Fast han vill ju inte vara förälder. Han vill inte göra något annat än att leka när Mini är mätt, nybytt och glad. Han ville inte ha övernattningar. Umgänget ska alltid vara på hans villkor, inte Minis. Det här är för att ställa till det så mycket som möjligt för mig. För att hämnas för att jag flyttat så han inte har någon kontroll längre. Det har inte med Mini att göra. Han har flera gånger talat om att han ska göra mitt liv till ett helvete och att han ska ta Mini ifrån mig.
Jag tänker lite optimistiskt att antingen växer han i kostymen om han får en chans att umgås oftare och längre med henne. Jag vill också bara leka med småbarn jag inte känner väl eftersom jag inte veg hur jag ska trösta. Ska jag veta det måste jag få chansen att hinna lösa situationen.
När vår var liten gick jag sonika hemifrån för att tydligt lämna ansvaret till min partner. Annars blev det jag som tröstade och vankade och vaggade eftersom det gick snabbast.
Det löste sig snabbt.
Annars kommer han tröttna och meddela att han inte är intresserad. Det jobbiga med det är att han när som helst kan återfå intresset och vilja återuppta kontakten vilket han har rätt till så länge han inte utgör en fara för barnet eller hon är stor nog att uttrycka en egen åsikt.
Han har ett otrevligt språkbruk, men försök distansera dig och faktiskt fokusera på en bra överlämning och hämtning. Du har inte så mycket val, och mini har än så länge ingen egen talan och rätten till sina föräldrar.