Sv: Ödlor?

Jasså, varför det?
Vi kräver alla att djuraffärer ska vara engagerade, utbildade, fortlöpande gå vidareutbildniningar, ha alla djur vi vill se hemma, gärna i enorma burar och terrarium, men vi tror att det inte kostar någonting?

Självklart är det billigare att köpa en hemodlad majsorm i någons källare, men det är inte jämförbart.

Nu snackade jag inte om djur alls. Utan terrarium, Vart man vill köpa nånstans är helt upp till en själv, många rekommenderar folk att inte alls köpa repiler i djuraffär. Jag tycker dom att det är dumt att dra alla affärer över en kam och påstå att ingen djuraffär kan nåt om reptiler. Men jag håller fast vid att jag tycker att just terrarium är alldeles för dyrt i djuraffär. Iaf de jag har varit i

Var köper man dem billigt då?

Jag kan hålla med om att det finns många affärer jag aldrig i livet skulle köpa enn reptil av, men det finns å andra sidan ännu fler privatpersoner som jag inte heller skulle handla djur av.

Helst tycker jag bara att man ska stödja de affärer man litar på, och sedan vara ganska lojal för att visa att man uppskattar kompetens och utbildning. Dvs inte ta en bra affärs service för given, och sedan jaga lågpriser hysteriskt över hela stan.

Jag kanske är lite partiskt eftersom jag jobbar i djuraffär, men ibland blir man lite trött när tex samma kunder ringer gång på gång och vill ha råd om fiskar som är sjuka och dör, och de är självklart köpta på Lågprisdjurbolaget, för att de är fyra kronor billigare där.
Däremot ringer de alltid oss när de dör, "för att vi är så duktiga!"

Jag håller med dig, man ska inte bara säga att djuraffärer kan minsann inte kan nånting och tro att privatpersoner alltid är bättre. Jag har köpt ett fåtal reptiler i djuraffär, och varit kanonnöjd! att jag inte köpt fler är för att det helt enkelt inte finns de djur jag är ute efter i dessa affärer. Går du in till en vanlig djuraffär med ett fåtal repiler och säger du vill ha en elaphe radiata albino tittar dom på dig sähär :confused:

Terrarium köper jag antingen begagnat eller på mässor. Där kommer säljare från tyskland som har mycket billigare terrarium. Om man vill ha i glas då

ja det är en råttsnok. Men det finns bara ett fåtal i sverige så vitt jag vet. Albinon är ju klart ännu mer ovanlig, dom är dock köpta i repilaffär med inriktning repiler. Men annars har jag knappt sett dom alls.. kanske är vanligare utomlands

Hittade en jättfin ödla som jag blev intresserad av, bladstjärts gecko. Jätteliten, söt sak, men när jag googlar finns ingenting och det som finns beskriver en stor ödla, alltså inte den jag menar.

Kan man ha små kameleonter i Sverige? Finns det?

//e

Brookesia menar jag. Jag är då medveten om att man får spreja terrariet och att de kanske kräver lite mer, men de passar mig rent "personlighetsmässigt".

Vet du varför hanarna blir äldre än honorna?

Kan man få tag på nån sorts Brookesia i Sverige?

//E

Jag har haft bla Chamaeleo hoehnellii, och det är en liten skit. Inte lätt att hitta dock, och de kräver MYCKET av sin ägare. Jag är tveksam till att hålla någon kameleont i ett helglasat terrarie. Jag tycker de bör ha en eller två nätväggar för att förhindra respirationsproblem i längden.

kameleont.jpg

Hur blir det med luftfuktigheten med så mycket nät? jag kan som sagt inte kamelonter men de flesta ska väl hållas i hyfsad luftfukt? Vet att vissa kör helnät

Jo, det är det som är kruxet. De kräver både hög luftfuktighet OCH superbra genomluftning. Om jag skulle hålla jontar nån mer gång skulle jag ha nån slags automatisk luftfuktare, typ en mkt fin spray som sprayade terrariet flera gånger per dag.

aahh en pingvinlösning kanske? visste du det? på biltema finns det är en luftfuktare som kallas pingvinen. Den har blivit otroligt populär bland terrarie folk eftersom den kostar typ 250 kr, kan ställas in väldigt bra och ger bra fog.. Jag har tittat lite löst på den, dock så har jag ju inget djur som kräver den luftfukten. Men den kan nog funka bra på en sådan lösning med nät

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 804
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka