Wassego

Trådstartare
Funderar på att skaffa någon sorts ödla. Vad finns det för slags ödlor som man kan ha hemma som inte är så jätte jobbiga. Alltså att ha ett stort terrarium hemma i vårt minihus går inte...
Salamander? Eller vad finns det?
Tips mottagets tacksamt.

Sv: Ödlor?

kräver inte alla ödlor en sådan miljö som endast kan återskapas i ett terrarium?
jag vet inte alltså men jag har aldrig stött på något iaf.

Jag antar att hon menar att hon vill ha en liten ödla? för att hon inte har plats med ett stort.. men det är klar du har rätt. Inget ödla kan leva utanför terrarium

Mina frågor innan jag svarar med
*hur aktiv ödla vill du ha? många ödlor rör sig "måttligt"
*hur ser du det med insekter? vill du absolut inte hantera insekter blir det väldigt svårt
*vilket sorts terrarium vill du ha? personligen tycker jag man ska gå efter ödlan och sedan anpassa efter den. Men du säger att du inte vill ha för mycket jobb, och då är kanske regnskogsterrarium uteslutet...

Jag skulle kanske satsa på någon gecko efter det lilla jag hört

Vem vet vem som har rätt :angel:
Om personen menar som du tror så är jag lika snabb som du (nästan) på att säga att detta inte är någon idé alls

Nej, utan terrarie blir det kämpigare med reptiler, även om vissa miljöer säkert kan återskapas utan också.

Kanske stenodachtylus stenodachtylus? De är små rackare. (Kräver dock terrarium).

Stenodactylus sthenodactylus stavas det (lättare att hitta) Jag kan inget om just dessa, men jag tror dom är svårare att hitta än tex Stenodactylus petrii? bägge är ju väldigt små ödlor, vilket kan vara kul. Men gör det också svårare att hitta mat till dom i tex vanlig djuraffär som oftast inte brukar ha småsyrsor, enligt min erfarenhet iaf, en annan lite ödla är ju Teratolepis fasciata (vipergecko)

Jag får över 30.000 träffar på "stenodachtylus", och bara ca 10.000 på "sthenodactylus", men det kanske kan stämma ändå, eftersom de första 30.000 antagligen inkluderar stavningen i familjenamnet. :idea:

Jag vet inte hur pass ovanliga de är, men jag ser dem dagligen på jobbet, så jag utgick nog mest från att de var vanligt förekommande. De är himla söta.

Det var så dom stavade det på repti. Så jag hoppas det är rätt :crazy:

Ute på mässor har jag sett mest petrii tror jag. Fast när jag funderar tror jag man kallar båda för microgecko?

Det finns ju vattenlevande ödlor också, som salamandrar. Då räcker det ju med ett vanligt akvarium som man har till fiskar, och det tar ju inte så stor plats. Jag har haft flera eldbukssalamandrar.:)

Förlåt att jag var lite otydlig, jag menade att jag inte kan ha nått stort terrarium! Läste mitt eget inlägg nu och jag fattade inte heller vad jag menade :crazy:
Skulle vara skönt om det inte var alltför jobbiga att sköta. Det är egentligen sonen som vill ha men jag tycker om att prova nya saker så varför inte? Jag har inga som helst problem med insekter om jag vet att de ska bli mat:devil:
Hur är det med andra reptiler, har för mig att majsormar är rätt trevliga.

Majsormar är mycket trevliga, men man ska tänka på att du kanske behöver en terrarium på minst 120 cm (långt) när det är vuxen. Många juveniler ("bebis" ormar) är stingsliga och rädda. Oftast lugnar de sig när de börjar närma sig året. Men inte alla. Små ödlor är oftast mycket rädda av sig, min erfarenhet då. Min lilla ödla (teratoscinus roborowski) har jag ALDRIG tagit i. Ska jag flytta honom får jag skopa upp honom i en låda och ta honom så. Man kan inte lite på en reptil, man bör lära barnen hur man ska hantera dom. Men lite inte på att ormen/ödlan alltid är snäll!

andra ormar du kan titta på är tex
Kungssnok-lampropeltis getula
Mjölksnok-lampropeltis triangulum
Strumpebandssnok.. :o kommer inte på latinet :crazy:

Vill du prata privat/msn så skicka ett pm till mig!

Jag måste fråga en urdum fråga, ursäkta att jag nappar tråden.

Men jag är väldigt förtjust i ödlor, däremot ormfobiker. Jag har länge funderat på att skaffa en liten ödla, men avstått eftersom jag insett att jag skulle kunna få för mig att det är en orm... Visst, det låter löjligt, men jag är som sagt fobiker och blir man rädd så tänker man inte rationellt :smirk:

Iaf, jag har jobbat en del på min fobi (antagligen den ormfobiker som kan mest om ormar ;)) och kommit fram till att jag inte skulle ha några som helst problem med en ödla.

Har dock några "krav". Den får inte vara ormlik, det är ögonen som är värst och deras "uppsyn", men även den avlånga kroppen. De får inte heller vara svart eller ha kamoflagefärg, typ huggorm (av nån anledning är det de värsta färgerna och min värsta orm är självklart huggorm, skallerorm, kobra osv... Och ja, jag vet att de flesta inte finns i Sverige osv osv ;)).
Tämligen lite hade varit bra och gärna av det lugnare slaget. Har fått för mig att skinkar är något lugnare och de passar mig estetiskt, skötselmässigt vet jag dock inte.
Inte heller för svårtskött.

Vad kostar en ödla ungefärligt i drift?

//E

vi har blåtungade skinkar på skolan, och jag tycker dom är jättelika ormar, men.. det kanske finns olika?
dom är iaf rätt lugna av sig :)

men annars är ju skäggagamer hur söta som helst :love:
och dom är ju lugna och så :)

Men är inte de blåtungade svarta?

Kvittar, hur sköter man bäst en skäggagam då? Vilken storlek på terrarium osv? Sociala? Ekonomiskt? Mat?
Ska googla lite tänkte jag, men kan man fråga så gör man ju det ;)

//E

jag är inte så bra på blåtungade eller andra skinkar :crazy: den enda jag träffat var nästintill ohanterbar. Men det är roliga ödlor, det var rätt bra fart på den jag träffade. Skinkar finns ju dock i flera olika storlekar! den blåtungade blir en ganska bastant bit.

Skäggagam tycker jag är ungefär lika kul som en sten. Men många gillar dom. Dom kostar dock multum i mat,

Hur stort ödla/terrarium hade du tänkt dig?

Oh my!!!!

Helt fel av mig!!! Usch, nu kan jag inte sova i natt....

Förstår inte varför jag fått för mig att de är min typ, tänkte mig en mycket mindre "elegant" sak, men nu är de totalt uteslutna.

//E

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 804
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka