Oense om häst - avlivningskostnad

A

anonym12345

Visste inte vad jag skulle skriva för rubrik men denna fick duga. Om tråden ligger fel, va vänlig flytta.

Det har krabbat till sig lite o använder anonymt nick. Ska dra allt så kort jag kan.

Fick en häst när jag var liten. Hade den hos pappa och hans dåvarande sambo. När de sen skulle flytta isär bad jag o bönade att jag skulle få ta hem hästen till "min" gård där jag bodde. Pappa tyckte den skulle få flytta med sina hästkompisar dvs hans föredetta sambo skuller ha honom med sig. Pappa och föredetta sambon kommer muntligt överrens om att föredetta sambo ska få ha hästen och ansvara och sköta honom och fodra ja alllt man gör med sin egna häst, även när de blir dax se till så han få somna in utan att behöva lida. Allt ha varit frid o fröjd i många härrans år.

Nu har jag fått ett brev på posten (även min pappa har fått samma brev) från, håll i er nu, pappas föredetta sambos nuvarande sambo.
Hoppas ni hängde med ;)

Det står ungefär att han vill att vi kommer till ett avslut gällande vår häst (min och pappas antagligen). Han menar att hästen är gammal och de tycker att hästen ska få avsluta på ett värdigt sätt. Eftersom det är vi som är ägare så är det upp till oss att ta beslut i frågan. Han skriver att han inte är ägare till hästen så är det inte hans ansvar att ta beslut. Ej heller ev kostnader som kan följa med ett avslut. Han skriver att han vill ha beslut snarast. Om han inte hör av oss, måste polismyndighet kontaktas.

Så vad göra. Jag är ju den som ha allra minst med detta att göra i o med att jag ville ta hem hästen när de skulle flytta isär. Dock ha pappa inget med denna människa att göra, han och hans föredetta ha ett muntligt avtal som säger att hon ska ordna o stå för allt även avlivningen när det är dax.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Svara skriftligt att enligt gällande avtal är omvårdnadsansvaret Ninas (eller vad fd sambon heter) och hon har full befogenhet och även ansvar att handla efter eget gottfinnande vad gäller hästens livssituation, så även livsavslut. Att det enligt samma avtal också är hennes kostnadsansvar.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Det är väl det korrekta.
eller så tycker man att det är onödig energi att bråka om en sådan sak. Och därmed tar man beslutet och betalar för avlivningen.
TS skriver inte hur gammal hästen är men "en herrans massa år" borde ju innebära att hästen vid det här laget är drygt 30 år gammal.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Vad har din pappas fd sambos nye sambo med saken att göra? Skriv till fd sambo, mail med mottagningsbevis o rekommenderat brev som bara får kvitteras ut av henne personligen.
Bifoga kopia av det brev ni fått.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Svara alla här. Tack för svar.

Papppa sa att han ha inget med fd sambos nye att göra, han sa att han kommer skriva ett brev till sin fd.

Jag far illa av detta. Detta handlar ju om en häst som betytt så mkt för mig, han ha lärt mig såå mkt, han gjorde aldrig nåt illla. Tårana bara rinner på mig. Fd sambon skulle tänkt på att alla hästar o djur överhuvudtaget blir en dag gamla och då måste man ta bort de. Jag kan liksom inte släppa tanken på att jag faktikst bönade o bad att få ta hästen till mig, då hade det också blivit mitt ansvar nu.

Frågan är vad kan hända om de kontaktar polismyndighet som de hotar med i brevet?

Tack för alla som läst.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Det här är inte en polissak. Möjligen kan djurskyddsinspektören gå in och meddela att hästen av djurskyddsskäl ska avlivas, men det är den som har omvårdnadsansvaret som ska stå för den biten.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Vad menar exsambons nya man att det skulle vara för brott begånget? Alltså, vad har hänt som gör att han vill koppla in polis? Skulle han nu av någon konstig anledning göra det så kommer polisen med största sannolikhet inte göra någonting eftersom jag skulle tro att ert ärende är civilrättsligt, dvs exsambons nya får helt enkelt själv lämna in en stämningsansökan i tingsrätt för vad det nu än är han tycker det ska stämmas om.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Han menar att ägaren/ägarna nu helt plötsligt ska ta beslut ang avlivning o betala ev kostnader, gör vi inte det kommer han kontakta polismyndighet som han nu så fint kallar det.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Ok. Då vet jag.

Sen vet jag ju inte vad han vill anmäla oss för, jag bara spekulerar...
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Det finns många som tror att de kan skrämmas med en polisanmälan. Låter som han är en sån. Frågan är om polisen ens skulle ta emot en om ha försökte.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Sen vet jag ju inte vad han vill anmäla oss för, jag bara spekulerar...

Nu är det ju snarare polisens sak att sätta lämplig brottsrubricering på anmälan, än den där mannens. Men det är ju svårt för en normalbegåvad person att ens komma på hur något brott skulle kunna vara inblandat här.

Personligen hade jag hellre tagit kostnaden för avlivningen än behövt ha ett långt bråk om det här, oavsett vad han säger om polisen.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Och om de tar emot den kommer den läggas ner lika fort med nedläggningsbeslutet "Anmälan ej brott, civilrättsligt" eller dylikt.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Det är väll jättebra att han hörde av sig? Köpet av hästen har väll aldrig gått över till dem utan hästen är vad jag förstå egentligen din pappas, eller din.

Man kan ju lätt tänka sig motsatsen- att någon i välmening avlivar en gammal häst eftersom ägaren inte brytt sig om den på åratal men som plötsligt vaknar till liv när hästen är död och hävdar egenmäktigt förfarande och det blir värsta rättscirkusen.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag tänker i precis samma bana som du. Och nu har ju faktiskt fd sambons nuvarande sambo tagit ett första steg i att ge den rättmätige ägaren en chans att uttala sig, agera i ärendet.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Pappa och fd va överrens att hon skulle ha hästen. Ta hand om den, se till så han fick de han behövde. Hon betalade naturligtvis inget för hästen utan skulle se till att få bra sista år i hans liv. När det sen va dax för honom att somna in, ja då skulle hon även stå för det - beslut när o kostnaden.

Hon fick förtroendet att se när det va dax och sen fixa det, that`s it.

Så eg känns det rätt patetiskt att fd nye sambo nu hör av sig och hotar med polis m.m.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Fast det är just detta som är nackdelen med muntliga avtal/överenskommelser, ovan är hur din pappa minns överenskommelsen vilket inte alls per automatik innebär att fd sambon minns detsamma..
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Jag gissar att han menar att han om han inte får svar från er kommer att vända sig till någon myndiget för att få lov att avliva hästen för att gardera sig emot att inte hamna i trubbel men hästen ägare (ni) senare.
I hans läge hade jag nog faktiskt gått tillväga på samma sätt . Jag skulle vilja ha väldigt torrt på fötterna innan jag avlivade en häst jag inte ägde

Som svar på din fråga vad ni ska göra är det ju självklart att ni kontakta honom och meddelar honom er uppfattning och sedan tar det därifrån.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

Finns det någon registrerad ägare på hästen, t ex i något rasförbund? Har hästen pass?

Om man funderar på att avliva en häst som ev kanske saknar pass och heller inte har kvitto eller köpkontrakt kan jag förstå att det inte är helt enkelt. Likas om hästen fortfarande är registrerad på dej eller din pappa.
 
Sv: Oense om häst - avlivningskostnad

delvis kl

Tycker det låter som någon som vill komma undan kostnaderna för avlivning.. Förstår också att dom vill ha torrt på fötterna angående avlivningen, men eftersom han även lagt till att ev kostnad inte ska betalas av dom gissar jag att det är där skon klämmer.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 868
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp