Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TS flyttade ju inte för nöjes skull precis. Exet är i allra högsta grad skyldig till att situationen blev ohållbar. Hade han bara kunnat uppföra sig någorlunda som folk och inte härjat, hotat och varit våldsam, så hade ju TS kunnat bo kvar om jag förstått det rätt.
Fixa en surfplatta eller DVD som går att sätta fast på sätet framför henne (tänk på att den inte ska kunna lossna om ni krockar) och låt henne se på film. Babblarna på repeat, ramsor och sånger och vad man kan hitta på YouTube. Är det 3,5h per dag eller enkel väg?Behöver tips på hur jag underlättar så mycket som möjligt nu för Mini. Hon hatar ju dessutom att åka bil nu för tiden. Skrikgråter sig igenom bilturerna. Speciellt om hon är trött. Ska se om jag kan fixa en annan bil som hon kan åka fram i.
Måste åka strax innan hon brukar vakna på lördagen för att hinna ner. Och vi kommer vara hemma lagom till hon ska lägga sig sen på söndagen.
TS flyttade ju inte för nöjes skull precis. Exet är i allra högsta grad skyldig till att situationen blev ohållbar. Hade han bara kunnat uppföra sig någorlunda som folk och inte härjat, hotat och varit våldsam, så hade ju TS kunnat bo kvar om jag förstått det rätt.
Fixa en surfplatta eller DVD som går att sätta fast på sätet framför henne (tänk på att den inte ska kunna lossna om ni krockar) och låt henne se på film. Babblarna på repeat, ramsor och sånger och vad man kan hitta på YouTube. Är det 3,5h per dag eller enkel väg?
Nu vet jag inte vilka regler - om några - som gäller för kostnaden i sådana här fall, men om jag tänker mig att mitt ex hade flyttat och tagit vårt barn med sig och jag sedan hade fått en massa extra kostnader för det, förutom övrigt besvär, så hade jag inte varit särskilt nöjd.Halva kostnaden var och mer tid hos pappans mamma. Även för Minis skull.
Nu vet jag inte vilka regler - om några - som gäller för kostnaden i sådana här fall, men om jag tänker mig att mitt ex hade flyttat och tagit vårt barn med sig och jag sedan hade fått en massa extra kostnader för det, förutom övrigt besvär, så hade jag inte varit särskilt nöjd.
Att försätta sig i den situationen att föräldrarna bor långt ifrån varandra, blir en belastning för barnet. Det är ju helt självklart och ingår helt enkelt i kalkylen, oavsett vad som ytterligare ingår i kalkylen.
Att exet skulle etablera sitt - mycket trevande och osäkra och tidsmässigt begränsade - föräldraskap företrädesvis i sitt eget föräldrahem, framstår som helt orimligt för mig om vi förutsätter att exet är myndig. Att vara umgängesförälder på hans vis måste vara ungefär den svåraste föräldraroll man kan ha redan som det är.
Inte så svårt att förstå egentligen. För i andra vågskålen fanns övernattningar eller att hela boendet hade hamnat hos exet. Överenskommelsen som slöts igår mellan parterna var helt frivillig. Teoretiskt sett. Men om du har en part på andra sidan som säger nej till alla förslag utom sina egna så blir det en oerhört svår situation. För sluts det inte ngn överenskommelse i det läget så får alltså domaren pröva exets yrkanden om att bla få gemensam vårdnad och hela (?) boendet (jag minns inte riktigt hur han yrkade nu sist). Och risken är då mkt stor för att det åteminstone hade blivit ett mkt mer omfattande umgänge med övernattningar. Men ts riskerade även en dom på hela boendet (om han nu stod kvar vid det. Jag minns inte). Så återigen blir det en utpressningssituation där ts kan behöva välja ett dåligt alternativ för att slippa ett sämre.Jag är faktiskt intresserad av bakgrunden till att din advokat rådde dig att acceptera detta. Det känns helt orimligt utifrån det vi fått veta genom tråden. Stackars Mini.
Ja, det håller jag verkligen med om. På gränsen till vansinnigt. MEN det är under en begränsad period. Och exet sa ju tydligen nej till andra förslag så vad göra.Jag har full förståelse för att man gör en frivillig överenskommelse, dock tycker jag detta verkligen är något i hästväg med tanke på tidsåtgången och körningen.
Jag håller också med. Går Mini på Förskola under veckorna, behöver hon kanske få vara hemma lite mer under helgerna och ta det lugnt? Det här känns väldigt stressigt för henne (och TS...) även om jag också förstår att situationen är svår att hitta en enkel lösning till.Självklart ett oerhört risktagande, men att mötas hos mamman och därmed ha den kortare sträckan att köra, känns ju mer realistiskt. Och dessutom har ju pappa då stöd av farmor i umgänget, vilket kanske kan öka tryggheten i situationen för alla inblandade.
Det är ju inte bara TS och pappa det gäller, det är ju Mini som ska sitta där och åka som en påse bananer fram och tillbaka.
Jo, det finns det. Men återigen, du kan inte yrka på ngt när det är en frivillig ök som inte domstolen alls är inblandad i. Som ombud kan du bara säga till exet att du borde vara med och dela på kostnaderna. Om exet då säger nix jag går bara med på mitt eget förslag annars får domstolen pröva mina yrkanden, så finns det inget mer att göra. Exet visste att han hade mkt goda odds för att få både gemensam vårdnad och ett omfattande umgänge om domstolen hade fattat en tillfällig dom. Och det utnyttjade han. Så klart.Vad gäller kostnaden för att skjutsa Mini finns det väl någon form av praxis för detta som advokaten borde haft koll på/kunnat yrka på nu när det blev som det blev?
Det där resonemanget tror jag är problematiskt. Inga av polisanmälningarna har lett till åtal. I juridisk mening finns det alltså inget som bevisar att han varit hotfull eller våldsam. Och då kan det alltså se ut, i domstolens ögon, som att ts gjort precis det de inte accepterar: flyttat för att komma undan exet = försvårat umgänget.TS flyttade ju inte för nöjes skull precis. Exet är i allra högsta grad skyldig till att situationen blev ohållbar. Hade han bara kunnat uppföra sig någorlunda som folk och inte härjat, hotat och varit våldsam, så hade ju TS kunnat bo kvar om jag förstått det rätt.
Hur kan du ens tro att advokaten inte känner till det? När studenter på lawline gör det? Förstår du inte det orimliga i det? Det är ju tyvärr du som inte har kännedom om processen.Vad gäller kostnaden för att skjutsa Mini finns det väl någon form av praxis för detta som advokaten borde haft koll på/kunnat yrka på nu när det blev som det blev?
Edit: Hittade detta http://lawline.se/answers/kostnader-vid-umgangesresor så även om detta avtal nu tecknades helt frivilligt tycker jag att advokaten borde tagit upp det...
(allergisk mot rövhattiga föräldrar och oinsatta advokater...)
Men det här får vi väl hjälpas åt att lösa.8 ggr ja. Tydligen. För att han är en stor skit som bara bryr sig om att göra allt så jobbigt som möjligt för mig.
Antagligen. Det är väl det han hoppas så han kan ta boendet. Till 28/2 iallafall. Då ska utredningen vara klar.