oerfarenhet av unghäst?????+

I

inbetween

Vad tycker ni om detta?
En mycket nära bekant till mig letar häst.
Personen tänker köpa en unghäst, ju mindre hanterad dessto bättre.....?
För att "forma själv"......
Problemet som jag ser är bara det att personen i fråga inte har någon som helst unghästerfarenhet!
Jag har försökt påpeka detta lite försiktigt, men har då fått till svar att det minsann visst finns erfarenhet!
Pyttsan! Jag har känt denne "unghästberidare" hela mitt liv!
Och det finns icke den kuskap som hävdas.
Men hur hade ni gjort?
Fortsatt övertalningsoperationen tills personen ger sig:devil:
Eller bara stått och sett på när ett ungdjur hanteras fel?
Vet att jag kan låta pessimistisk,
men jag känner denna människa väl, som sagt.
Finns inget ont, bara total oerfarenhet :crazy:

Sv: oerfarenhet av unghäst?????+

Jag har en bekant som skulle köpa häst till sin dotter. Dottern var ganska ung och lite rädd för den hästen de hade hemma. Min bekant hade hittat en 4årig ponny som skulle köpas och lämnas på inridning i en månad, sen skulle dottern ha sin nya häst.

Jag pratade med min bekants man dotterns far alltså. En månad senare hade de köpt en äldre läromästare. Pappan hade förmodligen satt ner foten.

tja det kan kanske ga bra om dom tar mycket hjalp.. min forsta hast var en oinriden x-racer, gallopor...som var tre ar, han hade jatte mycket problem, men med envishet (fran min sida) hjalp, och odmjukhet (ocksa fran min sida) gick det ganska bra till slut...

om dom har bestamt sig fats man har avratt sa far man val forsoka hjalpa till sa mycket det gar...

annars kan man ju alltid poangtera att det kan kosta mer an det smakar, lektioner, flera omgangar sadlar, lang tid att foda innan man kan borja rida ordentligt, (om dom nu tittar pa nat som ar riktigt ungt) etc eftersom ungdjuret vaxer och utecklas...om det svider i planboken brukar man kunna paverka dom flesta manniskor:)

Ge henne en chans, hon kanske är villig att lära sig?

Jag hade ingen erfarenhet av unghästar när jag skaffade mitt första halvblod, hon var 1 1/2 och jag var 16. Visst stötte vi på mindre problem men oj vad mycket jag lärde mig, och så otroligt stolt jag var över att själv rida in henne.

Varför lägger du dig i? Varför är du helt säker på att hästen kommer att bli felhanterad?

Jag hade låtit människor köpa vilken häst de vill, så länge de inte köper häst av mig för då kan jag vara med och bestämma. Men annars är det verkligen inte min ensak att vara världspolis och berätta för andra vad för hästar de ska köpa!

Varför lägger du dig i? Varför är du helt säker på att hästen kommer att bli felhanterad?

Jag hade låtit människor köpa vilken häst de vill, så länge de inte köper häst av mig för då kan jag vara med och bestämma. Men annars är det verkligen inte min ensak att vara världspolis och berätta för andra vad för hästar de ska köpa!

:bow: Du satte ord på mina tankar!

Håller med - låt familjen få försöka! Visst allt kan gå fel men då kanske de ber om hjälp istället. Jag gick själv från en läromästare som vi hade tills den var 23och därifrån till en 2 årig fullblodshingst. Lärde mig otroligt mkt trots sveda och värk ibland. Jag hade den som hingst tills den var 5 och red in den vid 3 ½ års ålder. Trots att många på "klubben" nog tyckte att det var dumt, var jag feg ryttare innan och utan erfarenhet så fick man den snabbt. Ta inte ut förlusten i förskott, det kanske går jättebra - och hjälp dem istället med lite tips!:bump:

Har läst era tankar och förstår era reaktioner.
Jag kan tillägga att denna person absolut inte under några som helst omständigheter lyssnar på en annan människa som försöker hjälpa till av god vilja, utan tar allt som kritik, fast jag försökt förklara varför.
Jag har även tagit upp det här med att man bör ta hjälp av någon om man inte besitter den kunskap som krävs själv.
Får då till svar att ingen annan minsann ska få röra den hästen.
Vill inte att någon annan ev kan vara med att forma hästen till något annat än vad h*n vill själv.
Jag kanske ska ge upp och låta allt vara istället......

Jag förstår din oro. Men det kan ju faktiskt gå bra, särskilt om din bekannt tar proffessionell hjälp. En snäll och lugn unghäst kanske det inte blir så fel med.

Själv har jag också börjat i "fel ände", med unghästar trots bristande rutin. De överlevde och jag med. Men det är ju inte det optimala.

Hur mycket har din bekannt ridit?

Det är inte din sak öht.

Någon gång är alltid den första, h*n har kanske erfarna personer i sin närhet.

SVAR TILL ER BÅDA:
Nej, h*n tänker absolut inte överhuvudtaget ta någon som helst hjälp av någon!
Jag förklarade det i mitt förra inlägg....
Ingen annan än vederbörande ska utbilda hästen från scratch.
Rent ridmässigt, så pratar vi om en person som red i ca 7 år på ridskola för ca
13 år sedan och som aldrig haft egen häst alls.
Men däremot lånat kompisars hästar ibland.

Någon gång ska ju vara den första för alla. Och det kan gå riktigt bra. Visst är det synd att din vän inte vill ha någon hjälp från tränare, men sitter du inne på all vetskap om hur hon tänker och vad hon kommer att göra? Det är väl inte alls omöjligt att hon tänker om och tar hjälp utifrån? Det går inte att säga åt någon vilken häst den får eller inte får köpa, försök istället stötta henne och var behjälplig om hon så önskar.

Ge personen i fråga en chans. Man köper nog inte en unghäst bara för att det är kul med utmaning, utan för att man kanske faktist är intresserad av att lära sig.
Hur som helst, det kan ju bara gå på två sätt - antingen blir det bra, eller så går det åt skogen. Ja, då får vell personen lära sig av sina misstag.
Erbjud hjälp istället för tvärtom.

En bekant till mig köpte unghäst, och jag tänkte verkligen herregud hur ska det gå. Tror hon att det är som en kattunge eller.. Men ja det verkar gå bra för dem, men jag orkar inte riktigt lägga mig i. . Hästen mår bra, vilket är huvudsaken.

Usch, jag framstår som en elak människa när jag läser alla era goda och fina tankar. .....
Någon gång ska väl vara den första......
Synd bara att h*n är så envis!
Men det är väl inte min sak att bry mig om kanske.....
Kan ju hända att förmågan att inse när man behöver hjälp kommer.....

Det är nog faktiskt så att det är kul med en utmaning......
Och kul att visa alla andra vad man kan.....(eller inte:crazy:)

Tycker inte alls att det är fel att bry sig, och kan förstå din oro. Man vill ju inte att det ska gå illa för varesig kompisen eller unghästen! Men kanske du kan tipsa henne om någon bra unghästbok eller liknande, på ett fint sätt så att hon ändå känner att hon "gör det själv"? Kanske ta med henne på en clinic eller unghästträning, ifall det anordnas något sådant i dina trakter? Och som sagt, finnas där om (eller när) hon behöver din hjälp.

Har trots allt verkligen ifrågasatt men på ett "trevligt och rart vis" dennes tänk. Utan att få mer än bakutsparkar tillbaks. Precis som att ju mer man "lägger sig i" ju roligare kommer det att bli att motbevisa mig.
Men det är nog som så att jag inte kan ändra på inställningen utan får acceptera det här.
Ska faktiskt göra som du sa och köpa en bok!
Det kan väl ändå inte tolkas fel?

Det är nog bara för dig att studera på avstånd. En bok kan också uppfattas negativt.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för bekanntingen i sitt unghästeri.

Ska ha detta som en skvallertråd, he,he......:devil:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 796
Senast: mackan
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 948
Senast: ameo
·
S
Hästhantering Ska börja hantera mina två unghästar som är födda sommaren -07. Dock är dom inte hanterade så mycket pga av personliga skäl, dom är...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: sneekkja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama