oförsiktig på hinder

Tender

Trådstartare
några tips på hur man får hästen att bli mer rädd om benen? Hästen i fråga kan hoppa rakt in i hindren och verkar inte bry sig nämnvärt om han river... även om det blir en rejäl smäll på benet...
han är inte mkt hoppad, men gör så även under löshoppning...

Sv: oförsiktig på hinder

använder du strykkappor på honom? isf ha senskydd istället som inte skyddar något på framsidan av benet..

kan hästen ha dålig frambensteknik kanske? isf träna gymnastikhoppning i trav då han får använda rumpmusklerna mer och övningar där han får lyfta på benen mera, rid i skogen i mossan bland pinnar och sånt så han får kämpa lite..

att rida i knädjup snö eller vatten brukar fungera ganska bra.. men vänj in sakta så du inte överansträndger senorna :)

Använder inga benskydd för att han ska "känna" trots att ahn fått lite sår, (pga att så in bommarna) han KAN ju hoppa (hoppade 70cm när han stått still ett tag (vi höll på med något annat å han fick för sig att hoppa "på tu man hand")

Har travat över bommar men det låter "klonk klonk klonk"... dock har han blivit lite bättre och höjjar man upp bommen ca 10-15cm styper han :S visserligen har vi inte hållt på så länge men de flesta brukar ju börja lyfta på benen efter att de klonkat i 1-2gånger :S

ute är han också ganska oförsiktig i benen.. vi har ridit mkt i backar och kuperad terräng, vadat i maghögt vatten mm..

Känner mig ganska "desperat" då vi ska starta i 50cm (han är storhäst) hoppning ganska snart.. fast det får ju gå som det går men jag vill ju inte att han ska fortsätta såhär och ev. bli skadad

En häst jag hade var också oförsiktig men hoppade fint över när han fick hjälp av bommar på marken. Och eftersom din häst inte är så mycket hoppad så kanske det kan hjälpa med ett par galoppbommar på marken innan hinderet.
Kan vara värt att prova om han lär sig något utav det, lycka till! :crazy:

Vet vad du pratar om, då jag själv haft en häst som betedde sig likadant... Han kunde krashlanda i ett hinder o lugnt fortsätta mot nästa. Jag tränade mkt studs med honom, så han blev tvingad att bli kvickare i benen. Markbommar före och efter hindret är också bra tips, då kommer hästen mer balanserat. Lycka till, jag fick ordning på min, så jag är helt övertygad om att det löser sig för dig också, men det går inte över en natt.. Ta hjälp av tränare, kanske han/hon kan se något som inte du tänker på.

vi har haft markbom ca 10cm framför hindret men inte bommar direkt på då jag inte riktigt vet hur långa galoppsprång han tar.. ibland blir det räser och ibland blir det långsamma ;)
Han är lite under 160cm stor, lite överbyggd bak.
hoppade ganska mkt förut när jag var lite yngre men försöker få igång hjärnan igen med ideer å sånt..

Ge hästen tid. Det handlar antagligen om styrka och balans! Fortsätt hoppa lågt och ge honom bra förutsättningar för att INTE slå sig. Dvs markbommar så han får bra språng.

Är han inte färdig för att hoppa 50 cm på "tävling" så gör det inte.

Hur gammal är hästen? Hur bärig är galoppen? Hur funkar små volter? Halvhalter osv?

Min stora dam var hopplös i början, och jag trodde inte det skulle gå. En vanlig studsserie hoppade hon mer eller mindre igenom utan att bry sig det minsta. Bommarna flög åt alla håll!

Nu två år senare är hon grymt stark i kroppen och mycket lydigare och rör sällan en bom. Nu hoppar hon stora runda språng!

Så mitt tips är att ge hästen tid. Bygg upp den med annan ridning, klättring, enkla studsserier hästen klarar UTAN att slå sig osv.

Och ta hjälp av tränare!

han slår sig även om det är 20cm... :crazy:

högsta vi har löshoppat han hitills är 75cm, vi har inte brottomt sådär men det e typ ett litet "mål" att kunna klara 50cm bana.

vi har skrittat ut 3-4timmar i bland bergen mm och han är 6år, vi har knappt ridit på ridbana...

Min häst blir ibland oförsiktig i hoppning (e orädd av sig, har inte heller hoppat så mycket). Hon skärper sig direkt om jag fyar henne när hon river.

Prova att hoppa låga stockar i skogen. Han kanske har bättre respekt för dem.

, vi har knappt ridit på ridbana...

Då låter det som om den kan förberedas bättre inför hoppningen!

Det är inte så konstigt om den slår i 20 cm bommar också, det är inte höjden det handlar om utan kroppskontroll.

Har du sett en riktig typisk tonåring någon gång? Med noll koll, för långa armar och ben, eller med skostorlek 43 fast killen bara är 1,60 lång? Och som vippar ut allt och spiller hela tiden.

Där är din häst nu. Det kommer ta ett tag innan den har styrsel på sina ben.

Allvarligt talat så hade jag inte hoppat med en sådan häst :crazy: Är de inte ett dugg försiktiga när de är 6år så är det inget ämne för hoppning och kan den inte ens ta sig över 50cm och är en stor häst så hade jag inte ens försökt något mer.

Tyvärr

altså vi har mest ridit ute i skogen, i "dressyrarbetet" är han jätteduktig, han flyttar både fram och bakdel, sidvärtes som han ska och verkar inte ha problem med det.

han kan ju hoppa, och komma över men ibland ids han lixom inte :S iof har jag inte ridit han så länge och aldrig hoppad hos tidigare ägare utan bara tränats på bommar.

Då får du behandla honom som en 3-åring som man hoppar in. Dvs enkla raka hinder med infångare, tydlig markbom och så småningom hjälphinder!

jo vi är ju inne på det spåret men det e just det att han e så "loj", han vägrar inte/bryter inte ut och "suger" på hinder (inte mkt men n bra början) det e just biten att han inte är så rädd om benen som jag fokuserar på.. en unghäst som slår i brukar ju "oftast" dra upp benen ganska rejält i början..

tränare nu! Det äör så lätt att förstöra en unghäst. Jobba honom ordentligt stark på baken, jobba upp en stark o bärig galopp. Förhöjda bommar är jättebra.

jo vi är ju inne på det spåret men det e just det att han e så "loj", han vägrar inte/bryter inte ut och "suger" på hinder (inte mkt men n bra början) det e just biten att han inte är så rädd om benen som jag fokuserar på.. en unghäst som slår i brukar ju "oftast" dra upp benen ganska rejält i början..

Långa serier och studs är mitt tips för att få dem uppmärksamma,det behöver absolut inte vara högt men gör det lite knepigt för dem helt enkelt.Gärna serier om 4-6 hinder,lycka till!

Nej, det brukar inte en unghäst göra om de inte har kroppskontrollen att klara av det,

Håller med Bison, skaffa en bra tränare.

Och serier om 4 -6 hinder på en unghäst som knappt är hoppad ordentligt tycker jag låter som vansinne.

Möjligtvis enkla serier med två hinder med ett till två galoppsprång mellan...

Den här unghästen hoppade upp sig rejält i början.

Den här hoppade rakt igenom det mesta. Ville gå på fart och kom inte upp ordentligt. Dock har jag inte sparat de bilderna:

En annan sak som påverkar är hästens förutsättningar att KUNNA hoppa.

Vad är det för stam på den, vad har föräldrar och syskon presterat? Många hästar hoppar ju mycket sämre av naturen, och då gäller det verkligen att hjälpa dem och det tar mycket längre tid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka