Odödliga blommor

fryckan

Trådstartare
Jag har begåvats med fingrar som är så långt ifrån gröna som möjligt. Jag har lyckats döda en kaktus till och med. Min fråga är, vad finns det för levande inomhusblommor som är robusta och svåra att ha ihjäl, ett plus om de är färgglada men det går att tumma på :p Jag tycker det är fint med blommor så jag vill gärna ha ett par, även om jag och blommor verkar vara inkompatibla :angel:

Någon som har tips på passande blommor?

Sv: Odödliga blommor

glömmer du att vattna eller vattnar du ihjäl dem?

...lättare att svara om jag vet vad du gör fel ;)

Tja jag har försökt vattna mina nya blommor i lagom mängd, trodde jag men en har ruttnat :o så jag antar att jag vattnar sällan men för mycket åt gången. Dock vet jag inte om det också bidrar att det är ganska kallt vid mina fönster men elementen är varma så de kanske inte tål det? Men generellt skulle jag säga att jag är bra på att glömma bort att vattna blommorna.

Ampelliljor gillar mycket och sällan.
Fredskallor kan också överleva det.

philos.jpg

Philodendron. Tacksammaste växten någonsin. Den blir glad för allt.

Mamma har gröna fingrar, inte jag. De blommor jag har är riktiga överlevare, men det är mest gröna tjockbladiga saker. Jag kan dock ha orkidéer, de har mamma aldrig riktigt lyckats med då hon pysslar om dem för mycket.
Min äldsta är nog fem år o blommar regelbundet o ofta. :-)

Vi är oxå riktigt blommördare. Har några orkidéer, sätter dem i vattenbad ngn gång ibland o de verkar trivas bra.
Har även en Fredskalla, en röd. Den har vi hållt liv i två år nu, har fått större kruka för den växer så det knakar, full med röda "blommor" ger den en skvätt av orkidérnes vattenbad med orkidénäring, det är allt.

Mitt tappra olivträd har överlevt mig i två år - så det är mitt tips. :)
Just nu har jag skärpt till mig och köpt lite näring till det, och under våren ska det få en ny och större kruka. Det är nog det lyxigaste en krukväxt någonsin har fått erfara i min ägo :angel:

Är det just blommor du vill ha, eller går gröna växter lika bra? Jag tycker gröna växter överlag tål mycket mer än vanliga blomväxter. Jag brukar också ha ihjäl blomväxter så småningom och jag tycker ändå jag är någorlunda duktig :p

De minst krävande blommande växterna (som kan fås färgglada) är vanliga brudorkidéer tycker jag. :)

Nejdå gröna växter går också bra, men jag gillar färg så det är en fördel om det finns tåliga blommor :p

Svärmorstunga (Sansevieria) och garderobsblomma (Zamiakalla) är väldigt tåliga.
Men alla växter dör av för mycket vatten så vattna eller duscha dem en gång i veckan bara.

kl på samma tema

Vad finns det för växt som passar i ett badrum? Vi vill gärna ha en växt på golvet där, i en stor kruka. Vi hade en men den dog efter 4 månader. Finns inget fönster i badrummet, är det verkligen ett måste? Bara garderobsväxt som klarar sånt kanske?

Jag har en fredskalla i vårt lilla badrum. Den hänger under en hylla i en avklippt PET-flaska. Får inte så mycket ljus (har ett litet fönster) och jag vattnar den i princip aldrig. Den mår super. Och dessutom absorberar ju kallan skadliga gaser... :angel:

Svärmorstungor överlever allt. Prova?

TS
Ampelliljor är fina och tåliga. De finns i massa olika sorter, jag har en jättefin med lite krulliga blad. Mina amplisar verkar trivas fint trots sporadisk vattning och katter som tuggar på dem. Mitt enda bekymmer är att de sätter så sjukt mycket skott, jag kan inte med att slänga levande växter så jag har stuckit ner skotten lite här och var. Växer ampelliljor överallt här snart.

en stor fördel med fredskallor: De är sumpväxter och klarar av att bli övervattnade emellanåt. Jag brukar dränka mina. Har även haft ett par planterade direkt i vatten med lite småsten som håller ner rötterna. Hade dem i ett vinglas, var riktigt fint!

Det var en sådan fredskalla som dog tror jag (bildgooglade den)! Men den var från IKEA, finns kanske tåligare exemplar. Ampellilja har jag några men de blir så hängiga, vill gärna ha en lite högre växt med något styvare blad.

Blueberry: Gör inte Aloe veran ont att gå emot? Vi vill ha den i en kruka på golvet och det är nog oundvikligt att man stryker benet mot den då och då.

Jag har två fikusar hemma, en benjamin och en annan som ser likadan ut men den har ljusare blad.
Mina klarar sig utan vatten i minst 1 månad och sedan vill dom ha mycket vatten. Jag glömmer att vattna dom hela tiden, det är nog mer än 1 månad mellan gångerna dom vattnas.

Dom har båda levt i 6 år nu och lär nog överleva hos mig ett tag till :p

Jag har en ruskigt tålig fredskalla.
Min mor fick den på BB 1959 och jag har den än. :D

Annars är väl just olika svärmors tungor eller dito bladrosett väldigt tåliga?

Fast ganska mycket beror på hus också. I lägenheten trivdes de flesta blommor ... sådär. Pelargoner dog ofelbart tex.
Nu bor jag i ett gammalt, men rustat, torp och alla blommor växer som galna. Samma blommor, samma skötsel, olika bostad.

Jag tycker hibiskusar är sjukt tacksamma. Jg vattnar sällan och då mycket. De säger till när de vill ha vatten, kommunicerar mkt bra med slokiga blad och blir pigga på några timmar efter vattning. De blommar fint.
MEN
Dt måste vara de gamla sorterna. Dessa nya små man köper nu förtiden är totalt omöjliga. De växer sig aldrig större, de har alla sjukdomar man kan tänka sig och de måste pillas med hela jävla tiden. Värdelöst.

Men kan du hitta en gammal sort så skulle jag rekomendera dem.

Jag tycker hibiskusar är sjukt tacksamma. Jg vattnar sällan och då mycket. De säger till när de vill ha vatten, kommunicerar mkt bra med slokiga blad och blir pigga på några timmar efter vattning. De blommar fint.
MEN
Dt måste vara de gamla sorterna. Dessa nya små man köper nu förtiden är totalt omöjliga. De växer sig aldrig större, de har alla sjukdomar man kan tänka sig och de måste pillas med hela jävla tiden. Värdelöst.

Men kan du hitta en gammal sort så skulle jag rekomendera dem.

Det är inte sorterna! Det är behandlingen de utsätts för. De får behandling för att korta in skotten och då vantrivs de och tuppar av.

Däremot - får du dem att överleva och kan ta skott så blir de hur fina som helst. Jag har dubbla röda, dubbla gula och dubbla gammalrosa.

Stjäla skott, är grejen för de flesta blommor....;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 327
Senast: Sedna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag älskar blommor! :love: Tycker det ger ett sånt lyft och en fin känsla att ha levande blommor i huset. Mitt hus är dock väldigt...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag som många andra är en sån person som aldrig lyckas hålla en växt vid liv. Jag bor i ett hus och jag tycker det är fint med blommor i...
2
Svar
39
· Visningar
9 525
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar