Ofrivillig hästpappa

rolu

Trådstartare
Hej

Jag har ett för mig ganska stort bekymmer, min dotter är hästintresserad och jag är rädd för hästar. Hon går 1 gång i veckan på ridskola och har även egen häst. Hennes mamma som jag separerat ifrån är också hästintresserad och har ju inga problem med att hantera hästar. Problemet är bara det att eftersom vi har separerat så måste jag själv ta med dottern till ridskolan varannan vecka.
På ridskolan sköter föräldrarna själva sadling och tränsning och är sedan med på ridlektion som "handledare". Jag är uppväxt med hästar och har även själv gått på ridskola och ridit en hel del, men har varit med om så mycket olyckor och annat med hästar att jag med åren ifrån hästar antagligen byggt upp min rädsla ännu mer, särskilt när min dotter är med som är 5,5 år.
Jag är väldigt överbeskyddande med min dotter och det hjälper ju såklart inte. Jag märker att min rädsla smittar av sig och vi blir ofta osams, min dotter och jag när vi hanterar hästen och mycket beror på mina känslor. När sedan ridlektionen är över så är jag genomblöt av svett och öm i hela kroppen för att jag har spänt mig. Jag kan ibland inte ens titta när de t ex galopperar. Har pålyst detta på ridskolan, men upplever att mitt problem inte förstås eller tas på allvar. Min dotter har gått på ridskola i ca 2.5 år nu, men min rädsla har inte avtagit det minsta. Så jag antar att min rädsla för hästar är en genuin rädsla och inte en känsla pga ovana.
Min före detta kan inte heller ta min ridlektion med dottern då hon jobbar sent varannan vecka. Så vad gör man? Jag har ingen i min närhet som vill hjälpa till på ridskoledagen. Kan man annonsera via ridskolan om hjälp på ridlektionen eller hur gör jag?

Jag vet ju inte hur det ser ut på din ridskola men där jag är uppväxt brukar det finnas skötare på hästarna som kan hjälpa till att leda och göra iordning. Annars får du väl försöka höra dig för i gruppen, kanske finns någon förälder som kan hjälpa din dotter också? Alternativt helt enkelt betala någon för att hjälpa till!

Annonsera på ridskolan låter bra. Prata med dom igen så att det går fram att det är ett stort problem för dig/er.
Gå i KBT inriktad psykoterapi.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag vet ju inte hur det ser ut på din ridskola men där jag är uppväxt brukar det finnas skötare på hästarna som kan hjälpa till att leda och göra iordning. Annars får du väl försöka höra dig för i gruppen, kanske finns någon förälder som kan hjälpa din dotter också? Alternativt helt enkelt betala någon för att hjälpa till!

Nej det verkar inte finnas nån skötare som kan hjälpa till så med handledning under lektion, ibland är det nån där som är typ stall värd, men annars är det inte särskilt många skötare där. Jag har haft en förälder som hjälpt mig när hästarna inte vill ta betslet, men annars får man nog klara sig själv. Jag skulle gärna betala för att få hjälp på "min" lektion. Jag bör nog göra något snart för jag har börjat smitta av min osäkerhet på min dotter och det vore ju tråkig om hon slutar med hästar på grund av mig.

Ja jag får nog annonsera om hjälp, tråkigt om jag smittar av min osäkerhet/rädsla till dottern, vilket jag ju redan har börjat gjort. Ja min dotter behöver mig nog ett tag till i stallet så nåt måste jag nog göra för att få bort mina obehagskänslor.

• Gilla
Reactions: ptr
Kan du inte boka ett par privatlektioner åt dig själv, utan att dottern är med?
Jag vet att det går lite lättare om min dotter låter mig sköta hanteringen med hästen. Men då lär hon sig ju samtidigt sig inte. Dessvärre har jag problem med ryggen som gör att mina diskar inte gillar ridning, prövade för några år sedan men det slutade med att jag fick åka ambulans :p Men tanken är god och jag tror det skulle ha kunnat hjälpt mig lita mer på hästar igen.

Jag vet att det går lite lättare om min dotter låter mig sköta hanteringen med hästen. Men då lär hon sig ju samtidigt sig inte. Dessvärre har jag problem med ryggen som gör att mina diskar inte gillar ridning, prövade för några år sedan men det slutade med att jag fick åka ambulans :p Men tanken är god och jag tror det skulle ha kunnat hjälpt mig lita mer på hästar igen.

Men du kanske kan få privatlektioner i hästhantering eller så? Många ridskolor brukar vara tillmötesgående, annars brukar privatpersoner också vara tillmötesgående om man annonserar att man vill lära sig. Dotterns mamma kanske har några kontakter? :)

Det kan ju vara så att du kan få lektion i hantering av hästar. Att ni kan prata om dina eventuella rädslor, vad de grundas i och sen kan de förklara för dig varför det du är rädd för inte kommer ske.
Om du lär dig förstå hästar mer på marken och kunna hantera dem där så brukar rädslan minska.
Jag har jobbat en hel del med ridrädda. Och oftast beror det på att man inte riktigt kan förstå situationer tillräckligt.

Annars kanske du kan annonsera efter någon som kan hjälpa din dotter mot betalning. Du kan ju försöka prata med din dotter om att pappa är rädd för hästar utan att för den sakens skull säga att hästar är farliga. Du kan ju om det blir enklare hitta på någon historia som förklarar din rädsla där någon gjort ngt väldigt dumt som skrämde hästen. Och att du sen dess är rädd "även när man inte behöver". Tänkte om du är rädd att dottern också ska bli rädd "i onödan" sas.

Vad är det för egen häst hon har? Är den snäll kanske det kan hjälpa att hålla på mycket med den och lära dig vara trygg med en individ du känner först?

Jag menade i hantering!

Nej det verkar inte finnas nån skötare som kan hjälpa till så med handledning under lektion, ibland är det nån där som är typ stall värd, men annars är det inte särskilt många skötare där. Jag har haft en förälder som hjälpt mig när hästarna inte vill ta betslet, men annars får man nog klara sig själv. Jag skulle gärna betala för att få hjälp på "min" lektion. Jag bör nog göra något snart för jag har börjat smitta av min osäkerhet på min dotter och det vore ju tråkig om hon slutar med hästar på grund av mig.
Kan inte stallvärden hjälpa till med tränsning/sadling och under lektionen?
Nu vet jag inte vart ni rider för nånstans, men iaf där mina döttrar rider och där stora tösen är stallvärd 3 dagar i veckan så är stallvärdarna gärna behjälpliga med såna saker. Det är ju lite därför dom är där, för att hjälpa till.

Är det samma barn som är 5,5 år som både har egen häst och har ridit i 2,5 år, eller är det ett yngre syskon som är med? Mina föräldrar är inte hästintresserade alla, och mamma har alltid varit livrädd för dem. Pappa fick ta smällen och köra till ridskolan, det är fortfarande han som hjälper till när det behövs och som lärt sig längs vägen. Han red faktiskt två terminer på ridskolan när jag precis hade börjat, och lärde sig lite på det.

När jag hade ridit två och ett halvt år (!) på ridskola behövde jag absolut inte hjälp att sadla och tränsa (det var enbart stora hästar på min ridskola, och jag var extremt liten till växten även om jag var sju när jag började) och jag behövde inte ledare heller. Det är därför jag undrar om det är samma barn du pratar om eller två olika? Har hon dessutom egen häst hemma borde hon ju vara ganska van?

Vad är det för egen häst hon har? Är den snäll kanske det kan hjälpa att hålla på mycket med den och lära dig vara trygg med en individ du känner först?
Kan ni inte ordna med byte av föräldravecka där och då i samband med ridskolan så får morsan sköta den biten som sin grej - så gör du annat med dottern istället. Kan ju vara ett bra sätt att visa att det är okej att ha olika intressen med. Som barn har hon ju knappast något varjedagansvar för djuren utan kan ta det varannan vecka. Kanske gör det desto roligare dessutom.

Hej

Jag har ett för mig ganska stort bekymmer, min dotter är hästintresserad och jag är rädd för hästar. Hon går 1 gång i veckan på ridskola och har även egen häst. Hennes mamma som jag separerat ifrån är också hästintresserad och har ju inga problem med att hantera hästar. Problemet är bara det att eftersom vi har separerat så måste jag själv ta med dottern till ridskolan varannan vecka.
På ridskolan sköter föräldrarna själva sadling och tränsning och är sedan med på ridlektion som "handledare". Jag är uppväxt med hästar och har även själv gått på ridskola och ridit en hel del, men har varit med om så mycket olyckor och annat med hästar att jag med åren ifrån hästar antagligen byggt upp min rädsla ännu mer, särskilt när min dotter är med som är 5,5 år.
Jag är väldigt överbeskyddande med min dotter och det hjälper ju såklart inte. Jag märker att min rädsla smittar av sig och vi blir ofta osams, min dotter och jag när vi hanterar hästen och mycket beror på mina känslor. När sedan ridlektionen är över så är jag genomblöt av svett och öm i hela kroppen för att jag har spänt mig. Jag kan ibland inte ens titta när de t ex galopperar. Har pålyst detta på ridskolan, men upplever att mitt problem inte förstås eller tas på allvar. Min dotter har gått på ridskola i ca 2.5 år nu, men min rädsla har inte avtagit det minsta. Så jag antar att min rädsla för hästar är en genuin rädsla och inte en känsla pga ovana.
Min före detta kan inte heller ta min ridlektion med dottern då hon jobbar sent varannan vecka. Så vad gör man? Jag har ingen i min närhet som vill hjälpa till på ridskoledagen. Kan man annonsera via ridskolan om hjälp på ridlektionen eller hur gör jag?

Försök att ta upp det igen med ridskolan. Finns säkert någon intresserad ungdom som kan tänka sig att hjälpa till en gång i veckan mot en liten slant. :) Annars kanske det finns någon i din umgängeskrets som gillar hästar och som skulle tycka att det var mysigt att umgås lite tightare med din dotter? Ett syskon, en förälder osv? Speciellt om din familj har hästvana tänker jag?

Jag hade absolut satt upp en lapp på ridskolan om att du söker någon ansvarsfull tonåring som kan hjälpa din dotter för typ 30 spänn per gång eller något. Det är ju ett guldjobb för vilken stalltjej som helst.
Att jobba med din rädsla är nog bättre att göra när dottern inte är med.

Om inte mamman kan ta ridlektionerna och det inte finns någon hjälp att få i stallet skulle jag avstå ridlektionerna. Mina barn har haft olika aktiviteter från 3 års ålder och de måste inte vara med exakt varje gång. Funkar det inte att vara med så funkar det inte.

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 124
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar