, det är djklgt kallt att äga häst på vintern. Barnen sitter dessutom ganska stilla på en relativt kall sadel. Barnet kan faktiskt förfrysa sig på vintern för att de är så stilla när de rider. De har så bra balans när de är så små, de behöver inte jobba på balansen.

:laugh::laugh:

Nej. Det var allt mina hästar serrö :) :up:
Vi kan dividera hur länge som helst om det där men mina hästar var det som min mamma så snällt köpt åt mig. Hon hade inget son helst intresse för dom och hade gärna sluppit dom men jag fick dom ändå för att jag älskar hästar.
Precis som min bror fick spela fotboll, min ena syster spela fiol och den andra både hockey, fotboll och teater. Fanns inget intresse för hennes del i något av det där men gjorde det för sina barn :)

Och sista delen tänker jag inte ens kommentera då det bara är urusla ursäkter för att slippa undan.

:laugh::laugh:

Nej. Det var allt mina hästar serrö :) :up:
Vi kan dividera hur länge som helst om det där men mina hästar var det som min mamma så snällt köpt åt mig. Hon hade inget son helst intresse för dom och hade gärna sluppit dom men jag fick dom ändå för att jag älskar hästar.
Precis som min bror fick spela fotboll, min ena syster spela fiol och den andra både hockey, fotboll och teater. Fanns inget intresse för hennes del i något av det där men gjorde det för sina barn :)

Och sista delen tänker jag inte ens kommentera då det bara är urusla ursäkter för att slippa undan.

Fast vet du. Man är flera i en familj. Om pappan verkligen tycker det är så jobbigt som han skriver och inte lyckas hitta någon annan lösnlng (t ex nån tonåring som vill hjälpa till e d) så är det ingen katastrof. Det är för femåringen egentligen inget konstigt att "på mammaveckor åker vi till ridskolan och när jag bor hos pappa hittar vi på något annat kul, kanske simhall, korvgrillning i skogen eller en sväng till ett lekland eller rolig lekpark". Dessutom är ju risken större att något händer om man har med en livrädd förälder som ska hantera hästen.

Samtidigt låter det ju som om barnet kommit långt i förhållande till ålder. Jag har definitivt inte några 5- åringar som galopperar på mina lektioner. Hos oss går så små barn i hästlekis och rider med ledare. Att galoppera ensam eller på lina i den åldern funkar ju absolut för barn som börjat rida tidigt men jag har svårt att tro att en femåring fixar både att ha koll på sig själv, hästen, övriga ekipage och att galoppera samtidigt.

Fast vet du. Man är flera i en familj. Om pappan verkligen tycker det är så jobbigt som han skriver och inte lyckas hitta någon annan lösnlng (t ex nån tonåring som vill hjälpa till e d) så är det ingen katastrof. Det är för femåringen egentligen inget konstigt att "på mammaveckor åker vi till ridskolan och när jag bor hos pappa hittar vi på något annat kul, kanske simhall, korvgrillning i skogen eller en sväng till ett lekland eller rolig lekpark". Dessutom är ju risken större att något händer om man har med en livrädd förälder som ska hantera hästen.

Samtidigt låter det ju som om barnet kommit långt i förhållande till ålder. Jag har definitivt inte några 5- åringar som galopperar på mina lektioner. Hos oss går så små barn i hästlekis och rider med ledare. Att galoppera ensam eller på lina i den åldern funkar ju absolut för barn som börjat rida tidigt men jag har svårt att tro att en femåring fixar både att ha koll på sig själv, hästen, övriga ekipage och att galoppera samtidigt.

Men vet du, jag är fullt medveten om att man är fler i en familj och i en familj hjälps man väl åt i första hand än att försöka få saker att bli för egen vinnings skull?
Om det nu inte rids så avancerat i den åldern (vilket jag är fullt medveten om) så vad är då problemet med att pappan tar tag i sitt problem som går ut över sitt barn istället för att tvinga ut barnet i skogen eller en pulkabacke?
Själv hade jag blivit sååå besviken att behöva och sitta och grilla en korv istället för att få rida som jag älskar. Vad hände med barnperspektivet? Det du säger är för pappans bästa. Inte barnets. Som sagt kan han gå en hanteringkurs och lära sig istället för att få bort problemet.

Men jag fattar inte riktigt. Har hon egen häst är det ju en himla massa mer att göra än att sadla o tränsa? Vem sköter den när pappa har dagarna? En som inte ens fyllt 6 har ju väldigt lite ansvar för sina djur och särskilt en häst. Vem ryktar, står där med hovslagare, mockat? Eller bor hästen hos mamman så de har den där?

Jag tycker nog att hon lär väl inte rida fullblod av den nervigare skalan eller dylikt, och finns det grinigare hästar kan du pappa TS kanske be om att hon får de snälla när det är din vecka? Att du tittar åt annat håll när hon galopperar är väl helt fine, och det kan du ju hålla för dig själv. Men att sadla o tränsa, de få minutrar det tar, kan du kanske bita ihop om och lära dig utan att göra en stor grej av det? Annars fråga ridläraren igen om det inte finns några som brukar hänga i stallet som skulle vilja hjälpa till. En tjuga för det är ju sjukt lätta pengar för en hästvan.
Om jag var du hade jag tänkt igenom exakt VAD det är du är rädd ska hända bara när du ska sadla o tränsa. Med en snäll häst är det ju enormt liten skaderisk. Ha på dig hjälm, skor med rejäl stålhätta så gör det inte så ont att bli trampad om ponnyn sätter en fot snett, rejäl jacka så känns in te eventuellt nafs efter godis osv. Det är ju ändå väldigt lite farliga grejer som händer i det du beskriver, det är betydligt större olycksrisk i bilen på vägen dit för dig skulle jag tro.

Det viktigaste i frågan är väl i mitt tycke att du försöker att inte överföra din rädsla på dottern. Tänk före, tänk på vad du säger osv. Jag vet att det inte är lätt, jag är fobiskt rädd för spindlar och har jobbat bort fobi för sprutor, men jag försöker allt jag kan att inte visa det för sonen och att välja mina ord. Att pappa var kass på att hantera ponnyer kan man leva med. Att bli skraj för något man älskar pga överförd rädsla är inte lika kul.

Men vet du, jag är fullt medveten om att man är fler i en familj och i en familj hjälps man väl åt i första hand än att försöka få saker att bli för egen vinnings skull?
Om det nu inte rids så avancerat i den åldern (vilket jag är fullt medveten om) så vad är då problemet med att pappan tar tag i sitt problem som går ut över sitt barn istället för att tvinga ut barnet i skogen eller en pulkabacke?
Själv hade jag blivit sååå besviken att behöva och sitta och grilla en korv istället för att få rida som jag älskar. Vad hände med barnperspektivet? Det du säger är för pappans bästa. Inte barnets. Som sagt kan han gå en hanteringkurs och lära sig istället för att få bort problemet.
Åh hjälp, det känns som du blev riktigt på krigsstigen ;). Vi tycker olika. Självklart är det ju fel att TVINGA sitt barn att åka pulka e d. Oftast tycker de dock att sådant är skoj! Nu känner vi ju inte det här barnet heller någon av oss, och det beror ju också på vad barnet tycker. Om hon blir förtvivlad över att missa ridningen så behöver ju pappa hitta en lösning (oavsett vilken), men i fall hon tycker annat oxå är skoj så tycker jag inte det är något bekymmer förutom att man får betala för ridning man inte utnyttjar.
Och jag är den sista att vara negativ till varken ridskola, hästar eller barn eftersom jag är en hästintresserad trebarnsmamma och tillika utbildad och yrkesverksam ridlärare ;).

Åh hjälp, det känns som du blev riktigt på krigsstigen ;). Vi tycker olika. Självklart är det ju fel att TVINGA sitt barn att åka pulka e d. Oftast tycker de dock att sådant är skoj! Nu känner vi ju inte det här barnet heller någon av oss, och det beror ju också på vad barnet tycker. Om hon blir förtvivlad över att missa ridningen så behöver ju pappa hitta en lösning (oavsett vilken), men i fall hon tycker annat oxå är skoj så tycker jag inte det är något bekymmer förutom att man får betala för ridning man inte utnyttjar.
Och jag är den sista att vara negativ till varken ridskola, hästar eller barn eftersom jag är en hästintresserad trebarnsmamma och tillika utbildad och yrkesverksam ridlärare ;).

Märks att du aldrig mött mig på krigsstigen :p

Jag blir bara jävligt irriterad när barn ska avstå sånt dom tycker om för att föräldrar ska slippa undan när det går att lösa.
Kanske är jag speglad av min barndom då jag fick avstå en hel del för att inte ge för mycket besvär för mina föräldrar.

Sen spelar inte din yrkesroll någon roll här tycker jag oavsett hur intresserad av hästar du är. Jag är utbildad travkusk så vi ligger väl på samma nivå på hästeriet så sätt förutom att jag inte längre arbetar med det. Inlägget kunde lika gärna handlat om att spela fiol och föräldern inte kan hjälpa med hemläxan medans den andra kan och jag hade fortfarande tyckt samma och det hade säkert du med :)

Jag tycker det ger fel signaler att som förälder vara en serviceperson för barnet.

Jag tycker inte heller att hjälpa till med läxorna är något man i normalfallet skall göra.

F.ö. kan man inte sadla själv får man väl rida barbacka eller vänta tills man blir större.

Jag tycker det ger fel signaler att som förälder vara en serviceperson för barnet.

Jag tycker inte heller att hjälpa till med läxorna är något man i normalfallet skall göra.

F.ö. kan man inte sadla själv får man väl rida barbacka eller vänta tills man blir större.

Är man en serviceperson till sitt barn när man följer med på dess fritidsaktiviteter?

Jag tror dom allra flesta föräldrar normalt sett hjälper barnet med läxan om så behövs? Det betyder ju inte att man skriver läxan åt barnet utan snarare vägleder?
Ska barnet läsa sin läsläxa för sig själv och inte få hjälp att göra rätt där hen gör fel där man enkelt kan "rätta och gör om" så barnet lär sig?

Är man 5,5 år gammal så tycker jag gott man ska få hjälp att sadla. Jag var runt 8 år när jag red på ridskola. En av mina favoriter blåste alltid upp sig som en boll när sadeln skulle på. Skulle jag då inte be någon om hjälp utan istället rida barbacka?

O_o

Märks att du aldrig mött mig på krigsstigen :p

Jag blir bara jävligt irriterad när barn ska avstå sånt dom tycker om för att föräldrar ska slippa undan när det går att lösa.
Kanske är jag speglad av min barndom då jag fick avstå en hel del för att inte ge för mycket besvär för mina föräldrar.

Sen spelar inte din yrkesroll någon roll här tycker jag oavsett hur intresserad av hästar du är. Jag är utbildad travkusk så vi ligger väl på samma nivå på hästeriet så sätt förutom att jag inte längre arbetar med det. Inlägget kunde lika gärna handlat om att spela fiol och föräldern inte kan hjälpa med hemläxan medans den andra kan och jag hade fortfarande tyckt samma och det hade säkert du med :)

Ah jag tyckte mest det kändes lite dramatiskt med din starka reaktion ;), det är ju inte så att barnet ska sluta rida! Min person beskrev jag för att visa på att jag själv knappast är anti varken barn eller häst :). Mina egna har valt intressen själva och jag ser det som självklart att de ska få göra det och att vi stöttar dem!

• Gilla
Reactions: MM

Nja där kan jag inte hålla med! En stor del i att vara förälder handlar ju faktiskt om att hjälpa sitt barn med sådant hen själv är för liten för att fixa på egen hand! Sedan behöver man ju inte curla dem genom att knyta skorna på en tonåring direkt men det är en helt annan femma!

Är man en serviceperson till sitt barn när man följer med på dess fritidsaktiviteter?

Jag tror dom allra flesta föräldrar normalt sett hjälper barnet med läxan om så behövs? Det betyder ju inte att man skriver läxan åt barnet utan snarare vägleder?
Ska barnet läsa sin läsläxa för sig själv och inte få hjälp att göra rätt där hen gör fel där man enkelt kan "rätta och gör om" så barnet lär sig?

Är man 5,5 år gammal så tycker jag gott man ska få hjälp att sadla. Jag var runt 8 år när jag red på ridskola. En av mina favoriter blåste alltid upp sig som en boll när sadeln skulle på. Skulle jag då inte be någon om hjälp utan istället rida barbacka?

O_o
Alla kan inte tycka lika, jag tycker själv att det ger mer att rida barbacka som liten, kanske för att det var så jag gjorde :)

Nja där kan jag inte hålla med! En stor del i att vara förälder handlar ju faktiskt om att hjälpa sitt barn med sådant hen själv är för liten för att fixa på egen hand! Sedan behöver man ju inte curla dem genom att knyta skorna på en tonåring direkt men det är en helt annan femma!
Det gör det men det beror på vad det är, det finns också ett stort värde i att låta barnet , under överinseende såklart, få utvecklas självständigt tycker jag.

Alla kan inte tycka lika, jag tycker själv att det ger mer att rida barbacka som liten, kanske för att det var så jag gjorde :)

Jag red väldigt mycket barbacka som liten (alltid barbacka på min ena häst då alternativet var en westernsadel) men tycker absolut man som så litet barn ska få hjälp om det behövs. Det ena behöver ju inte utesluta det andra och man behöver inte applicera alla ens egna åsikter på sina barn och göra dom till det enda rätta :)

Självfallet, men en femåring är för liten för att kunna sadla själv och det är inte ok att säga att hen minsann då får rida barbacka (utan vuxen hjälp heller får jag förmoda).
Jag tycker absolut man bör börja rida barbacka innan man rider med sadel.

Jag red väldigt mycket barbacka som liten (alltid barbacka på min ena häst då alternativet var en westernsadel) men tycker absolut man som så litet barn ska få hjälp om det behövs. Det ena behöver ju inte utesluta det andra och man behöver inte applicera alla ens egna åsikter på sina barn och göra dom till det enda rätta :)
Det tycker jag också, och framförallt har man som vuxen ansvaret för barnet, och självklart hjälper man men självständighet och förmåga att klara saker på egen hand är också väldigt utvecklande för ett barn, det kan vara viktigare än själva aktiviteten i sig.

Jag tycker absolut man bör börja rida barbacka innan man rider med sadel.

Om man rider hemma på sin shettis- ja, om man rider på ridskola på en kanske egentligen lite för stor ponny så bedömer jag att det är bra att ha sadel, och framförallt inte barbacka varje gång. Tycker du inte barnet borde få ha träns eller tyglar heller om hen inte kan tränsa? Och inte ledare heller om hen inte kan rida själv (utan både sadel och träns)?

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 124
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar