Oense om häst - avlivningskostnad

Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Varför skall de kontakta honom? Det rör ju pappans fd sambo o ingen annan.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Oavsett vad som är lagligt rätt hade jag betalat. Personen har tagit hand om din häst i flera år. Det har kostat pengar.

Ta kontakt med ex sambon och betala.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Eller så kan man se det som att exsambon fått en häst gratis! Klart hästar kostar pengar, men det gör de flesta nöjen.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Fast då hade de ju kunnat skriva över hästen helt också.

Åter igen bra exempel varför man ska skriva ordentliga avtal om saker och ting. Speciellt djur.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Fast TS ville ju egentligen ta hem hästen till sig, det var ju inte så att hon sa åt fd sambon att ta hand om hästen åt henne....

Vill man nu prompt ta hand om en häst på eget bevåg så får man allt stå sitt kast!
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Läs första inlägget igen, det var pappans beslut att hästen skulle få följa med sina kompisar.. Så det är felaktigt att påstå att fd sambon ville ta hand om hästen på eget bevåg.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Det här är inte en polissak. Möjligen kan djurskyddsinspektören gå in och meddela att hästen av djurskyddsskäl ska avlivas, men det är den som har omvårdnadsansvaret som ska stå för den biten.

Skulle länsstyrelsen kontaktas och det bli ett beslut om omhändertagande som sedan leder till att hästen avlivas av djurskyddsskäl så är det vanligtvis den som står som ägare till hästen som får fakturan. Detta gäller om man inte har ett skrivet kontrakt angående att den som har hästen i sin vård ska stå för den kostnaden. Man kan också ha ett muntligt avtal som reglerar detta, men då ska båda parter ha samma version av det munliga avtalet eftersom ord står mot ord annars.
Man kan i jämföra detta med ett livstids fodervärdsavtal, där vet jag flera fall där djur omhändertagits hos sina fodervärdar, och ägaren till dessa djur har då fått stått för kostnader för vård och ev. avlivning om det har beslutats om det. Detta då man ofta glömmer skriva in sådant i kontrakten.

Av detta har jag lärt mig att inte lämna ut djur på foder- sälj eller behåll är det som gäller för min del. Det kan börja så bra, men snabbt förändras när det gäller någon skada, eller som i detta fall avlivning, då det kostar pengar.

Om man ändå väljer att ha en fodervärd- skriv väldigt detaljerade kontrakt- en säkerhet för båda parter. Jag tycker man genom åren läst alltför många trådar om där det gått snett hos fodervärdar eller man blir osams om något som enkelt hade kunnat reglerats om man hade skrivit ordentliga kontrakt från början.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Oavsett vad som är lagligt rätt hade jag betalat. Personen har tagit hand om din häst i flera år. Det har kostat pengar.

Ta kontakt med ex sambon och betala.

Nu kommer jag säkert låta dum och tjurig, men nej, det kommer aldrig jag att göra iaf. Som du kanske läst så ville jag ta hem hästen när de skulle serparera, så varför de ha dragit in mig i detta nu är rätt dumt....
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Läs första inlägget igen, det var pappans beslut att hästen skulle få följa med sina kompisar.. Så det är felaktigt att påstå att fd sambon ville ta hand om hästen på eget bevåg.

Ja o hon nekade ju inte gärna till att ta hästen heller..... Hade fd sambo varit lite smart hade hon istället sagt nåt i still med; Låt henne ta hem sin häst nu, han ha ju betytt så mkt för henne. Men icke
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

men eftersom han även lagt till att ev kostnad inte ska betalas av dom gissar jag att det är där skon klämmer.

Det är vad jag tror med, men som sagt, hade jag fått hem honom hade jag också sett till att han fick sluta sina dagar på ett värdigt sätt.....
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag blir upprörd! Sluta vara en barnrumpa (hur gammal är du?) Om din pappa inte lät dig behålla hästen utan såg till vad som var bäst för hästen. Hans FD har i flera år tagit hand om den gratis. Du eller din pappa står som ägare. När du blev myndig kunde du väl ha hämtat tillbaka hästen då? Och du grinar över att allt är så hemskt. Betydde nu hästen så himla mycket för dig så åk ut och var med vid avlivningen. Var glad att du fick chansen att säga farväl och ta för tusan och betala avlivningen. Vad handlar det om typ 1500-3000? Ingen summa att bråka om. Ägaren har alltid ansvaret!!! Var glad att de inte kräver pengar för underhållet. Du har kommit undan väldigt billigt och hästen har haft ett bra liv på gamla dar. Jag hade gjort samma som sambon men kanske inte hotat med polis. (Men det kanske är det som krävs för att ni ska fatta vems ansvaret är eller?)
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Vill hellst inte lägga nån energi på att svara, men som sagt, hade de låtit mig ta hem hästen, ja då hade jag också sett till att han fick sluta sina dagar på ett värdigt sätt.....
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jaha så för att du är bitter så skiter du i hur din häst avlivas? Du kanske kan be dom sälja den till slakt. Så får han stå på en lång transport till Italien utan mat och vatten istället? Sen kan du ju begära att få slaktpengarna?
Du får ursäkta men jag fattar inte hur du kan bry dig så lite om en häst. Står du som juridisk ägare så hade du kunnat ta hem hästen när du blev myndig. Varför är du inte tacksam över att hästen har haft det bra?
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Men ge dig! Det var ju ändå hennes pappa och den fd sambon som hade ett muntligt avtal om att den fd sambon skulle ha hand om hästen och ta ansvar för den!

Snacka om att överdriva! Har man ett muntligt avtal så gäller det också. TS frågade ju bara vad som gällde.
Har man ett avtal om att man ska ha hand om hästen gäller detta även avlivning!
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Nej jag står inte som ägare på honom, jag va 10 år när jag fick honom och jag tror inte man skriver barn som ägare på hästar, men vad vet jag,jag kanske ha fel angående det
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Men ge dig! Det var ju ändå hennes pappa och den fd sambon som hade ett muntligt avtal om att den fd sambon skulle ha hand om hästen och ta ansvar för den!

Snacka om att överdriva! Har man ett muntligt avtal så gäller det också. TS frågade ju bara vad som gällde.
Har man ett avtal om att man ska ha hand om hästen gäller detta även avlivning!

:bow::bow::bow::bow:

Ok, fd sambo kanske ha ångrat sig o inte vill betala avlivningen, men då är det ju bara pappa de ska kontakta, de hade ett muntligt avtal, jag va ingen del i det...
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

TS frågar inte bara vad som gällde hon har flera gånger förklarat att hon inte tänker ta ansvar för en häst hon beskrivit sig äga (själv eller tillsammans med sin pappa)
Det är inte svårare än att den som är ägare ansvarar för avlivning. Är pappan ägare så blir det han som får stå för kostnaden? Muntliga avtal gäller ju bara om parterna är överens om vad som muntligen sades. Det kan bli svårt att bevisa. jag skulle vara tacksam om någon tagit hand om min trotjänare om jag inte var gammal nog eller hade möjligheterna. Jag tänker på hästen i sammanhanget.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag tycker du är :devil: oschysst nu. Är det kul att sparka på någon som mår dåligt? Är du lika kaxig och oförskämd i verkliga livet som här? Man kan framföra sin åsikt utan att uppträda på det extremt otrevliga sätt du gjort här.
TS ville ha hästen med sig men fick inte. Varför är helt plötsligt hon ansvarig för hästen. Hon blev ju mer eller mindre bestulen på sin häst och har sörjt den. Nu ska såren rivas upp och hon ska betala avlivningen på en häst som hon inte fått ha trots att hon ville. Antingen måste det ju vara pappan eller fd. sambon som ska betala avlivningen på hästen de mer eller mindre stal från TS.
TS jag tycker verkligen synd om dig som hamnat i den här situationen :( Kan inte vara kul att få såren upprivna på det här sättet.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag skulle vara tacksam om någon tagit hand om min trotjänare om jag inte var gammal nog eller hade möjligheterna.

Nu har jag varit trevlig nog mot dig, men tröttnade just!!

Jag både va gammal nog OCH hade möjligheterna att ta hand om hästen, men jag fick ju inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 868
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp