Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Ursäkta, jag var lite otydlig - som jag förstod TS hade inte frågan om kostnader för umgängesresorna kommit på tal överhuvudtaget.

Tyvärr har en till mig närstående erfarenhet av en advokat i ett vårdnadsmål som var totalt oinsatt i hur Försäkringskassans umgängesavdrag fungerade och hur det förändrade umgängesavdraget skulle påverka förälderns ekonomi...
Sagda advokat utger sig för att vara expert på vårdnadsmål och frågor kring dessa, bloggar om det dessutom... :meh:
Därav min kommentar om oinsatta advokater.
Allt beror ju på klimatet när man sätter sig ner vid förhandlingsbordet. Är det tvärstopp för rimliga förslag så hjälper det inte att komma med fler rimliga förslag. Och tvärstopp är det oftast direkt när den ene sitter med så starka kort som exet gjorde. Han visste att ts skulle göra allt för att undvika en dom.

Anledningen till att jag öht skriver dessa inlägg nu är för att ni får det att låta som att det fanns en massa andra alternativ. Vilket kan få ts att må dåligt. Alternativen var inte fler än uppenbarligen hans förslag eller en dom.

Allt beror ju på klimatet när man sätter sig ner vid förhandlingsbordet. Är det tvärstopp för rimliga förslag så hjälper det inte att komma med fler rimliga förslag. Och tvärstopp är det oftast direkt när den ene sitter med så starka kort som exet gjorde. Han visste att ts skulle göra allt för att undvika en dom.

Anledningen till att jag öht skriver dessa inlägg nu är för att ni får det att låta som att det fanns en massa andra alternativ. Vilket kan få ts att må dåligt. Alternativen var inte fler än uppenbarligen hans förslag eller en dom.

Samtidigt kan man fråga sig varför ombudet - tycks det som - inte tydligt förklarade det här tydligt för @krambanan. Det är kanske framförallt ett pedagogiskt problem snarare än ett juridiskt, men det är säkert värdefullt för för henne att på förhand kunna värdera vad de olika alternativen innebär, både praktiskt och ekonomiskt. Nu menar jag inte att det skulle ha skapat fler handlingsalternativ eller ens att överenskommelsen hade kunnat se annorlunda ut utan att resultera i ett än värre alternativ. Men hon hade kanske sluppit en del obesvarade frågor - t.ex. gällande det här med vem som ska bekosta resorna. Jag tycker att du uttrycker det på ett mycket klart och tydligt sätt beträffande de minst sagt begränsade möjligheterna kring att komma överens om något annat, men frågan är om ombudet uttryckte sig lika klart?

Samtidigt kan man fråga sig varför ombudet - tycks det som - inte tydligt förklarade det här tydligt för @krambanan. Det är kanske framförallt ett pedagogiskt problem snarare än ett juridiskt, men det är säkert värdefullt för för henne att på förhand kunna värdera vad de olika alternativen innebär, både praktiskt och ekonomiskt. Nu menar jag inte att det skulle ha skapat fler handlingsalternativ eller ens att överenskommelsen hade kunnat se annorlunda ut utan att resultera i ett än värre alternativ. Men hon hade kanske sluppit en del obesvarade frågor - t.ex. gällande det här med vem som ska bekosta resorna. Jag tycker att du uttrycker det på ett mycket klart och tydligt sätt beträffande de minst sagt begränsade möjligheterna kring att komma överens om något annat, men frågan är om ombudet uttryckte sig lika klart?
Nej, det verkar som att det inte riktigt har tagits tid för detta. Vilket är mkt tråkigt om det är så.

Nej, det verkar som att det inte riktigt har tagits tid för detta. Vilket är mkt tråkigt om det är så.
Jag tycker att dina inlägg i tråden är mycket tydliga, bra och pedagogiska.

Jag tror också att de - i någon mån, i alla fall - fyller den funktion jag uppfattar att du hoppas på: att de hejdar strömmen av inlägg om hur hemskt det här utfallet av förhandlingen är, att det hela verkligen borde ha gått mer i @krambanan s väg. Om jag hade varit i ts kläder, tror jag att sådana inlägg hade ökat min frustration snarare än hjälpt mig. När nu förutsättningarna för konstruktiv förhandling mellan parterna var minst sagt dåliga. (Hade förutsättningarna för konstruktiva förhandlingar varit goda, hade parterna troligen kunnat komma överens på egen hand.)

Jag tycker att dina inlägg i tråden är mycket tydliga, bra och pedagogiska.

Jag tror också att de - i någon mån, i alla fall - fyller den funktion jag uppfattar att du hoppas på: att de hejdar strömmen av inlägg om hur hemskt det här utfallet av förhandlingen är, att det hela verkligen borde ha gått mer i @krambanan s väg. Om jag hade varit i ts kläder, tror jag att sådana inlägg hade ökat min frustration snarare än hjälpt mig. När nu förutsättningarna för konstruktiv förhandling mellan parterna var minst sagt dåliga. (Hade förutsättningarna för konstruktiva förhandlingar varit goda, hade parterna troligen kunnat komma överens på egen hand.)
Precis. Redan när exet och ombudet lät bli att besvara förslaget om egen uppgörelse för att slippa behöva hålla ytterligare en muf så förstod man att exet hade helt klart för sig att han hade ts i en rävsax. Och då finns inte förutsättningarna.

Det jag tycker är sorgligt är att exets ombud inte har lyckats banka vett i honom och påmint om att denna processen handlar om barnets bästa. Tyvärr verkar mga ombud tycka det är viktigare med en seger än att försöka verka till den bästa lösningen för barnet. Det är en problematik dock att adv ska bevaka sin klients intresse fullt ut samtidigt som processen ska handla om barnets bästa. Det går inte alltid ihop. På bekostnad av barnet. Det gör adv och jurister illa lämpade att vara inblandade i sådana här tvister. Det vore mkt bättre att parterna bara hade ett par medlare.

Kanske då en mobil som man har skärmlås på, det använder vi. Man startar klippgruppen och sen startar man låset så kan man kladda hur mycket som helst på skärmen utan att något händer.
Åh den funktionen har jag länge önskat! Hur fungerar det? Är det bara möjligt med vissa appar? Hur gör man helt enkelt?

Precis. Redan när exet och ombudet lät bli att besvara förslaget om egen uppgörelse för att slippa behöva hålla ytterligare en muf så förstod man att exet hade helt klart för sig att han hade ts i en rävsax. Och då finns inte förutsättningarna.

Det jag tycker är sorgligt är att exets ombud inte har lyckats banka vett i honom och påmint om att denna processen handlar om barnets bästa. Tyvärr verkar mga ombud tycka det är viktigare med en seger än att försöka verka till den bästa lösningen för barnet. Det är en problematik dock att adv ska bevaka sin klients intresse fullt ut samtidigt som processen ska handla om barnets bästa. Det går inte alltid ihop. På bekostnad av barnet. Det gör adv och jurister illa lämpade att vara inblandade i sådana här tvister. Det vore mkt bättre att parterna bara hade ett par medlare.

Det är ju något problematiskt i att det är föräldrarna som är parterna, och som har ombud till hjälp som kan företräda dem, medan det är Minis bästa som ska stå i centrum - och hon har inget ombud. Föräldrarna ser ju olika på hennes bästa, och det är ju därför inte de som kan företräda henne, varken tillsammans eller var för sig.

Jag blir lite "glad" av att läsa det du skriver, då jag ofta har tänkt på att rättegångar i den här sortens frågor verkar vara en rätt dålig väg att gå. Det vore nog bra om det kunde arrangeras annorlunda (inte just i det här fallet, utan i stort) i framtiden.

Åh den funktionen har jag länge önskat! Hur fungerar det? Är det bara möjligt med vissa appar? Hur gör man helt enkelt?
Touch Lock på Andorid, iPhone har en egen på nåt vis. Ska funka på alla appar men jag får inte till det på filmapparna som Netflix och liknande, men YouTube funkar det utmärkt.

Det som eventuellt kan testas är om det finns godkända fästen för surfplattor. Men är det ens testat? Lösa är de extremt olämpliga om man krockar, det ligger i sakens natur.

Det finns fästen som är godkända för framåtvänt åkande. Men mig veterligen testas inga för bakåtvänt åkande.

Inte så svårt att förstå egentligen. För i andra vågskålen fanns övernattningar eller att hela boendet hade hamnat hos exet. Överenskommelsen som slöts igår mellan parterna var helt frivillig. Teoretiskt sett. Men om du har en part på andra sidan som säger nej till alla förslag utom sina egna så blir det en oerhört svår situation. För sluts det inte ngn överenskommelse i det läget så får alltså domaren pröva exets yrkanden om att bla få gemensam vårdnad och hela (?) boendet (jag minns inte riktigt hur han yrkade nu sist). Och risken är då mkt stor för att det åteminstone hade blivit ett mkt mer omfattande umgänge med övernattningar. Men ts riskerade även en dom på hela boendet (om han nu stod kvar vid det. Jag minns inte). Så återigen blir det en utpressningssituation där ts kan behöva välja ett dåligt alternativ för att slippa ett sämre.

Jag tror ju dock att exet mkt snabbt skulle ångra sig och tröttna om han fick ett mkt mer omfattande umgänge och boende. Men det hade ju blivit på bekostnad av minis mående, och kanske även hennes säkerhet. Och det hade jag också undvikit med alla medel. Precis som TS gjorde.

Att inte förglömma är ju att det här inte är huggit i sten. Fungerar det inte för ts och mini så får de gå tillbaka till tr:n.

Tack @Saigon! :heart Ungefär så var det min advokat resonerade tror jag men du förklarade det mycket bättre. :up: (Även om risken för att han skulle få hela boendet var väldigt liten så vet man ju aldrig). Nu förstår jag exet och hans ombuds taktik bättre också. Tråkigt att dom gör det på bekostnad av Mini bara.

Har för övrigt mailat min advokat om att ge ett förslag till exet att tidigarelägga umgänget på söndagarna när vi åker till honom. Så vi kan få komma hem i vettig tid och slipper köra hela vägen i mörker iallafall. Då skulle dessutom kördags infalla med Minis sovtider bättre. Får väl se. Då behöver han ju stiga upp exet i vettig tid och det vill han nog inte. Men tänker samtidigt att det ser inte så bra ut om han tackar nej till förslaget.

Film eller liknande funkar inte. Inte heller mat att plocka med. Men jag ska testa igen innan hon blivit ledsen (vilket hon iofs blir redan när jag ska spänna fast henne oftast). :up: Ska försöka fixa en bil som hon kan åka fram i också. Se om det hjälper.

Men det här får vi väl hjälpas åt att lösa.
Det måste ju gå att fixa boende till dig o mini mellan lördag o söndag så ni slipper fara fram o tillbaks och du kan slappna av under de timmar mini är hos honom.
Bukisar - någon som har en tom sommarstuga el dylikt i närheten?

Har en underbar vän som vi får bo hos. Iallafall de flesta av gångerna. Annars löser det med övernattning sig nog. Har ett par vänner till jag kan fråga där nere. :heart

Fast från hans perspektiv är det nog inte på bekostnad av Mini. Från hans perspektiv är det nog bäst att hon får träffa sin pappa så ofta som möjligt. Och där sammanfaller ju hans perspektiv med samhällets - samhället vill att barn ska ha en relation till båda sina föräldrar, även om de inte lever tillsammans.

Från hans perspektiv är nog din flytt det som sker på bekostnad av Mini, det som orsakar de där långa resorna.

Fast från hans perspektiv är det nog inte på bekostnad av Mini. Från hans perspektiv är det nog bäst att hon får träffa sin pappa så ofta som möjligt. Och där sammanfaller ju hans perspektiv med samhällets - samhället vill att barn ska ha en relation till båda sina föräldrar, även om de inte lever tillsammans.

Från hans perspektiv är nog din flytt det som sker på bekostnad av Mini, det som orsakar de där långa resorna.

Ja det förstår jag men nu är ju situationen som den är. Jag har flyttat. Då får man ju lösa det.

Och hur man än vrider och vänder på det så är det Mini som blir lidande av att resa långt. Han tackade ju dessutom nej till övernattningar när han erbjöds till slut och valde att åka minst själv istället. Så att han vill ha så mycket umgänge som möjligt är ju skitsnack. För han hade fått betydligt mer tid om han rest till sin mamma och vi mött honom där.

Ja det förstår jag men nu är ju situationen som den är. Jag har flyttat. Då får man ju lösa det.

Och hur man än vrider och vänder på det så är det Mini som blir lidande av att resa långt. Han tackade ju dessutom nej till övernattningar när han erbjöds till slut och valde att åka minst själv istället. Så att han vill ha så mycket umgänge som möjligt är ju skitsnack. För han hade fått betydligt mer tid om han rest till sin mamma och vi mött honom där.
Ja, att Mini blir lidande av det långa avståndet mellan er är nog självklart, det är en dålig deal ni gjort, ur hennes perspektiv. Fast jag håller med @Saigon om att du satt med skägget i brevlådan i den förhandlingen.

Meningen borde väl vara att umgänget ska ske i hans hemmiljö, inte hos hans mamma? Så att Mini känner ett "hemma" även hos honom.

Jag kan inte se annat än att det är en helt orimlig idé att hans föräldraskap ska utövas hemma hos hans mamma. Det är inte så man blir och är förälder. Rimligt är väl att tänka sig att både ditt och hans hem ska vara "hemma" för Mini.

Det här tar väl vad jag kan förstå inte slut med den här tillfälliga lösningen för den här tillfälliga perioden, heller. Även framöver är han Minis pappa. Tanken är väl att Mini även framöver ska vara hos honom, inte bara träffa honom lite grann på platser som råkar ligga smidigt till för dig efter din flytt.

Du måste ju ha funderat över avståndet för Minis del innan du flyttade? Det bör ju finnas någon gräns för i hur hög grad din flytt ska få styra över hans och Minis relation.

Fast han vill ju inte vara förälder. Han vill inte göra något annat än att leka när Mini är mätt, nybytt och glad. Han ville inte ha övernattningar. Umgänget ska alltid vara på hans villkor, inte Minis. Det här är för att ställa till det så mycket som möjligt för mig. För att hämnas för att jag flyttat så han inte har någon kontroll längre. Det har inte med Mini att göra. Han har flera gånger talat om att han ska göra mitt liv till ett helvete och att han ska ta Mini ifrån mig.

Jag var tvungen att flytta. Situationen var ohållbar. Det var inte bara han som hotade och trakasserade mig. Även grannar var med på tåget. Blev rekommenderad av kriscentrum, min advokat och polisen att flytta så snart som möjligt. Ångrar bara att jag inte flyttade direkt när jag var gravid men då stannade jag just för att Mini och exet skulle få en chans att knyta an. Sen när saker spårade ur mer och mer så fick jag omvärdera det beslutet och sätta våran säkerhet först!

Fast han vill ju inte vara förälder. Han vill inte göra något annat än att leka när Mini är mätt, nybytt och glad. Han ville inte ha övernattningar. Umgänget ska alltid vara på hans villkor, inte Minis. Det här är för att ställa till det så mycket som möjligt för mig. För att hämnas för att jag flyttat så han inte har någon kontroll längre. Det har inte med Mini att göra. Han har flera gånger talat om att han ska göra mitt liv till ett helvete och att han ska ta Mini ifrån mig.

Jag var tvungen att flytta. Situationen var ohållbar. Det var inte bara han som hotade och trakasserade mig. Även grannar var med på tåget. Blev rekommenderad av kriscentrum, min advokat och polisen att flytta så snart som möjligt. Ångrar bara att jag inte flyttade direkt när jag var gravid men då stannade jag just för att Mini och exet skulle få en chans att knyta an. Sen när saker spårade ur mer och mer så fick jag omvärdera det beslutet och sätta våran säkerhet först!
Det är alltid lätt att vara efterklok. Du gjorde det du trodde var bäst just då. Och det är väl ganska så normalt att vilja att ens barn har bra kontakt med den andre (normale) föräldern.

Nu blev saker och ting inte så bra så nu har du tagit nästa steg för att det förhoppningsvis skall kunna lugna ner sig lite.

Som jag ser det så behövs det lite vardagslunk så att du kan börja andas normalt igen. Visst det blir lite åkande fram och tillbaka men jag är helt säker på att ni två fixar det gallant. Det viktigaste av allt är att du inte låter honom krypa under skinnet på dig.

Se nu till och få en förskoleplats och liknande.

Jag tycker att under dom omständigheter som varit så har du gjort ett utmärkt jobb :heart. Att ha en spåkula och kunna se in i framtiden är få förunnat.

Du vet var jag bor om du behöver hjälp med något åt detta hållet till :)

Jag har inga problem med att förstå allt det där. Men det hindrar ju inte att hans syn på saken är helt annorlunda. Han kan säkert säga saker om hur du krånglar och bråkar och flyttar som är precis lika lätta att förstå. Men som inte stämmer med din syn på saken.

I mitten står Mini och har rätt tiil två föräldrar så långt det alls är möjligt. Det är ju så det är. Och mot det har du flyttat och därmed skapat jobbiga resor, hur goda skäl du än hade för det.

Ert inbördes spel och maktkamp är inte för Minis bästa. Det handlar om er, inte im henne. Där undrar jag om det skulle vara möjligt för dig att få hjälp att bryta det spelet - OM det är vad du vill, vilket inte är uppenbart för mig. Jag tänker på typ samtalskontakt på Kvinnojouren eller liknande, har ingen aning om vilka möjligheter som finns om några.

I min familj "löstes" liknande situation med att barnet till sist vägrade träffa sin pappa. Barnet redde ut det jag inte hade förmått reda ut. Det var definitivt inte det bästa för ungen.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 247
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?