Oense om häst - avlivningskostnad

Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Precis....

Allmänt: Om man nu bara är "omtänksam" och vill meddela att hästen skall avlivas eller vill inhämta tillstånd för avlivning. Varför inte bara lyfta luren eller skicka en förfrågan? Varför hota med polis och dra upp betalning överhuvudtaget?



För att om hästen är i så pass dåligt skick så kan polisen hjälpa med att kontakta djurskydd och göra en anmälan mot djurägaren.
Man vet bara 1 sida av myntet. Det ska väl ha gsnaka långt innan man gör en sån sak?!

Men det finns ju idioter också =)
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Nu blev det väl fel ändå?

SJÄLVKLART kan det vara annan än ägarens ansvar. Den som har ansvar för hästens vård t ex. Allt beror på vad man avtalar.

Och jo, muntliga avtal gäller (pacta sunt servanda). Däremot kan det vara svårare att bevisa vad som är avtalat, om det inte finns något skriftligt.

I det här fallet tycker jag det lyser rätt klart att den som haft hästen i sin vård också har ansvar för hästens slut.

Och att det skulle krävas betalning för att hästen ska övergå i annans ägo är ju bara rent svammel.
 
Senast ändrad:
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

För att om hästen är i så pass dåligt skick så kan polisen hjälpa med att kontakta djurskydd och göra en anmälan mot djurägaren.
Man vet bara 1 sida av myntet. Det ska väl ha gsnaka långt innan man gör en sån sak?!

Men det finns ju idioter också =)
Är du exets sambo? Enda idioten här är väl exet som haft en häst gratis i många år och nu inte vill stå för kostnaden för avlivning utan hennes sambo som öht inte har ett skit med saken att göra lägger sig i och gapar om polis! Du och Malin(exet?) kan ju betala avlivningen så är allt frid och fröjd sedan. :angel:
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

För att om hästen är i så pass dåligt skick så kan polisen hjälpa med att kontakta djurskydd och göra en anmälan mot djurägaren.
Man vet bara 1 sida av myntet. Det ska väl ha gsnaka långt innan man gör en sån sak?!

Men det finns ju idioter också =)

I det här läget så får man nog anse att den som vårdat hästen även ordnar med den fortsatta färden för hästen, det torde vara den personen som även vet när det är dags. Att komma till ägaren som står på papper efter så många år är rätt ologiskt, denne lär ju inte veta skicket på hästen då den har befunnits i annans vård fram till nu. Men att däremot informera tycker jag är en självklarhet, men här känns det lite som om att man vill äta kakan men ändå ha den kvar. Dvs i detta fall så har man haft hästen i flera år, men nu när den genererar en större kostnad så vill man få den betald.:crazy:
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Är du exets sambo? Enda idioten här är väl exet som haft en häst gratis i många år och nu inte vill stå för kostnaden för avlivning utan hennes sambo som öht inte har ett skit med saken att göra lägger sig i och gapar om polis! Du och Malin(exet?) kan ju betala avlivningen så är allt frid och fröjd sedan. :angel:


Haha ehm näe?
Jag tycker bara att ägaren har ansvar på alla parter!
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Då kan ju sambo och ex betala hyra för hästen i alla år som de haft tillgång och nöje av den samt värdeminskning då den inte återlämnas i samma skick som ex fick den i. :grin:
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

För att om hästen är i så pass dåligt skick så kan polisen hjälpa med att kontakta djurskydd och göra en anmälan mot djurägaren.
Man vet bara 1 sida av myntet. Det ska väl ha gsnaka långt innan man gör en sån sak?!

Men det finns ju idioter också =)

Nu förstod du nog inte vad jag syftade på va?? Någon skrev att den som hade hästen nu ville, av omtänksamhet mot TS, meddela att hästen skall avlivas. Om så vore fallet är det väl enklare att lyfta luren.

Sen måste man inte överhuvudtaget skicka ett kravbrev eller varningsbrev för att anmäla en djurägare till Länsstyrelsen. I detta fallet är det antagligen inte ens ägaren utan den som har hand om hästen som skulle fällas ifall brister i djurskyddet föreligger.

Jag tippar fortfarande på att nuvarande "vårdnadshavare/ägare" inte har lust att pynta avlivningskostnaden.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

*kl*

Tråden är nu en dryg månad gammal och jag är lite nyfiken på hur allt löste sig..
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 868
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp