Odödliga blommor

Sv: Odödliga blommor

Hej!

Jag och sambo dödar allt grönt och blommigt, kaktusar, garderobsblommor, you name it!

Vi har äntligen hittat nåt som tycks överleva: Echevaria (har ingen aning om de heter nåt annat på svenska). Dom är nån sorts konstig alienväxt som verkar omöjlig att ta död på. Finns i mängder av underliga variationer och hybrider, vi har 2 (eller kanske 3) olika sorter. Dom trivs i stark sol (ett måste i vår lägenhet) och gillar att bli vattnade mycket och sällan- perfekt när man är så förvirrade som vi är. De har förstås inga blommor som sådant, men den ena vi har är lila längst upp iaf :-)

/Lavinia

kl på samma tema

Vad finns det för växt som passar i ett badrum? Vi vill gärna ha en växt på golvet där, i en stor kruka. Vi hade en men den dog efter 4 månader. Finns inget fönster i badrummet, är det verkligen ett måste? Bara garderobsväxt som klarar sånt kanske?

Fönster är inget måste men isf måste du fixa belysning, växter är inga grottvarelser.

Blueberry skrev:
Mitt tappra olivträd har överlevt mig i två år
Ursäkta, men jag hoppas verkligen att det är en tankevurpa och att den överlevt två år i din ägo och inte överlevt dig! :rofl:

Det Låter som sådana växter min mamma kallar succulenter..tror det liksom är en växtgrupp där flera olika växter hör hemma. Gemensamt är att alla har rätt tjocka steka blad.

Det är nog betydligt vanligare att de inte har växtbelysning som står på 12 h/dag än de som har. Växter behöver mer ljus än vad de får om man bara tänder lampan när man går in och borstar tänderna/går på toaletten.

Då får du kanske specificera det som "särskild växtbelysning" snarare än bara belysning i ett badrum.

Jag vill inte skaffa speciella lampor till mitt badrum. Jag ville ha tips på en växt som trivs i ett normalt badrum, liknande garderobsblomman.

Fast grejen är den att inte ens garderobsblomma fixar att överleva i ett rum som saknar ljus eller belysning om de inte får mer än de korta stunder någon är i badrummet, så då är det bättre att du skaffar konstgjorda blommor. Vanliga badrumslampor är inte tillräckligt, är det tillräckligt specifikt?

Ja det hade det varit om det var så du skrev men det gjorde du inte.

Jag fattar att en blomma inte kan överleva föralltid utan ljus men vissa är ju t ex tåligare och klarar det ett tag, t ex garderobsblommor.

kl på samma tema

Vad finns det för växt som passar i ett badrum? Vi vill gärna ha en växt på golvet där, i en stor kruka. Vi hade en men den dog efter 4 månader. Finns inget fönster i badrummet, är det verkligen ett måste? Bara garderobsväxt som klarar sånt kanske?
kanske Silverkalla kan fungera? En som inte är brokbladig då. Vill stå skuggigt, varmt och fuktigt. Kan ju kanske vara värt att prova och märker man att den inte trivs kan man ju alltid prova att ge den en ljusboost i ett ljusare läge ett tag och sen skicka in den i "mörkret" igen ;)

Garderobsblommor klarar norrläge, inte beckmörker. Hört talas om fotosyntes? Vilken blomma som helst överlever några dygn i mörker, men samtliga dör i brist på ljus. Trodde inte att jag skulle behöva gå ner på förskolenivå för att förklara, my bad. :o

Garderobsblommor klarar norrläge, inte beckmörker. Hört talas om fotosyntes? Vilken blomma som helst överlever några dygn i mörker, men samtliga dör i brist på ljus. Trodde inte att jag skulle behöva gå ner på förskolenivå för att förklara, my bad. :o
Å andra sidan har min garderobsblomma stått 6-7 veckor i ett kolsvart badrum en sommar när jag var bortrest, och den var i allra högsta grad välmående när jag kom hem. Visst behöver gröna växter ljus för att överleva, samtidigt så finns det de som lärt sig tolerera även mörka lägen. Det är lite vanskligt att generalisera som du gör när det bevisligen finns undantag som skulle kunna uthärda det som VLMF efterfrågar. Bättre då att upplysa om växtbelysning eller föreslå att de får stå en tid i ett ljusare läge då och då.

Dessutom skrev du "ordna belysning" till att börja med, inte t.ex. "ordna speciell växtbelysning". Alla är inte insatta i skillnaden mellan de två, eller inser att det är det senare du menar när det är det första du skriver.

Googlade på den och den såg fin ut! :) Är brokbladigt den fläckiga och inte helgröna?

Efter senaste dödsfallet ska jag bli noggrannare med att låta den kommande badrumsväxten få lite ljus då och då, promise ;)

I en tråd om "odödliga blommor" är inte specialbelysning för växter det första man tänker på.

Precis! Tror den helgröna ska tåla skugga bättre. Borde bli fin i en kruka på golvet, tänker jag :)

(fler tips kom när jag googlade "krukväxt badrum utan fönster" och "krukväxt för mörka lägen", det är fler med ditt dilemma :D )

Jag råkade döda en sån också! :angel: haha. mamma blev förtvivlad.
Men sen kom jag på hur man gör för att få blommorna att överleva -man leasar ut dom till pappa under tiden man jobbar på annan ort (alla blommor växte så gött hos han att de behövde nya krukor!)
Sen så skaffar man sambo! Haha. Jag vet inte vad han gör men uppenbarligen måste han ju vattna dom eftersom de numera lever och jag har alltid lyckats döda alla mina blommor tidigare!

Nu har vi garderobsblommor, svärmorstungor, yucca palm, kaktusar och kan de heta lejonfot kanske? samt 2 st med småå rosa blommor som jag ärvde efter min mammas morbror för ett tag sedan. tyvärr verkar de för känsliga även för min sambo, de ser ledsna ut nu :(

Såna ja precis!!

Jag älskar våra såna, dom vägrar typ dö (utom en som var lite ledsen redan från början..)

/Lavinia

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 327
Senast: Sedna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag älskar blommor! :love: Tycker det ger ett sånt lyft och en fin känsla att ha levande blommor i huset. Mitt hus är dock väldigt...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag som många andra är en sån person som aldrig lyckas hålla en växt vid liv. Jag bor i ett hus och jag tycker det är fint med blommor i...
2
Svar
39
· Visningar
9 525
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?