Oense om häst - avlivningskostnad

Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Tack för lite omtanke.

Det är inte alls kul att de blivit såhära. Att först inte få ta hem hästen ha faktikst varit väldigt jobbigt. Det va ju eg min häst (OK jag stod ej som ägare men jag var bara 10 år då när jag fick honom.....) Jag ha inte varit hästlös, jag ha haft många hästar under åren, men jag ha ändå ofta tänkt på honom..

Sen att få ett brev på posten på detta viset, ja de är bara sorgligt
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag ber om ursäkt att jag blev upprörd och det är svårt när man inte får hela historien på en gång. Det är klart att det är tråkigt att det blivit så här. Min poäng är att det är fint att ni blivit infomerade om att hästen är i så dåligt skick att den behöver avlivas (ni/din pappa står som ägare) och det är hemskt om den behöver lida i onödan för att ni inte kan bestämma vem som ska ta kostnaden.
Uppfattar även FD sambon er som ägare så är det ju uppenbart att hon missförstått avtalet.
Låt inte bråket gå ut över hur länge hästen ska behöva lida. Betala i så fall för de lyckliga stunder du fick med hästen. kräv sedan ex sambo eller pappa på kostnader.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Och TYVÄRR kan jag inte berätta allt i detalj, då kommer folk veta vem jag är och vem/vilka jag menar och det vill jag inte. Jag ville ha åsikter av folk som inte vet vilka vi är så att säga, men jag skullle eg vilja berätta allt i minsta detalj........
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Som jag ser det är det lika (o-)rimligt att du skulle komma med en faktura för hyra av häst x år som att vissa här tydligen tycker att de skulle kunna kräva dej på kostnader för hästens uppehälle.

Det verkar helt klart att den nye sambon har rätt när han skriver att han inte äger hästen och inte kan fatta några beslut, men det är ju samtidigt helt klart att vare sig fd sambon eller pappan anser att TS heller har någon rätt att göra det. Om de har några oklarheter i sin bodelning är det knappast ditt problem, och såvitt ag vet har du aldrig haft något avtal med den nye sambon som skulle kunna ge honom rätt att kräva pengar av dej.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag tycker att det är konstigt att den fd sambons nya sambo är den som kontaktar. han har väll endå inget med det här att göra anser jag. Din pappa borde prata och reda ut det här med sin fd sambo.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Oavsett vad som är lagligt rätt hade jag betalat. Personen har tagit hand om din häst i flera år. Det har kostat pengar.

Ta kontakt med ex sambon och betala.

Fick en häst när jag var liten. Hade den hos pappa och hans dåvarande sambo. När de sen skulle flytta isär bad jag o bönade att jag skulle få ta hem hästen till "min" gård där jag bodde. Pappa tyckte den skulle få flytta med sina hästkompisar dvs hans föredetta sambo skuller ha honom med sig. Pappa och föredetta sambon kommer muntligt överrens om att föredetta sambo ska få ha hästen och ansvara och sköta honom och fodra ja alllt man gör med sin egna häst, även när de blir dax se till så han få somna in utan att behöva lida. Allt ha varit frid o fröjd i många härrans år.

Uppenbarligen delades inte den åsikten av ägaren, som tydligen ville ha hem sin häst då men fick en annan lösning som andra bestämde.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Ok, saker och ting har inte blivit som det var tänkt, planerat eller avtalat om. Och det är jobbigt och obehagligt. Trist :( . Att få höra att en kär vän behöver avlivas är jättejobbigt, och det finns säkert en hel del känslor som rivs upp av det här. Förstår att du är ledsen och upprörd.

Men, fakta kvarstår. Hästen lever fortfarande, men (om jag förstått det rätt) bedöms av xx (veterinär? Fd sambon? Fd sambons nye sambo?) vara i för dåligt skick för att fortsätta ha ett värdigt liv. Det verkar finnas otydligheter i avtalet vilket föranlett att du och din pappa kontaktats. Anledningen till detta kan vara många.

Om jag förstått det rätt vill man ha ert tillstånd att avliva hästen. Och kanske även meddela er innan avlivningen så ni har möjlighet att ta ett sista farväl om ni vill.

Det har också tagits upp något om kostnaden i brevet ni fått. De som har hand om hästen vill att ni ska bekosta avlivningen. Skälet till det framgår inte här.

Det vekrar också ha pratats om polis (även andra myndigheter?) om ni inte svarar. Det känns lite hårt, och jag förstår att det rör upp mycket upprörda känslor när någon hotar med polisen.

Detta är vad vi vet. Det förväntas en aktiv handling från dig och/eller din pappa. Och ibland är det tyvärr så att oavsett hur jobbigt och jäkligt någonting känns så måste man resa sig upp, borsta bort dammet från knäna och ta tag i problemet. Att gömma sig får dem oftast inte att försvinna. Och gör de det så är det bara för att någon annan fått skita ned sina händer för att lösa det - och det är sällan lättare för andra än för en själv.

Så jag vill uppmana dig att först prata ihop dig med din pappa, och sedan kontakta hans fd sambo och/eller dennes nya sambo. Kanske finns det missuppfattningar som ni enkelt kan reda ut. Och ta tillfället i akt att åka ut och säga hej och adjö till din kära vän, även om det var länge sedan ni sågs. Jag tror att det kommer kännas bättra att gå vidare om du kan lösa detta med så få knutar som möjligt kvar.

Ett av mina favoritordspråk: "My strenght did not come from lifting weights, it came from lifting myself when I was knocked down".

Lycka till!
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag trodde att hon bad sin pappa, men pappan nekade och ville att exet skulle ta hand om hästen. Och att hon därför skrivet "min" hästgård. Jag tolkade väl in lite mycket där, dvs att hon fortfarande var minderårig då hon ville ha hästen.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Snarare 5-6000. Men om du nu anser att det är en sån spottstyver kanske du kan donera lite av summan till TS pappas ex.sambo?
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Snarare 5-6000. Men om du nu anser att det är en sån spottstyver kanske du kan donera lite av summan till TS pappas ex.sambo?

Kostnaden kan variera kraftigt har jag märkt, själv gav jag 2000kr inkl allt.

Oavsett vilket så anser jag att om hästen varit i fd sambons vård i så lång tid, så är det även denna som ska stå för kostnaden i samband med avlivningen (särskilt om det finns ett muntligt avtal om det, vilket det sagts att det gör i detta fallet)
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Skulle länsstyrelsen kontaktas och det bli ett beslut om omhändertagande som sedan leder till att hästen avlivas av djurskyddsskäl så är det vanligtvis den som står som ägare till hästen som får fakturan.

Såklart det kan finnas olika typer av uppgörelser men förenklat så är det ändå i slutändan den som är djurhållare som är ansvarig för djuret. Ofta finns det inte ens klara ägarförhållanden. Finns det en ägare som djurhållaren tycker ska betala allt får de lösa det där civilrättsligt.

(Tillägg: Som svar på det rebus skrev. Inte rörande själva ursprungsinlägget.)
 
Senast ändrad:
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Nya sambon har hästen hemma hos sig och flickvännen som fått låna hästen. Mannen anser att hästen pga ålder/sjukdom/skada eller vad det kan vara bör avlivas. Han och flickvännen får dock inte avliva hästen eftersom din pappa äger den. Så de skriver brev. Ett brev till ägaren, dvs din pappa, och en kopia till dig. Kan det vara så att flickvännen vet att det var en konflikt mellan dig och pappan en gång och hon därför tycker det är just att delge dig informationen om hästen? Eller vet hon inte till 100% vem av er som står som ägare? Där är i alla fall två tänkbara förklaringar till varför även du får ett brev.

Att nye sambon skriver om polis är kanske inte heller så konstigt. Om hästen far illa och han vill ha ett snabbt avslut och han inte får besked från ägaren måste han ju ur ren djurskyddssynpunkt gå vidare för att få tillstånd om avlivning. Polis är kanske inte rätt instans att få hjälp ifrån, men han hoppas väl mest att få ett besked från er.

Kostnaden är något din pappa och hans fd sambo skulle gjort upp från början. Men hur är det med försäkringar? Vem står den på? Där finns kanske något att hämta?

Hur som helst så får de inte avliva utan din pappas samtycke så han får ta itu med det hela och ta ansvar för att hästen avlivas. Om inte hästen far väldigt illa så de får akutavliva, men så långt tänker ni väl inte låta det gå? Du får väl meddela att du inte är ägare och inte kan ta beslutet och sen åka ut och ta farväl.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Vad har din pappas exsambos nya sambo med din pappas häst att göra?

Din pappa och hans exsambos nya sambo har väl inget avtal, utan det muntliga avtalet är väl mellan din pappa och hans exsambo?

Om exsambons nya sambo säger sig företräda exsambon och har fullmakt för detta så kan ni givetvis inleda en diskussion. I annat fall så är det bra om din pappa (och tillika hästägare) kontaktar sin exsambo snarast för att försöka nå en lösning för hästens skull.

Det är inte din häst, så du kan överlåta till din pappa lösa detta eftersom han är hästägaren. Jag har dock full förståelse om detta river upp gamla minnen och sår hos dig då du tyckte så mycket om hästen. Det är ingen rolig situation.

/V
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Pappa ha sagt till mig att han ska kontakta ex sambon omgående.

Som du säger så är det ju egentligen inte min sak, men att få ett brev på posten o allt, ja de är ledsamt för mig...

Du anar inte hur många gånger jag har tänkt: "Tänk om, tänk om hästen fått komma till mig från början" Men nu är det tyvärr som det är o för hästens skull hoppas jag att de löser det hur eller hur.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Förstår inte varför du tror det värsta? Låt din pappa sköta det. Förstår att du vill veta vad som sker, be pappa hålla dig uppdaterad. Har han några frågor så hör han säkert av sig till dig. Allt kanske är mkt enklare än du tror.
Din pappa måste ge skriftligt intyg om att hästen får avlivas. Bara din pappa o fd sambo vet vad som är överrens
Kommet ursprungligen. Som ordspråket lyder:" Måla inte fan på väggen".............innan du har på fötterna.
Hoppas allt löser sig till det bästa för din trotjänare :)
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Som sagt vet du inte allt, ingen här merrän jag vet vad som har hänt, och som jag skrev innan kan jag inte redogöra allt för då kommer folk här veta vem jag o alla inblandade är.

Så det finns anledningar till varför jag bryr mig o varför jag oroa mig.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Ja men vi här på forumet är inte "synska". Vi kan bara svara på det du tagit upp i tråden.
Menar inget illa, utan tycker du jagar upp dig över hela situationen utifrån vad DU har skrivit här.
Vi kan inte svara på A & B om du bara nämner B. Man måste vara tydlig här på forumet så vi kan ge svar på problematiken så
gott vi kan.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Om en person kontaktar dig som du överhuvudtaget inte känner i ett ämne som du har diskuterat med en helt annan person, när samma person i samma kontakt hotar med polis hur skulle du själv ha uppfattat det?
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Om en person kontaktar dig som du överhuvudtaget inte känner i ett ämne som du har diskuterat med en helt annan person, när samma person i samma kontakt hotar med polis hur skulle du själv ha uppfattat det?

Precis....

Allmänt: Om man nu bara är "omtänksam" och vill meddela att hästen skall avlivas eller vill inhämta tillstånd för avlivning. Varför inte bara lyfta luren eller skicka en förfrågan? Varför hota med polis och dra upp betalning överhuvudtaget?
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Pappa och fd va överrens att hon skulle ha hästen. Ta hand om den, se till så han fick de han behövde. Hon betalade naturligtvis inget för hästen utan skulle se till att få bra sista år i hans liv. När det sen va dax för honom att somna in, ja då skulle hon även stå för det - beslut när o kostnaden.

Hon fick förtroendet att se när det va dax och sen fixa det, that`s it.

Så eg känns det rätt patetiskt att fd nye sambo nu hör av sig och hotar med polis m.m.



Men alltså? Om jag går till mig själv. Om hon nu tagit hand om hästen i alla dessa år och gett den ett värdigt liv. och inte heller betalat för den så är ju hästen eran. Och tyvärr gäller inte muntliga avtal på så vis. Utan ägaren som står på pappren är ägare!

Så varför ska hon betala avlivning??
Om det nu är DIN häst så ska väl också DU betala för det?

Det är hästägarens ansvar, ingen annans..
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 868
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp