Blommor som inte dör

Sv: Blommor som inte dör

Utomhus så kan du ta Penseer eller petunia, dessa vill dock inte torka ut, så lite halvskugga/halvsol. Ännu tåligare är femtunga (blålila blommor) byxknapp(små gula) eller tagetes. Diamond frost är väldigt vacker med! Även brudslöja, men den vill ha lite halvskugga med, vill inte torka för mycket.

Jag är en sån som är dålig på att vattna blommor.. Här lever dock mååånga orkideér, Madagaskarcactus (osäker på stavning) och den är odödlig :devil: den ena har dessutom 5 skott kring sig, den ser ut som en stoor penis med massor av taggar och sen blad uppe :) redan cool ändå.. Här finns även novemberkaktus, och någon spindelblomma som också vägrar dö :) och garderobsblommor, och en aloe vera växt :)

Sen substitut till doftljus. Partylite har massor med grejer, fläktar med doft"gele" i, gelen försvinner inte det är någon gel bit i alla fall, på fläkten finns två lägen så så länge den är på, så går den med jämna mellanrum :) Partylite har även doftstrån och hållare, finns även porslinstrån. Det finns också jättehärliga sprayer, som man kan spraya i rummet, i torktumlaren, i resväskan. Jag använder min i doften lavendel till sängkläder och halsdukar också :) Partylite har också s.k Scent Glow lampor, en liten lampa med LED-dioder som har en värmeplatta där du lägger i s.k melts som sen smälter och skapar väldoft :) Japp jag säljer Partylite:D

Du menar suckulenter :laugh: De lagrar vatten i blad/stam, t.ex paradisträd/penningträd (krassula) är en suckulent. Alla suckulenter är inte kaktusar.

Du menar suckulenter :laugh: De lagrar vatten i blad/stam, t.ex paradisträd/penningträd (krassula) är en suckulent. Alla suckulenter är inte kaktusar.

Tack för den rätta stavningen!:) jo jag vet, här jobbat på en handeldträdgård i fyra år. Men kändes lättast att förklara så.;)

Jag behöver lite tips på växter som är lättskötta och tål sol väl! Mina orkideer i mitt soligaste fönster ser inte så fina ut längre och jag behöver något nytt att ställa där.

Solen ligger ju på hela dagen och det blir varmt som attan, tips någon?

Själv håller jag mig numera till konstgjorda växter. Lätthanterliga och bra, behäver bara dushas någon gång om året för att bli dammfria.
Jag har verkligen försökt med levande, men efter att lyckats avliva en fredskalla i självvattnande kruka och två garderobsblommor ( :o ) det senaste året har jag tvingats inse att jag nog är ett hopplöst fall...

Jag är heller ingen med gröna fingrar, men det finns blommor som överlever t o m hos mig. Dessa är porslinsblomma, garderobsblomma, orkidé och flamingoblomma.

Orkidén vill inte stå i direkt solljus. Vattna den LITE en gång i veckan. Den klarar att vara utan vatten längre också. Jag har haft mina i många år och de blommar och blommar och blommar... Blommorna blir visserligen mindre för varje år men de kommer troget. De blommar dessutom nästan hela året om!

Porslinsblomman klarar vad som helst: torka, kyla, sol, minimalt med jord i krukan... Den tåligaste av dem alla! Växer som ogräs gör den också. Klättrar gärna runt fönsret. Enda nackdelen är att vissa sorters blommor luktar kattpiss... Men då förvandlas jag till Morticia och knipsar bort dem.

Flamingon är också en trogen favorit, som dessutom har färg. Röda blommor som är ganska spektakulära och kanske inte passar överallt. Men vill man ha tålig blomma med färg, så... Den kan man okcså dela med tiden. Blir hur många plantor som helst.

I balkonglådorna har jag ljuslila penseér. De ska väl klara av att blomma tills sommaren om jag förstått rätt.
När de börjar sjunga på sista versen blir den pelargoner ute! :)

Orkideér håller länge men de kan man döda genom att övervattna dem.
Naturligt växer orkidéer på träd, som parasiter, då kan ni tänka er hur lite vatten de behöver. Jag låter mina stå i vattenbad i en kvart varannan vecka, de tåls inte att vattnas som en vanlig blomma då vattnet måste rinna bort. Med vattenbad hinner de ta upp lite vätska och så fuktas barken.

Pelargoner är ökenblommor från början, så de tål väldigt hårt klimat och hanterande om vi säger så.
De mår asbra av att stå ute i solen, gärna stekhett. Inomhus trivs de bra också, men i ljusa fönster. Går att beskära lite hur som helst utan att man dödar blomman.

Hjärtan på tråd är fina blommor, växer mycket, är jättefina än en gång, och klarar av att stå länge utan vatten!
Det är ju mer en växt, de blommar ibland, men det är inga blommor att tala om.

Hjärtan-på-tråd. Fast den ska tydligen kunna blomma också, men det har jag aldrig lyckats med, då kräver den nog mer kärlek än jag ger den.
Blommorna är inte så superutstickande så du kan nog ha missat dem. ;) Men alla blommar inte verkar det som, jag har en som jag haft i mer än ett år och den har inte blommat, men den har flyttat med mig fyra gånger så den har väl lite men av det kanske. ;)

hjartanpatrad.jpg

Orkidéer (brudorkidéer) är faktiskt otroligt tåliga. Och fantastiskt vackra när de blommar.
Om du fixar att vattna dem hyfsat regelbundet en gång i veckan kan de leva hur länge som helst. De dör inte av att glömmas bort nån vecka heller.

De VILL glömmas bort! Orkidéer ska bara vattnas 1-2 gånger i månaden. ;)

Orkidéer tar jag död på på en gång så det rekomenderar inte jag.

Hur tar du död på den? Är bladen väääldigt hängande är den extremt övervattnad. När blomman blommat klart är det normalt att stängeln blir brun, klipp bort den och ge orikdénäring vid varje vattning (vattenbad varannan vecka) så kommer nya stängler när den är redo ska du se! :)

Jag behöver lite tips på växter som är lättskötta och tål sol väl! Mina orkideer i mitt soligaste fönster ser inte så fina ut längre och jag behöver något nytt att ställa där.

Solen ligger ju på hela dagen och det blir varmt som attan, tips någon?

Pelargoner eller hjärtan på tråd står mer än gärna i solljus. :)
Orkidéer vill stå ljust, men inte i direkt solljus så testa flytta dem till ett sånt fönster istället om du har möjlighet.
Sen att tänka på är att solfönster är inte samma på vintern som sommaren. På vintern räknas det nog mer som halvsoligt eftersom solen inte är så stark. ;)

Mycket svar blev det, men jag har gröna fingrar och blommor är ett intresse. :D

Det är just ett fönster som är extra soligt, det har funkat bra i vintras men nu har orkideerna blivit lite "brända" när det är mer soligt ute. Tyckte dom klarade sig bra i somras ändå, lite skumt... :)

Pelargoner kommer inte innanför mina dörrar, men hjärtan på tråd ska jag kika närmare på!

Kaktusar har jag aldrig lyckats hålla vid liv av någon konstig anledning, låter ju som att det vore det lämpligaste för någon som inte sköter vattnandet så ofta men icke :p

Det som funkat för mig är garderobsblommor, och just nu har jag en orkidé som jag hittills lyckats hålla vid liv i några veckor iaf. Får se hur det går men verkar inte alltför komplicerat.

KL

Växter är lite trial and error.
Det som trivs i ett hus funkar inte i ett annat. I förra huset funkade pelargoner men i lägenheten dör de som flugor. Det som funkar hos mig funkar inte hos kompisen.

De växter jag har är kvar hos mig enligt principen survival of the fittest. De har överlevt min skötsel..... Fullständigt odödliga verkar mina hibiscusar och min clivia vara. Sedan har jag också en fredskalla som är från 1959 och som lever och frodas bara den får stå utan sol.

Som sagt - det som överlever ska man vårda. De är ens kamrater

Ååh finns det hopp för min orkidee som jag fick av mamma alltså?
Fick så dåligt samvete när jag fick ringa mamma och berätta att den jättestora, ståtliga och grymt fina orkideen jag fick antagligen ligger på dödsbädden. Efter tre veckor. :o

Bladen är alldeles slappa och mjuka, och blomstänglen har börjat blivit brun längst upp med vissna blommor som följd. Vad händer? Vattna mer? Mindre? Står den för varmt? Den står i ett soligt fönster.

Sen har jag en blomma från IKEA, hittar den tyvärr inte på hemsidan längre, den hette benjamin fikus och någonting mer på P. Det är som många små stammar som sitter ihop med ett band så blir det som en liten boll av blad längst upp. Nu har alla blad blivit vissna och ramlar av. Står också soligt.

Jag hade gett upp hoppet om alla mina blommor och hade ställt in mig på plastblommor efter detta, har fått slänga blommor för flera hundra sen vi flyttade in i augusti. :(

Ställ orkidén i en mörkare fönster, som är ljust men inget solljus.
Hänger bladen är den övervattnad, vattna den inte på ett tag, kolla om det är fukt i innerkrukan, vattna den inte då! Glöm bort den i två till tre veckor.
Stängeln kommer bli brun, kolla på den så ser du flikar på stängeln, klipp av precis ovanför en sån. Du behöver inte klippa bort hela stängeln, men klipp bort det bruna.
Blomman har nog blommat klart, förmodligen lite för fort eftersom den verkar övervattnad. Bladen ska vara starka och stående, inte rakt upp, men de ska inte vara slappa att de hänger över krukkanten.

Så ställ den i ett annat fönster och glöm bort den i några veckor tills den ser torr ut i krukan, glöm bort den lite till och sen vattenbada den med orkidénäring i en kvart. Sen upprepar du det varannan vecka. Orkidén vill ha rätt varmt, som kallast får det vara 18°C där den står.

Den andra blomman vet jag tyvärr inget om, kollade på IKEA och skötselråden är såhär: Placeras ljust, men inte i direkt solljus. Min. temperatur 15°C. Vattna måttligt.

Åh, jag får ställa den i något annat fönster då och se om den överlever!

Den där andra växten har jag följt skötselråden, står i ett soligt men inte direkt solljus fönster och vattnat måttligt enligt mig.

Nu har sambon klippt av alla kvistar så det bara är stammarna som är kvar, vet inte om det var så jäkla smart men så fort pelargonerna börjar komma ut i butik så fyller jag fönstrerna med sånna istället!

Älskar pelargoner och nu när jag läser att dom är jättestryktåliga älskar jag dom lite mer. :love:

Tack för dina tips! :bow: Jag är så sjukt dålig med blommor, ingen fingertoppskänsla öht och så har jag en katt som är
hellbent på att massakrera varenda blomma som kommer över tröskeln..

Benjaminfikus brukar tappa alla blad, låt den vara och vattna som vanligt så kommer det nya. :laugh:

Benjamin ficus är rätt tåliga men de släpper löv så man får vara beredd på att och plocka löv från golvet. Dock kan de bli fasansfullt höga. Jag har två stycken jag haft i ca 3 år nu som aldrig tappat alla sina blad på en gång utan alltid varit täta, de har vuxit så det knakat och täcker båda två hela köksfönstret (1,5m) med alla sina löv och grenar. Snart dags för dem att bli golv växter.

Kaktus finns ju också, de blommar och kan få fina blommor och gud så lättskötta. :P

Benjamin är dessutom praktiskt i det avseendet att man kan hålla den precis så stor eller lite man vill.

Växer den iväg mer än önskat så bara kapar man av den och klipper in. Den tål beskärning alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 325
Senast: Sedna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 319
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar