Sv: Ödlor?

Jag hade tänkt mig något som passar en nybörjare. Jag har liksom haft allt, utom reptiler/amfibier och förstår ju vad det handlar om att ha djur, men det är helt nytt för mig.

Jag hade tänkt mig ett terrarium som kanske är ca 100x50 cm i grunden, är det litet? Har hellre ett högt, som går på höjden än ett som ska ta golvyta, kommer snart flytta till stundentbostad...

Som sagt, en liten söt ödla, hyffsat lättskött, inte så dyr i drift som är nåt så när social... Finns det?

//E

Och tyvärr kan jag inte gå in på ex. den sidan som Nagellacksberoende länkade till eftersom det finns bilder jag inte klarar av riktigt.

Låter skitnojjig nu, men vi kan ju säga så här, jag går inte ut i skogen hela sommarhalvåret om jag inte blir tvingad :angel: Och jag ääääälskar skogen...

//E

Hur menar du social? en ödla är inte social (det finns visserligen många ideer om det där) den kommer aldrig fästa sig vid dig. Det finns ödlor som lever i "grupper" men då handlar det oftast om försvar mot faror. Dessutom får man tänka på att de flesta ödlor skall hållas vid såpass höga grader att det kan vara direkt skadligt att ha dom utanför terrariet. Jag förespråkar ytterst måttlig hantering av alla repiler.

Ett terrarie på 100*50 kan funka till flertalet ödlor

Social, jag omformulerar mig, inte lättskrämd och överdrivet "kvick".

Jag kommer nog inte gulla överdrivet mycket med den, det är inte min grej, man kan se lika mycket genom glaset.

//E

Nä, jag tänker på en annan skink-sort, den lever vilt i Australien och är typ 2 tummar stor, liten röd söt sak.

Men den du visade var i mina ögon fruktansvärd!!

//E

Ökenlevande, dom gillar att gräva.. detta medför ett par saker.
du behöver en hel del sand till terrariet. Om du har möjlighet att bygga ett eget terrarie, eller få nån annan att bygga det är det mycket bra med en högre "nederlist" allså att glasrutorna börjar lite högre upp. Sand i glidskenorna är skittrist! jag skulle ge dom hyfsat med klättermöjligheter. Dock betyder inte det att du måste ha ett jättehögt terrarie! Uv ljus är nog tvunget. Värmen har jag tyvärr ingen koll på.

Förslag på mat, syrsor, kackerlackor, små gräshoppas, mjölmask. Tror inte dom äter vegetariskt alls

Senast ändrad:

Finns det någon ödla som klarar sig ut UV-ljus som passar in på mina krav? Har förstått att UV-ljuset kan vara kostnadskrävande, eller det kanske är överdrivet?

//E

Funderar på att skaffa någon sorts ödla. Vad finns det för slags ödlor som man kan ha hemma som inte är så jätte jobbiga. Alltså att ha ett stort terrarium hemma i vårt minihus går inte...
Salamander? Eller vad finns det?
Tips mottagets tacksamt.

Skäggagamerna är ganska coola.....terarie behöver dom ju men dom blir inter så stora.Finns även andra sorters agamer....goggla elelr så.

Jag skulle påstå att det är rätt överdrivet. Ett Uv lysrör är visserligen betydligt dyrare än ett vanligt lysrör. Men det är ändå nånting du köper ganska sällan. Inte oftare än en gång om året, om du hittar rätt affär kostar lysröret kanske en 200-300 kr max. Det tycker jag inte känns så dyrt med tanke på hur ofta du behöver köpa. Maten till ödlan är betydligt dyrare!

En skäggis blir ju faktiskt en ganska bastant bit. Tror man rekommenderar minst 160 långt till dom..

Nu måste jag fråga vad som är på bild på länken innan jag kan öppna den? :p

Men då är alltså UV-ljushysterin överdriven, skönt. Bara av ren nyfikenhet, finns det någon ödla som klarar sig utan?

//E

Ja det finns en del ödlor som klarar sig utan. Jag har dock dålig koll på ödlor i allmänhet så jag vågar inte ge mig in på det.. Tror vipergeckon inte behöver :confused:

Ödlan på bilden är en skäggagam.. Inte så lik en orm ;)

Tack snälla för alla tips, ska åka o kolla lite i dag och se vad jag hittar i terrarieväg först o främst.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 804
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka