Oförklarlig puls

F

FidoDog

För att göra en lång historia ganska kort. Min plattfotade häst har sedan ett par veckor tillbaka puls och värme i frambenen som är ganska inkonsekvent. Det började i VF där man kunde känna en svag puls i kotan + svag värme. Sen har det växlat mellan knappt kännbar puls och ingen värme till mer distinkt puls och rejält varm. Ibland kan man känna svag puls i HF. Pulsen och värmen försvinner vid rörelse.

Hovslagaren hittar ingen hovböld eller sömstick. Ingen hälta, inga problem med små volter, ingen feber.

Hästen är skodd med ringskor om det är relevant.

Kan det vara tecken på fång?? (hästen är knappast överviktig och inget foderbyte sen augusti) Sulömheten?? (visar inget tecken på att vara öm i fötterna) Eller är det bara normalpuls?? (ytterligare 2 hästar i stallet har "samma" puls i frambenen)

Jag är förvirrad :o

/FidoDog

Sv: Oförklarlig puls

Det låter konstigt att pulsen försvinner vid rörelse? Kanske hästen i sådana fall har lite nedsatt cirkulation och får en lindrig stas i benen vid stillastående - kan ge "förstärkt" puls.

Förstärkt puls dunkar riktigt under fingrarna. Har du känt en sådan någon gång?

Det låter konstigt att pulsen försvinner vid rörelse? Kanske hästen i sådana fall har lite nedsatt cirkulation och får en lindrig stas i benen vid stillastående - kan ge "förstärkt" puls.

Förstärkt puls dunkar riktigt under fingrarna. Har du känt en sådan någon gång?

Jag håller med, det är mycket märkligt att pulsen försvinner vid rörelse! Fast i ibland så minskar den bara så att man knappt känner den. Hästen har alltid haft lätt för att bli gallig i benen vid långa perioder av stillastående. Har BoT på frambenen om nätterna. Kan ringskor försämra blodcirkulationen i benen?

Tyvärr har jag aldrig känt en riktig stark fångpuls, men detta tycker jag borde vara en förstärkt puls. Jag känner definitivt DUNK - DUNK - DUNK.

/FidoDog

Ingen mer med en åsikt eller idé om den oförklarliga pulsen?

Hur orolig ska man vara egentligen....?!

/FidoDog

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 739
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 013
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv